روایت سینمایی اگزیستانسیالیسم چگونه است؟
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، نشر بیدگل چهارمین چاپ کتاب «سینمای اگزیستانسیالیستی» نوشته ویلیام سی. پامرلو و ترجمه نصرالله مرادیانی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۳۵۲ صفحه و بهای ۶۷ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۹۵ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۵ هزار تومان منتشر شد و چاپ پیشین (سوم) […]
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، نشر بیدگل چهارمین چاپ کتاب «سینمای اگزیستانسیالیستی» نوشته ویلیام سی. پامرلو و ترجمه نصرالله مرادیانی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۳۵۲ صفحه و بهای ۶۷ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۹۵ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۵ هزار تومان منتشر شد و چاپ پیشین (سوم) آن نیز سال ۱۳۹۸ با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۳۶ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
کتاب دو بخش دارد. بخش اول با عنوان «فراهم کردن مقدمات: مسائل نظری» سه فصل دارد. در فصل اول با عنوان «اگزیستانسیالیسم: مروری بر درون مایهها و چهرههای مهم» اندیشههای سورن کییر کگور، فریدریش نیچه، ژان پل سارتر، سیمون دوبووار و پل تیلیش مورد بررسی قرار گرفته و مفهوم و رویکرد پدیدارشناسی تحلیل شده است.
در فصل دوم با عنوان «فیلم به مثابه ابزاری برای پژوهش فلسفی» این مباحث مطرح شده است: «رویکرد نظری در تقابل با رویکردهای شخصی به اگزیستانسیالیسم»، «آیا فیلم میتواند فلسفه بورزد؟»، «فیلم و اگزیستانسیالیسم فلسفی»، «به تصویر کشیدن وضع بشر: مساله واقع گرایی» و «فیلمهای پرمعنا».
فصل سوم از بخش اول عنوان «واقع گراییِ سینمایی و هویت روایی» را با خود به همراه دارد و در آن این مباحث مطرح شده است: «مشکلات واقع گرایی»، «روایت و فیلم»، «هویت روایی»، «دعوی واقع گرایی» و «اگزیستانسیالیسم روایی».
بخش دوم با عنوان «فیلمهای پرمعنا» شامل پنج فصل است. در فصل اول از بخش دوم با عنوان «آنتونیونی: بیمعنایی و جهان مدرن» ضمن طرح مبحث بی معنایی و مقاومت جهان، فیلمهای کسوف و ماجرا تحلیل شده و در ادامه بحث بازاندیشی در اختیار تمام عیار پیش کشیده میشود.
فصل دوم از بخش دوم با عنوان «دین داری در فیلمهای اینگمار برگمان» شامل سه مبحث است: «سه گانه دینی برگمان»، «مرگ خدا» و «دین داری بدون دین». فصلهای سوم تا پنجم از بخش دوم کتاب نیز شامل این عناوین است: «نگاهی دوباره به راسکلنیکف: کاوش در چالشهای اخلاقی معاصر در فیلمهای وودی آلن»، «اصالت در فیلمهای فدریکو فلینی» و «روح آزاد نیچهای در انجمن شاعران مرده و «هارولد و ماد».
یکی از مفاهیم اساسی اگزیستانسیالیسم جنبش برآمده در دل وضعیتی که شاید در آن خیلیها در کرۀ خاک به خوبی با بیمعنایی آشنا بودند / بودهاند معنا (و بیمعنایی) زندگی بشر است. در کتاب حاضر، ویلیام پامولو به واسطۀ تحلیل و نقد فیلمهایی که خاصه به مسئلۀ معنا در زندگی بشر میپردازند تصویری از شخصیتهایی به دست میدهد که زندگیشان، با افول گفتمانهای سنتی، دینی و…، از معنا تهی شدهاست. او در مقابل از شخصیتهایی در این فیلمها برایمان حرف میزند که استقامت به خرج میدهند و از زیر مسئولیت خود شانه خالی نمیکنند؛ و مآلاً خود معنا را در زندگیشان بر میسازند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰