روایت مهدی فخیمزاده از سینمای دینی/ از آثار حرفهای تقلید نکنید
مهدی فخیمزاده نویسنده و کارگردان سریال تاریخی و دینی «ولایت عشق» که عصر امروز و در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی مورد تقدیر قرار میگیرد در گفتگو با سردبیر پرس با مرور خاطره شکلگیری و ساخت این پروژه و اتفاقات بعد از پخش آن بیان کرد: ساخت سریالهای تاریخی در تلویزیون اساساً […]
مهدی فخیمزاده نویسنده و کارگردان سریال تاریخی و دینی «ولایت عشق» که عصر امروز و در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی مورد تقدیر قرار میگیرد در گفتگو با سردبیر پرس با مرور خاطره شکلگیری و ساخت این پروژه و اتفاقات بعد از پخش آن بیان کرد: ساخت سریالهای تاریخی در تلویزیون اساساً با «سربداران» آغاز و پایه گذاری شد. بعد از آن با سریال «امام علی (ع)»، «تنهاترین سردار» و… ادامه یافت. بارها در تلویزیون و مصاحبههایم گفتهام که روند ساخت سریالهای تاریخی بعد از انقلاب با «سربداران» آغاز شد. بعد از آن با سریالهای «امام علی (ع)» و «تنهاترین سردار» و… ادامه یافت.
فخیمزاده ادامه داد: با محمدعلی نجفی به دلیل مسئولیت سینماییاش در دوران بعد از انقلاب آشنا بودم. ساخت «تنهاترین سردار» به من سپرده شد، من در آن دوران فیلمساز بخش خصوصی بودم و با کارهای تاریخی آشنایی چندانی نداشتم. بنابراین به سراغ آقای نجفی رفتم و با او مشورت کردم، به من کمک کرد و وارد جریان ساخت این سریال شدم. این اولین مشورت من با او بود. هنوز این سریال نمایش داده نشده بود که مهندس حیدریان مدیرعامل سیمافیلم از من خواست تا به فکر ساخت «ولایت عشق» باشم. محور کار را از مرگ هارون آغاز شده و به شهادت امام رضا (ع) ختم میشود، تعیین کردند. در ادامه هجرت از مدینه به مرو، نماز باران، نماز عید فطر و شهادت حضرت در این سریال برجسته بود.
وی با بیان اینکه فیلمنامه بر اساس روایت تاریخی نوشته شد، بیان کرد: با این حال روایت عین به عین تاریخی نیست و فیلمنامه دراماتیکی بر اساس فیلمنامه تاریخی بعد از آن شکل گرفت، دو سال و نیم هم فیلمبرداری سریال طول کشید و با پخش آن مجموعاً ۵ سال به این سریال اختصاص داده شد.
این کارگردان درباره فیلم کوتاه عنوان کرد: ظهور سینمای دیجیتال، وضعیت فیلم کوتاه را بسیار مطلوب کرده است؛ موضوعی که در دوران ما فراهم نبود. اگرچه من در تئاتر تحصیل میکردم اما دانشکده سینما آن دوران از نظر فنی خروجی چندانی نداشت. زیرا یک دوربین ۱۶ میلی متری داشت که معمولاً مشکل فنی داشت و بچههای سینما نیز گاهی همراه با ما تئاتر کار میکردند.
فخیمزاده که عضو هیات داوران جشنواره در بخشهای داستانی و مستند نیز هست، درباره آثار دوره چهاردهم بیان کرد: فیلمهای کوتاه که در چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی دیدیم نشان میدهد فیلمسازان کوتاه اصول فیلمسازی را میشناسند اما آنچه نیاز است فکرهای نو و تازه است. اگرچه این رویداد موضوعی و درباره امام رضا (ع) است اما لزوماً فیلمها نباید تاریخی و مذهبی باشند. بلکه موضوعاتی که با سیره و اخلاق حضرت مرتبط باشند، انتخاب میشوند.
وی درباره فعالیتش در شرایط کرونا عنوان کرد: در یک سال اخیر کاری نکردهام، کمی درگیر بیماریام هستم، سعی میکنم قرنطینه را رعایت کنم و با شرایط این روزها بسازم. حاصل کار ما مثل کشاورزان کاشت و داشت و برداشت دارد. زمانی که به ظاهر درگیر کار نیستیم اتفاقاً کار میکنیم. با این حال مشغول نوشتن فیلمنامهای بودم که امیدوارم تبدیل به سریال شود. در این دوران همچنین فیلم دیدم و کتاب خواندم.
فخیمزاده در پایان خطاب به فیلمسازان جوان توصیه کرد: به دنبال تقلید از آثار حرفهای نروید و به بداعت و نوآوری روی بیاورید. خوشبختانه آثاری که ما در جشنواره فیلم کوتاه رضوی دیدیم خالی از این نوع نگاه نبود. آثار اکشن خوب است و ما را غافلگیر میکند اما فیلمسازان باید به فکر سوژههای نو و آشنایی با درام باشند. اینکه شخصیت چیست؟ اصول دراماتیک و کشمکش چیست و چه جذابیتهایی را میتوان به اثر افزود؟ فیلمساز باید سوژههای جدیدی را کشف کند و در نهایت به مسائل فنی و قواعد کار برسد.
چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی عصر امروز با معرفی برگزیدگان در گرگان به کار خود پایان میدهد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰