«سروان شوذب مشکینی» قابلیت چاپ ندارد مگر زاویه دیدش اصلاح شود
به گزارش سردبیر پرس، جلسه نقد و بررسی پیش از چاپ کتاب «سروان شوذب مشکینی» از سلسله نشستهای نقد کتاب موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور مهرداد عادلی نویسنده اثر، ابوالفضل درخشنده و محمد قاسمی پور از کارشناسان ادبی، فاطمه قادری و مرجان حصیرچی از منتقدان ادبیات پایداری و مصطفی نیکنام مسؤول […]
به گزارش سردبیر پرس، جلسه نقد و بررسی پیش از چاپ کتاب «سروان شوذب مشکینی» از سلسله نشستهای نقد کتاب موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور مهرداد عادلی نویسنده اثر، ابوالفضل درخشنده و محمد قاسمی پور از کارشناسان ادبی، فاطمه قادری و مرجان حصیرچی از منتقدان ادبیات پایداری و مصطفی نیکنام مسؤول تاریخ شفاهی موزه و جمعی از علاقمندان و راویان حوزه ادبیات پایداری در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
عادلی در ابتدای نشست گفت: داستان از خاطرات سروان مشکینی در برهه زمانی پیش از انقلاب، انقلاب و ابتدای جنگ تا سال ۶۱ و سپس سال ۷۳ تا ۷۴ که ایشان بازنشسته میشود، شکل گرفته و متاسفانه متوجه شدم ایشان به رحمت خدا رفتهاند.
وی افزود: داستاننویسان آنچه که مینویسند، ریشه در تجارب آفاقی و انفسیشان دارد. این داستان مبتنی بر واقعیت و مستندات موجود ارائه شده با بهرهگیری از تاریخ شفاهی است. تاریخ شفاهی یک ظرفیت مناسب و خوب برای پرداختن به متن و بطن وقایع است. در این داستان به جهت کامل نبودن تاریخ شفاهی، دست نویسنده خیلی باز نبوده است.
قادری از سخنرانان دیگر این مراسم گفت: اثر فوق شامل ۱۲ داستان کوتاه است. لطایفی در این مجموعه داستان وجود داشت که نزد مخاطب خوشایند است. در بعضی از جملهها تلنگر زده میشود تا خواننده همراه اثر شود؛ مانند «آب که از سر گذشت»، نزد خواننده حس کنجکاوی را تحریک میکند.
درخشنده در ادامه این جلسه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با انتقال پیام انقلاب به زبان هنر گفت: پرورش هنرمند یک اقدام اساسی تلقی میشود. پیام انقلاب باید به زبان شعر و هنر که اصلیترین و خالصترین زبانهاست بیان شود. پیام شهیدان باید با زبان هنر شنیده شود. هنر داستان نویسی تخیل نیست، ابزاری است برای انتقال انرژی و تغییر مخاطب در جهت ارزش های والای انسانی.
وی افزود: در این اثر، فکر اولیه قابلیت گسترش زیادی دارد که متاسفانه نویسنده در دام این قابلیت اسیر شده است و میبایست به چند مقطع تفکیک و به طور مجزا به آن پرداخته شود. زمان قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و زمان جنگ. نویسنده سعی داشته به تمام موضوع بپردازد و این اشتباهی است که از جانب نویسنده صورت گرفته است. انتخاب زاویه دید غلط نامهنگاری در ابتدای داستان که هنوز شخصیت معرفی نشده است، همزادپنداری را نزد مخاطب مشکل و همچنان احساس برانگیزی نزد او را مختل میکند.
درخشنده گفت: کلیات این اثر عالی است ولی قابلیت چاپ ندارد تا اینکه زاویه دید اصلاح شود، فصلبندیها به گونهای با فصل قبل مرتبط و از پراکندگی خارج شود. در واقع این فکر اولیه پتانسیل تبدیل شدن به سه کتاب را دارد نه یک کتاب.
مصطفی نیکنام مسؤول تاریخ شفاهی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایان این جلسه گفت: ما امروز با خاطرات عزیزی روبهرو هستیم که دیگر در این دنیا نیست. هزار و اندی راوی دفاع مقدس در این موزه آمده و رفته اند، من و همکارانم با اینها مواجه هستیم که وقتی آمار میگیریم از سال ۱۳۹۰ تا کنون بالای ۳۰ درصد از این عزیزان درگذشتهاند و این بسیار برای ما بغرنج است و از خدا میخواهم معضلات و مشکلات نگارش خاطرات و روایات مرتفع شود زیرا گذر زمان ارزشمندترین دارایی ما را مانند یخ، آب میکند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰