سیستان و بلوچستان با وجود تلاشهای ارزنده همچنان در زمینه فضاهای آموزشی دچار کمبود است
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، احمدعلی موهبتی ظهر امروز در جلسه شورای معاونین ادارهکل آموزش و پرورش که با حضور ویدئوکنفرانسی معاونان شهرستانها و مناطق سیستان و بلوچستان و با حضور سیدجواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد، به اقدامات ارزنده صورت گرفته در زمینه ساخت فضاهای آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: رشد جمعیت دانشآموزان استان نسبت به دیگر نقاط کشور از جهش بسیار زیادی برخوردار است. بر اساس برآوردهای انجام شده تا سال ۱۴۰۴ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز خواهیم داشت که متناسب با این جمعیت باز هم ۳۵ هزار کلاس درس کمبود خواهیم داشت.
استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کار آموزش و پرورش به مراتب از گذشته سختتر شده و تلاش معلمان و مجموعه آموزش و پرورش استان در استمرار فعالیتهای آموزشی با وجود تعطیلی مدارس ستودنی و قابل تقدیر است.
وی به سفر ۱۰ روزه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اتصال تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار و همچنین ۳۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار در استان به شبکههای مخابراتی و اینترنتی مصوب شد که برای تحقق این امر بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری انجام خواهد شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر اخیر خود به این استان وضعیت زیرساختهای ارتباطی و شرایط موجود هفت هزار روستای استان را به صورت مستقیم پیگیری کرد.
موهبتی بیان کرد: بنا بر دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تجهیز روستاهای استان به اینترنت و ایجاد ارتباطات پایدار ۱۰۰ میلیارد تومان باید از اعتبارات استانی هزینه شود و با وجود اینکه ۶۵ درصد بودجه استان در دو حوزه ضروری راه و آب هزینه میشود، اما از آنجا که این پروژه در شرایط کنونی به امر آموزش که موضوعی مهم و حیاتی است، نیز ارتباط دارد این اعتبار پرداخت خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور هم در این جلسه اظهار داشت: در قالب نهضت توانافزایی برای تامین یک هزار و ۵۳۲ هزار قلم تجهیزات، هشت میلیارد تومان به سیستان و بلوچستان اختصاص داده شد که تاکنون ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است.
سیدجواد حسینی افزود: استانداردسازی تجهیزات مدارس استثنایی هماکنون در دست اجراست و در قالب نهضت توانافزایی مطالعهای در این زمینه انجام شد که براساس آن در کل کشور ۱۰۵ هزار قلم تجهیزات برای دانشآموزان با نیازهای ویژه با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان مورد نیاز است. یکی دیگر از نیازهای اساسی دانشآموزان با نیازهای ویژه، فعالیت بدنی است که برای این منظور در سراسر کشور در مدارسی که ظرفیت ساخت سالن ورزشی ۲۰۰ مترمربعی را دارند، یک سالن ورزشی ویژه این دانشآموزان ایجاد خواهد شد. بر اساس مطالعه انجام شده چهار مدرسه در سیستان و بلوچستان برای ساخت این سالنها مشخص شده که تا مهرماه سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
وی به سه مدل پیشنهادی در دوران کرونا برای استمرار هرچه بهتر فرایند آموزش دانشآموزان اشاره کرد و گفت: در مدل اول استفاده از ظرفیت رایانههای مدارس برای آموزش دانش آموزان است؛ مدل دوم، طرحی است که شرکتهای اپراتور بزرگ کشور برای خرید تبلت دانش آموزی تسهیلات صفر تا دو درصد به دانشآموزان پرداخت میکنند و در بلند مدت این تسهیلات از سهام عدالت کسر میشود و مدل سوم نیز تهیه اعتبارات از طریق پویشهای مردمی است؛ به طور مثال از طریق پویش “نذر هوشمند” ۴۸ میلیارد تومان جمعآوری شد و قرار است پویش “حامی هوشمند” را نیز راهاندازی کنیم تا هر خانواده توانمند بتواند چند دانشآموز نیازمند را حمایت کند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، باید مراقب باشیم تا در عصر استفاده از فناوریهای دیجیتال، دچار نابرابری دیجیتال نشویم.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰