شریفی، مدیر عامل پتروشیمی سنقر: تأمین مالی، بزرگترین چالش پیش روی پتروشیمی سنقر

نشست مدیرعامل و قائم مقام شرکت صنایع شیمیایی نگین سنقر( پتروشیمی سنقر) با جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران در تاریخ بیست و ششم شهریورماه برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سردبیر پرس اولین نشست مدیرعامل و قائم مقام شرکت صنایع شیمیایی نگین سنقر( پتروشیمی سنقر) در تاریخ ۲۶ شهریور با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار گردید. در ابتدای مراسم مهندس شریفی، مدیرعامل پتروشیمی سنقر، ضمن عرض خیر مقدم و تبریک روز خبرنگار توضیحاتی در خصوص روند کلی فعالیت ها و مشخصات کلی پتروشیمی سنقر بیان نمود. وی اضافه کرد: پتروشیمی سنقر برای تولید متیل آمین و مشتقات آن همانند مونو متیل آمین، دی متیل آمین و تری متیل آمین با ظرفیت ۲۲٫۶۰۰ تن در سال طراحی شده است.
وی افزود متیل آمین کاربرد وسیعی دارد و واحد تولید متیل آمین در سنقر اولین طرحیست که در سطح کشور و پنجمین یا ششمین طرح است که در دنیا احداث می شود.

وی خاطر نشان کرد که متیل آمین کاربرد وسیعی دارد و در صنعت داروسازی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و بخش عمده ای از مواد اولیه داروسازی را دربرمی گیرد که در حال حاضر ما این محصول را به عنوان واردات از کشور هند وچین وارد می کنیم. وی با اشاره به اینکه ماده اولیه آمپول انسولین، قرص قند و دیابت تری متیل آمین است افزود: متیل آمین در بخش کشاورزی در علف کش ها و سموم، در بخش های نظامی و پتروشیمی و پالایش و در ساخت حشره کش های خانگی نیز کاربرد دارد.

شریفی در ادامه اظهار داشت: این پروژه در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ آغاز به کارکرده و تا کنون با پیشرفت فیزیکی ۶۳/۵ درصد پروژه را دنبال می کنیم. این پروژه قرار بوده که طی دوسال به بهره برداری برسد اما متأسفانه پیش از حضور مدیریت فعلی یعنی تا تیر ماه ۱۴۰۲ با چالش ها و مشکلاتی روبرو شده است. علت به تعویق افتادن مراحل ساخت و مشکلات به وجود آمده عمدتا مربوط به مشکلات فنی ومهندسی بوده است و با توجه به اینکه بخش عمده ای از تجهیزات اصلی این پروژه شامل تاورهاست که با نام Non- mandatory معروف است و برخی از تجهیزات mandatory هنوز از حیطه مهندسی طراحی نشده و به طبع آن عملیات ساخت نیز صورت نپذیرفته بود که نهایتا باعث گردید که عملیات اجرایی این پروژه به تعویق افتد.

پیشرفت فیزیکی پروژه پتروشیمی سنقر نزدیک به ۶۴ درصد است، تمامی مشکلات حوزه فنی و مهندسی رفع شده است.

وی همچنین اشاره نمود که با حضور مدیریت جدید و تلاش ها و پیگیری هایی که از جانب بنده و سایر همکاران صورت گرفت تمامی مشکلات فاز فنی و مهندسی این طرح حل شده و تمامی نقشه های فاز مهندسی نیز نهایی شده و در بخش مهندسی شاهد پیشرفت ۹۶ درصدی در طرح هستیم که عمده ۶ درصد باقی مانده نیز مربوط به جزییاتی است که مختص به زمان نصب تجهیزات می باشد و عملا می توان بیان نمود که در بخش مهندسی تمامی موانع و مشکلات حل شده است.

پیرو حل مشکلات فاز مهندسی، ساخت برخی تجهیزات mandatory که سازنده های آن توسط لایسنسور ایتالیایی معرفی شده بودند و شرکت تنها موظف به انعقاد قرارداد با این شرکت ها بود که متأسفانه به علت مسائل تحریمی برخی از این شرکت ها آماده همکاری جهت ساخت تجهیزات نشدند و نهایتا قرارداد منعقد شده با شرکت چینی که پیش از آن منعقد شده بود با حل مشکلات مهندسی مراحل ساخت تجهیزات آغاز شد.
وی حل مشکلات فاز مهندسی را از اولین دغدغه های اصلی خود بیان نمود و اعلام داشت که روز پس از مراسم تودیع و معارفه با حضور در محل شرکت در کشور چین و حل مشکلات مهندسی و عملیات ساخت آن تجهیزات آغاز گردید.
شریفی با بیان اینکه شرکت تمامی تجهیزات Non- mandatory را با تکیه بر دانش و ظرفیت تخصصی تهیه، ساخت و تأمین نموده است ابراز داشت که بیش از ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز را در کشور و توسط تولید کنندگان داخلی تهیه یا در حال تهیه است و مابقی را از کشور چین تهیه می کنیم.
شریفی در ادامه با اشاره به چالش های پیش روی شرکت بزرگترین چالش پیش روی شرکت را تأمین مالی بیان نمود. وی اظهار داشت که در چند ماه اخیر کار به خوبی در حال انجام بود تا زمانی که شرکت با مشکلات مالی مواجه شد و در این خصوص مسئولین شهرستان و استان در جریان این مشکلات قرار گرفتند و جلسات متعددی در شورای تأمین شهرستان برگزار گردید و مکاتباتی با استاندار، معاون اقتصادی استاندار و اداره صنعت ومعدن استان نیز انجام شد و مشکل تأمین مالی به تمامی بخش های مذکور منتقل گردید.

مشکلات مالی در ۶ ماه اخیر روند پیشرفت پروژه را با تأخیر جدی مواجه کرده است و ممکن است به سمت تعطیلی پروژه پیش رویم.

وی افزود: این طرح ۱۷ میلیون یورو پیش بینی سرمایه گذاری ارزی و۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی داشته است که از این ۱۷ میلیون یورو ۱۰ میلیون یورو تا کنون در بخش های خرید لایسنس و ساخت تجهیزات mandatory هزینه شده و۷ میلیون یورو از برآورد اولیه تا کنون تأمین نشده است. در بخش ریالی نیز نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۱۸۰۰ میلیارد تومان براساس برآورد اولیه از هزینه ها باقی مانده که باید در جهت ادامه طرح تامین گردد.
شریفی با اشاره به مشکلات مالی شرکت به خصوص در شش ماه اخیر و سیاست گذاری های اخیر پترول در خصوص تعطیلی طرح هایی با درصد پیشرفت زیر ۷۰ درصد افزود: متأسفانه در شش ماه اخیر شدیدا با مشکلات مالی مواجه بوده ایم و در خردادماه نیز به مجموعه اعلام شد که کار را تعطیل کنیم چرا که ما از مجموعه طرح های در حال اجرای پترول (شرکت توسعه صنایع پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس)هستیم و پترول زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس است. وی همچنین بیان داشت: پترول ۵ طرح درحال اجرا داشت که شامل پتروشیمی ارغوان ایلام، پتروشیمی صدف، پتروپرک، پترو آرمند لردگان ومجموعه نگین سنقر بود که طرح های صدف و ارغوان ایلام که به علت آنکه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند ادامه پیدا کردند و ۳ طرح دیگر که زیر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و به دلیل کمبود منابع، عدم همکاری بانک ها و عدم تسهیلات امکان ادامه آن ها وجود نداشت، هلدینگ تصمیم بر تعطیلی آن ها گرفت که در ادامه پتروشیمی لردگان و پترو پرک تعطیل شده و نگین سنقر نیز در ادامه می بایستی تعطیل می شد.
وی با بیان اینکه در طول این مدت مجموعه مدیریتی و شخص مدیرعامل تمامی تلاش خود را در جهت جلوگیری از تعطیلی شرکت انجام داده است ابراز نمود: در این مدت تمامی تلاش خود رابرای جلوگیری از تعطیلی شرکت با استفاده از تمامی ظرفیت ها به کار گرفتم و علی رغم آنکه طرح آنچنان که می بایست پیش نرفت اما تعطیل نیز نشد و اکنون نیز تمامی تلاش خود را در جهت جلوگیری از تعطیلی طرح به کار خواهم گرفت. وی همچنین گفت: ادامه طرح با وضعیت فعلی بسیار سخت است و هم اکنون نیز جهت پرداخت حقوق پرسنل نیز با مشکلات متعددی مواجه هستیم و در ۶ ماه گذشته نیز با ارتباطاتی که گرفته ایم و از قبل بوده قریب به ۴۰۰ میلیارد تومان از سایر پتروشیمی ها همانند پتروشیمی های ارومیه، ایلام، لردگان و … قرض گرفته ایم که از تعطیلی طرح جلوگیری شود اما متأسفانه علی رغم رایزنی ها و مذاکرات متعدد هیچ‌کدام از بانک های ملت، تجارت و صادرات به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند به نحوی که هیچ پولی از جانب این بانک ها به شرکت تزریق نگردید و این پولی که تا به امروز در این طرح هزینه گریده است از منابع خود پترول بوده و ۴۵۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات بانک اقتصاد نوین بوده که در دوره مدیریت قبلی اخذ شده است. از زمان حضور مجموعه مدیریت جدید متأسفانه هیچگونه تأمین مالی از جانب بانک های استان و کل کشور انجام نپذیرفته است.

عدم همکاری بانک ها و مؤسسات اعتباری؛ مسئولان استانی نگاه جدی در این خصوص داشته باشند

شریفی با اشاره به آنکه اجرای چنین طرحی نیازمند صرف هزینه های بسیار بالا است اضافه کرد: در چنین طرح هایی با توجه به آنکه هزینه های انجام طرح بسیار بالاست امکان تأمین کلیه منابع مالی به تنهایی توسط سرمایه گذار وجود ندارد و می بایستی بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری در چنین طرح هایی وارد شوند و سرمایه گذاری بکنند که متأسفانه با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی کشور که با چالش های مواجه هستیم طرح نگین سنقر نیز با چالش مواجه شده و هیچ‌کدام از بانک ها نیز حاضر به تأمین مالی طرح نیستند و عملا امکان ادامه طرح با وضع موجودبسیار سخت است و هر لحظه امکان آنکه شرکت به سوی تعطیلی پیش برود وجود دارد هر چند که همانگونه که اشاره کردم تمامی تلاش من و همکارانم تا آخرین لحظه بر ادامه این طرح خواهد بود.
مدیر عامل شرکت نگین سنقر یکی از بزرگترین چالش های مالی پیش روی شرکت را مربوط به قرار داد خارجی شرکت دانست و افزود: پس از آنکه پیش پرداخت قرارداد مذکور پرداخت شد ساخت قطعات آغاز و هم اکنون نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت را در ساخت قطعات در کشور چین شاهد هستیم و چنانچه منابع مالی جهت پرداخت به شرکت سازنده تأمین گردد قابلیت اتمام کار در طی دو یا سه هفته و بارگیری قطعات وجود دارد. وی هم چنین اشاره نمود: در ۶ ماه گذشته نیز با مذاکراتی که از طریق کشورهای ایتالیا و سنگاپور داشته ایم توانسته ایم مابقی مبلغ قرارداد شرکت سازنده چینی را تا به امروز به تعویق بیاندازیم و تا کنون نیز موفق به پرداخت مبلغ مذکور نشده ایم. شریفی با اشاره به ارسال نامه اخطاریه شرکت چینی در خصوص فسخ قرارداد در صورت عدم پراخت مابقی مبلغ قرارداد افزود: طی هفته های اخیر شرکت چینی نامه ای ارسال نموده که در آن به صراحت اشاره نموده است که چنانچه تا پایان شهریور مابقی مبلغ قرار به آن شرکت پرداخت نگردد قرارداد فسخ و مبلغ پرداخت شده به عنوان پیش پرداخت نیز مسترد نخواهد گردید. شریفی میزان مبلغ باقی مانده قرارداد سازنده چینی را ۵ میلیون دلار دانست که بایستی به قید فوریت تأمین گردد تا از فسخ قرارداد و از بین رفتن مبلغ پیش پرداخت و نهایتا سرنوشت نامعلوم پروژه جلوگیری شود. وی هم چنین اضافه نمود که شرکت سازنده پمپ های مورد نیاز نیز عملیات ساخت پمپ ها را تا زمان پرداخت مبلغ ۲ میلیون دلار قرارداد متوقف نموده است که مبلغ مذکور نیز بایستی جهت ادامه روند ساخت پمپ ها توسط سازنده آن نیز تأمین گردد که در مجموع همانگونه که اشاره شد مبلغ ۷ میلیون دلار در بخش ارزی نیازمند تأمین مالی هستیم.

شریفی در خصوص تأمین مبالغ ریالی ایجاد طرح نیز افزود: از ۱۸۰۰ میلیارد تومان باقی مانده که می بایست در طرح هزینه گردد مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به صورت اعتباری تجهیزات تأمین شده اما هزینه های مربوط به آن پرداخت نشده است و در بخش های متعددی همانند vesselها، برخی تاورها، و سایر بخش ها همانند سیستم های خنک کننده و سیستم تولید بخار تجهیزات مورد نظر به شرکت وارد شده و برخی نیز نصب گردیده است اما تجهیزات اغلب به صورت اعتباری تأمین گردیده اند که می بایستی در آینده نزدیک پرداخت گردند تا بتوان مابقی تجهیزات مورد نیاز را تأمین نمود. وی با بیان اینکه علی رغم تمام مشکلات موجود کار با شرکت های داخلی تأمین کننده تجهیزات در حال انجام بوده و با توجه به ارتباط پیشین این مجموعه مدیریتی در بخش های پتروشیمی با شرکت های مربوطه، کمال همکاری را با مجموعه نگین سنقر داشته اند و این را علاوه بر دانش فنی مناسب می توان از حسن های شرکت های ایرانی بیان نمود. وی با اعلام اینکه چنانچه شرکت به صورت مناسب تأمین مالی گردد می تواند مابقی عملیات های باقی مانده را نیز به سر انجام رساند اظهار داشت: شرکت در صورت تأمین مالی می تواند با تعامل و همکاری مناسب با تولید کنندگان و تأمین کنندگان مناسب طرح را به سرانجام برساند.
وی مطالب خود را به این صورت جمع بندی نمود که: شرکت از لحاظ تأمین منابع مالی با مشکل جدی روبرو است و منابع بانک ها نیز متأسفانه تا کنون از طریق استانداری و بانک ها در اختیار شرکت قرار نگرفته است و تنها منبع ما برای تأمین سرمایه پترول بوده است و هم اکنون با وضعیت بغرنجی مواجه هستیم.
وی با اشاره به نشست صورت پذیرفته با مدیران هلدینگ اشاره نمود: من در جلسه برگزار شده توسط هلدینگ نیز بیان کردم که سنقر فراموش شده و طرحی که تا ۶۳ درصدنیز پیشرفت داشته است نمی توان با شرایطی که عده ای با امید و آرزو در این طرح فعالیت دارند تعطیل نمود و به پایان نرساند.
وی همچنین بیان نمود: ادامه طرح تا این لحظه جز با تلاش و ممارست همکاران بنده در مجموعه نگین سنقر میسر نبود و چنانچه این تلاش نبود تا کنون مسیر دیگری باید برای پروژه متصور بودیم.

مطالعات و امکان سنجی ۶ طرح پائین دستی انجام پذیرفته است. شروع این طرح ها منوط به راه اندازی واحد تولید آمین است

وی در پایان با اشاره به پیشرفت انجام شده در مدت زمان حضور مجموعه مدیریت خود افزود: در تیر ماه ۱۴۰۲ ما طرح را با ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکیتحویل گرفتیم که این میزان اکنون ۶۳.۵ درصد است و این میزان پیشرفت در شرایطی حاصل شده است که پیشرفت مالی طرح ۳۲ درصد است که این به معنای آن است که با ۳۲ درصد تأمین مالی ۶۳.۵ درصد پیشرفت انجام شده است و این نشان دهنده آن است که ۳۲ درصد از پیشرفت پروژه به صورت اعتباری و با تکیه بر ارتباطات، رایزنی ها و مذاکرات متعدد و پیگیری ها انجام پذیرفته است.وی در پایان صحبت های مقدماتی خود با اشاره به جایگاه و منزلت خبرنگاران از آنان خواست تا شرکت نگین سنقر را کمک نموده و مسائل و چالش های پیش روی شرکت را به صورت صحیح منتقل نمایند. شریفی با اشاره به این نکته که مطالعات امکان سنجی و مذاکراتی با برخی سرمایه گذاران در خصوص انجام ۶ پروژه پایین دستی نیز انجام پذیرفته اضافه نمود: چنانچه طرح موجود به سر انجام مناسبی برسد سایر طرح های توسعه ای و پایین دستی نیز قابل انجام بوده و مذاکرات مربوط به سرمایه گزاری از جانب سایر شرکت ها نیز انجام پذیرفته که همه این مذاکرات معطوف به اتمام طرح فعلی است و چالش هایی که بیان شد می طلبد تا تمام تمرکز بر تأمین مالی طرح فعلی برای جلوگیری از تعطیلی قرار گیرد.

 

وی در ادامه به سوالات خبرنگاران در زمینه های گوناگون پاسخ داد. شریفی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص استفاده از ظرفیت های بومی نخبگان شهرستان در پتروشیمی سنقر افزود: در حال حاضر و پس از تعدیلی که به علت مشکلات مالی در شرکت شاهد آن بودیم تعداد قریب به ۲۰۰ نفر در حال فعالیت هستند که با توجه به توالی و اولویت انجام فعالیت های حوزه عمرانی، برق و ابزار دقیق، پایپینگ و نصب تجهیزات به کار گرفته یا از جمع نفرات شرکت های پیمانکاری جدا می شوند. وی با بیان اینکه در حال حاضر نیروی انسانی متخصص مورد نیاز پروژه از طریق شرکت های پیمانکاری در حوزه مهندسی، ساخت و حراست و سایر بخش های مورد نیاز جذب میگردند اضافه کرد که هیچ کدام از افراد شاغل در طرح به صورت مستقیم با شرکت قراردادی ندارند و پس از اتمام پروژه و تکمیل طرح این نفرات از طرح خارج شده و نهایتا نفرات مورد نیاز شرکت طبق چارت مصوب شرکت که ۱۶۳ نفر است در آزمونی که برگزار خواهد گردید شرکت کرده و پس از طی آموزش های لازم به مجموعه اضافه خواهند شد.
شریفی در پاسخ به یکی از سؤالات در خصوص دغدغه های محیط زیستی و مصرف آب مورد نیاز پتروشیمی و نگرانی های حاصل از آن در شهرستان اینگونه پاسخ داد: هیچ نگرانی خاصی در خصوص تبعات محیط زیستی اجرای این طرح وجود ندارد. در ادامه دکتر جمشیدیان قائم مقام مدیر عامل توضیحات تخصصی تری را در این زمینه ایراد نمود.جمشیدیان با اشاره به ملزومات ایجاد توسعه در شهرها و استان ها و اجتناب ناپذیر بودن برخی از هزینه های تحمیلی مانند مشکلات محیط زیستی و همانند آن توضیحاتی در خصوص تلاش بخش های مختلف با تاکید مدیر عامل جهت حذف مشعل فلر از سیستم فرآیندی و تغییراتی در سیستم فرآیند برای جلوگیری از ورود گاز فلر به هوای منطقه و بازگشت مجدد گاز مذکور به سیستم فرآیندی علی رغم صرف هزینه و دانش فنی بالا اشاره نمود. وی ضمن تقسیم بندی انواع آلودگی های ایجاد شده در پتروشیمی های به آلودگی های گازی، آب و پسماند و آلودگی جامد صنایع به تشریح فعالیت های صورت گرفته جهت رفع دغدغه های موجود در این سه بخش پرداخت. وی افزود: در بخش گازها که مشعل فلر حذف گردید و در بخش فرآیندی تغییراتی به وجود آمد. در بخش آب و پسماند نیز با دستور و تأکید آقای مهندس شریفی حتی پسماند فاضلاب طرح نیز به تصفیه خانه شهرک صنعتی نیز ارسال نخواهد شد و با اضافه نمودن پکیج هایی به مجموعه فرآیندی و صرف هزینه بیشتر اینگونه دغدغه ها نیز رفع گردیده است و ما این هزینه ها را به جهت رفع نگرانی های زیست محیطی موجود انجام دادیم.مدیرعامل صنایع شیمیایی نگین سنقر در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات موجود جهت ارتباط با لایسنسور مربوطه و تغییرات مذکور در سیستم فرآیندی توسط شرکت افزود: تمامی تأییدیه های لازم در خصوص تغییرات مذکور در جهت حذف گاز فلر و اضافه شدن مخازن و وسل ها جهت باز گشت گاز مورد نظر به سیستم و سایر تغییرات در سیستم فرآیندی از شرکت لایسنسور اخذ شده و تمامی مراحل با نظارت کامل شرکت مورد نظر در حال انجام است تا بتوان گارانتی های مورد نیاز را از آن شرکت اخذ نمود.
مدیر عامل و قائم و مقام شرکت نهایتا تمامی دغدغه های مربوط در حوزه لایسنس و مباحث فنی را حل شده دانستند و بیان نمودند که چالشی از حیث مباحث فنی و مهندسی در حال حاضر وجود ندارد و تنها مشکل شرکت به صورت خاص مسائل مرتبط با تأمین مالی است.شریفی در خصوص نگرانی های در خصوص میزان آب مصرفی توسط این طرح اضافه کرد: مقدار آب مصرفی در پیک و حداکثر ظرفیت ۱۱ لیتر بر ثانیه است و آن نیز تنها در جهت قابل حمل نمودن متیل آمین تولید شده در بخش فرآیند است که به صورت گاز بوده و می بایست به مایع تبدیل گردد تا بتوان آن را حمل نمود و چنانچه صنایع پایین دستی نیز به بهره برداری برسند و خروجی به صورت گاز به آن صنایع برسد به این میزان آب نیز نیازی نخواهیم داشت.شریفی در پایان نشست با تأکید مجدد بر چالش جدی پروژه در حوزه تأمین مالی و نگرانی های پیرامون آن ضمن ابراز تشکر از همکاری و پیگیری مسئولین شهرستان تا کنون، بر این مسئله تأکید نمود که به قید فوریت مسائل مربوط به حوزه تأمین مالی طرح می بایستی با دغدغه مندی و حضور و تأثیرگذاری جدی مسئولین مربوطه دنبال گردد تا از تعطیلی طرح و سرنوشت نا معلوم آن به دلیل مشکلات مالی جلوگیری به عمل آید. وی همچنین افتتاح طرح و تولید متیل آمین را مقدمه ای برای شروع عملیات اجرایی ۶ طرح عملیاتی دیگر در پایین دست مجموعه بیان نمود که از حیث انتفاع مالی نیز بسیار سودآور خواهند بود.