شمع چهل‌سالگی «فجر» امروز فوت می‌شود/ «کرونا» حاضر، «دبیر» غایب!

سردبیر پرس – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید. سال گذشته و در قالب «مهر سیمرغ ۳۹» روایت‌گر متن و […]

سردبیر پرس – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
سال گذشته و در قالب «مهر سیمرغ ۳۹» روایت‌گر متن و حاشیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر بودیم.
امروز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه و هم‌زمان با اولین روز اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با اولین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.
چهره روز؛ مهدی زمین‌پرداز
از بازیگران دهه شصتی سینمای ایران است که هرچند اولین‌بار در فیلم «کیفر» ساخته حسن فتحی نقش‌آفرینی در سینما را تجربه کرد اما با حضور در نقش شهید حسن باقری در مستند «آخرین روزهای زمستان» به کارگردانی محمدحسین مهدویان خوش درخشید و در ادامه تبدیل به یکی از چهره‌های ثابت در ترکیب بازیگران فیلم‌های مهدویان تبدیل شد.
مهدی زمین‌پرداز که همچون هادی حجازی‌فر، دیگر بازیگر چهره‌شده در فیلم‌های مهدویان، برخاسته از صحنه تئاتر است، به رغم پرکاری نسبی در عرصه سینما، به‌شدت گزیده‌کار است و جز حضور ثابت در فیلم‌های مهدویان تا پیش از این تنها در دو فیلم «دیدن این فیلم جرم است» و «تروا» سراغ همکاری با فیلمسازان دیگر رفته بود.

امروز و در اولین روز اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره اما شاهد رونمایی همزمان از دو نقش‌آفرینی متفاوت او خواهیم بود. زمین‌پرداز در دو فیلم «بی رو» و «مرد بازنده» ایفای نقش کرده است و اکران این دو فیلم در روز نخست جشنواره فرصتی است تا او به‌صورت ویژه‌تر زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار بگیرد.
زمین‌پرداز در فیلم «بی رو» که به داستان زندگی علیرضا بی راوند دروازه‌بان تیم‌ملی ایران می‌پردازد، نقش یک مربی فوتبال را ایفا می‌کند و در فیلم تازه محمدحسین مهدویان یعنی «مرد بازنده» هم ایفاگر یک آقازاده به‌عنوان یکی از کاراکترهای منفی فیلم است.
مهدی زمین‌پرداز در جشنواره امسال فیلم «علفزار» را هم دارد و باید دید آیا نقش‌آفرینی‌های او در این سه فیلم به چشم منتقدان و مهمتر از آن‌ها داوران جشنواره خواهد آمد.
حاشیه روز؛ کرونا «دبیر» را از «فجر» گرفت!
«در ابتدا علائم مشابه سرماخوردگی بود و برنامه داشتیم که نشست رسانه‌ای جشنواره را برگزار کنیم اما با اطلاع از ابتلای ایشان به کرونا ناگزیر از تغییر برنامه‌ها شدیم.» این جملات بخشی از توضیحات یزدان عشیری مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر در واکنش به انتشار فراگیر شایعه ابتلای دبیر این رویداد به ویروس کرونا بود.
مسعود نقاش‌زاده که برای نخستین‌بار قرار بود سکان‌داری مهمترین رویداد سینمایی کشور را عهده‌دار شود، در بدترین زمان ممکن تسلیم ویروس منحوس کرونا شد تا فرصت همراهی فیزیکی با این جشن را لااقل در روزهای ابتدایی از دست بدهد.

چالش کرونا و سویه تازه آن یعنی «امیکرون» برای جشنواره چهلم اما جدی‌تر از این حرف‌هاست. سال گذشته و با وجود محدودیت‌های شدید اعمال شده در دعوت از مهمانان و اصحاب رسانه به سالن اصلی جشنواره در برج میلاد، مسئولان وزارت بهداشت هر از گاهی ضمن ابراز نگرانی از کیفیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حتی حرف تعطیلی جشنواره در میانه راه را پیش کشیدند؛ این نگرانی‌ها در جشنواره امسال قطعاً صورتی مضاعف به‌خود خواهد گرفت.
براساس آمار ثبت‌شده و نقشه‌های فراگیری کرونا در استان‌های مختلف کشور، ایران در آستانه موج ششم کرونا قرار دارد و همین واقعیت هم شرایط برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر، به‌ویژه با توجه به تراکم بسیار بالای مهمانان در برج میلاد را با تردیدهای جدی مواجه کرده است.
البته الزام اصحاب رسانه و منتقدان به بارگذاری کارت واکسیناسیون در مرحله ثبت‌نام برای حضور در جشنواره، تا حدودی می‌تواند برطرف کننده این نگرانی‌ها باشد. تغییر در چیدمان صندلی‌های مرکز همایش‌های برج میلاد و رعایت فاصله‌گذاری در محل استقرار مخاطبان در سالن اصلی اکران فیلم‌های جشنواره از دیگر تمهیداتی است که مسئولان جشنواره برای مدیریت شرایط کرونایی به کار بسته‌اند.
در زمینه اکران فیلم‌ها در سینماهای مردمی نیز با اعمال ظرفیت ۷۰ درصد، تاحدودی شرایط برای اعمال فاصله‌گذاری در سالن‌ها فراهم شده اما به گفته برخی سینماداران هنوز سازوکاری برای میزبانی سینماهای مردمی جشنواره از مخاطبان واکسن‌زده تعیین نشده است.
نکته روز؛ تدارک سیما برای همراهی با «فجر»
انعکاس و بازتاب رسانه‌ای طبیعتاً یکی از مهمترین وجوه حائز اهمیت برای هر رویداد سینمایی است. جشنواره فیلم فجر به‌عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور هم هر ساله در مقطع برگزاری سهمی ویژه در فضای رسانه‌ای کشور به خود اختصاص می‌دهد.
همزمان با برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر، تلویزیون که بالغ بر یک سال است سهم برنامه‌های سینمایی در آن به حداقل ممکن رسیده بود، با تدارک سه ویژه‌برنامه به استقبال این رویداد رفته است.

برنامه‌های سینمایی تلویزیون همزمان با اوج‌گیری بحران کرونا و به تبع آن تعطیلی سراسری سالن‌های سینمایی، به کما رفتند و برخی از آن‌ها به‌طور کامل تعطیل شدند، در این میان «هفت» پس از مدت‌ها دوری از آنتن، اولین برند سینمایی‌ای بود که به آنتن بازگشت. برنامه‌ای که اجرای آن را همچنان محمدحسین لطیفی برعهده دارد و قرار است به‌صورت «غیرزنده» طی ایام برگزاری جشنواره چهلم هر شب روانه آنتن شبکه سه شود.
مسعود نجفی مدیر سابق روابط عمومی جشنواره فیلم فجر که تا همین سال گذشته و جشنواره سی‌ونهم حلقه رابط اصحاب رسانه با برگزارکنندگان جشنواره فجر بود، امسال با برنامه تلویزیونی «سینمایش» پوشش رسانه‌ای این رویداد را برعهده گرفته است. برنامه‌ای که طی ایام برگزاری جشنواره هر شب از شبکه نمایش به مرور مهمترین اخبار روز جشنواره چهلم می‌پردازد.
برنامه «سینما ملت» هم دیگر برنامه تلویزیونی است که قرار است به‌صورت ویژه به پوشش متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر بپردازد. این برنامه هر شب از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.
پیشنهاد ویژه؛ فیلم «مرد بازنده»
همیشه از فیلمسازان کنجکاوی‌برانگیز در جشنواره فجر بوده است؛ فیملسازی که استمرار حضور هفت‌ساله‌اش در «فجر» باعث افت کیفی آثارش نشده و هر سال رونمایی از فیلم تازه‌اش حرف و حدیث‌هایی به همراه داشته است. چه زمانی که فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» را به جشنواره فرستاد، چه زمانی که فیلم غیرمنتظره «شیشلیک» را در ژانر کمدی ساخت و حتی هوادارانش را شگفت‌زده کرد!

محمدحسین مهدویان حالا «مرد بازنده» را به جشنواره چهلم فیلم فجر رسانده است. فیلمی در ژانر معمایی و پلیسی، که بازیگران اصلی آن جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور هستند و همین ترکیب کافی است تا فیلم یادآور تجربه مهدویان در شبکه خانگی یعنی «زخم کاری» باشد.
مهدویان در فیلم تازه خود قهرمانی متفاوت را خلق کرده که کمتر در سینمای ایران می‌توان مشابه آن را سراغ گرفت و شاید همین اتفاق تبدیل به برگ برنده فیلم در برقراری ارتباط با مخاطبان جشنواره‌ای شود.
از نکات جالب «مردبازنده» همراهی ابراهیم امینی با محمدحسین مهدویان در مقام فیلم‌نامه‌نویس است؛ فیلم‌نامه‌نویسی که از همان پروژه‌های ابتدایی مهدویان یکی از همراهان نزدیک او هم در مقام نویسنده و هم در مقام انتخاب بازیگران بوده است.
فیلم سینمایی «مرد بازنده» امروز و در دومین سئانس اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره، روی پرده مرکز همایش‌های برج میلاد می‌رود.

منبع : مهر نیوز