طراحی مسیرهای متعدد برای ورود اساتید به چرخه بنیاد ملی نخبگان

به گزارش سردبیر پرس به نقل از بنیاد ملی نخبگان، نشست هم‌اندیشی با حضور اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در محل بنیاد برگزار شد. یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در این نشست با اشاره به تغییر رویکرد بنیاد ملی نخبگان در دور جدید، گفت: […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از بنیاد ملی نخبگان، نشست هم‌اندیشی با حضور اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در محل بنیاد برگزار شد.
یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در این نشست با اشاره به تغییر رویکرد بنیاد ملی نخبگان در دور جدید، گفت: میدان عمل بنیاد ملی نخبگان دانشگاه است؛ بنابراین هر اقدام و هر برنامه‌ای در فضای نخبگانی باید با همکاری دانشگاه و اساتید انجام شود.
وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر فعالیت می‌کند، افزود: ساختار بنیاد ملی نخبگان هیات امنایی است و شخص رییس جمهور به عنوان رییس هیات امنا در راس آن قرار دارد.
کیخا با اشاره به فعالیت‌ها و ماموریت‌های اصلی بنیاد ملی نخبگان، ادامه داد: شناسایی، هدایت، توانمندسازی و در نهایت به‌کارگیری شایسته نخبگان در سراسر کشور و در سطوح مختلف استعدادی و تخصص، مهم‌ترین ماموریت بنیاد ملی نخبگان است که برای نیل به آن برنامه‌های ویژه‌ای طراحی و اجرا می‌شود. به عنوان نمونه در بخش شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی، برنامه ملی شهاب با همکاری وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا است.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه جامعه مخاطب بنیاد ملی نخبگان از دوران دانش‌آموزی آغاز می‌شود و تا الگوسازی و تکریم مفاخر گسترده است، تاکید کرد: بنیاد ملی نخبگان فضای نخبگانی را به لایه‌های مختلف تقسیم کرده است که در آن هم دانش‌آموزان و هم دانشجویان مستعد و هم اساتید دانشگاه و مفاخر کشور حضور دارند.
کیخا با اشاره به برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان در لایه اساتید دانشگاه، گفت: پیشتر تنها اساتیدی مخاطب بنیاد ملی نخبگان بودند که بتوانند از طرح مرحوم کاظمی آشتیانی بهره‌مند شوند. در واقع طرح مرحوم کاظمی آشتیانی تنها راه ورود اساتید به چرخه برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان بود که در آن فقط سه سال اول به‌کارگیری اساتید در دانشگاه پوشش داده می‌شد و بعد از آن ارتباط بنیاد و اساتید به کلی قطع می‌شد. در نتیجه نه از ظرفیت اساتید استفاده می‌شد و نه کار مشخصی برای رسیدن آنان به اثربخشی تعریف می‌شد.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: توسعه مخاطب در لایه اساتید نخبه، یکی از رویکردهای اصلی بنیاد ملی نخبگان در دور جدید است و بنیاد تلاش دارد مادامی که استاد در لایه اثربخشی قرار دارد، مخاطب برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان باشد و بنیاد بتواند تعریف کار مشخصی با محوریت این اساتید انجام دهد.
وی تاکید کرد: بنیاد ملی نخبگان متناسب با آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی، نخبگان در لایه اساتید را به سه برش ۴ ساله تقسیم کرده است که هر برش به دو دوره دو ساله تفکیک می‌شود و برای هر دوره برنامه خاصی با توجه به اقتضائات آن طراحی شده است. علاوه بر آن، مسیرهای متنوعی نیز برای ورود اساتید به چرخه بنیاد ملی نخبگان طراحی شده است تا اساتید نخبه بتوانند با شاخص‌های معین و قابل استناد و به عنوان مخاطب بنیاد ملی نخبگان در برنامه‌های نخبگانی حضور فعال داشته باشند.
کیخا تصریح کرد: در روند قبلی، شاخص‌های نخبگانی اساتید به صورت خوداظهاری بررسی می‌شد اما در روند جدید، شناسایی فعال ملاک است. در این روند، بنیاد ملی نخبگان تلاش می‌کند اساتید نخبه را با شاخص‌های قابل استناد در دانشگاه‌ها و نهادهای ذی‌صلاح شناسایی و برای حضور در چرخه بنیاد ملی نخبگان دعوت کند.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اساتیدی که مخاطب برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان باشند، علاوه بر تسهیلات، از فرصت اثربخشی نیز برخوردار خواهند شد، اضافه کرد: طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبه فردی‌ست که به مرحله اثرگذاری بارز مبتنی بر استعداد و همت بلند رسیده باشد.
وی افزود: با این تعریف، بنیاد ملی نخبگان ایجاد فرصت اثرگذاری برای اساتید نخبه را از ماموریت‌های اصلی خود می‌داند و تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت‌های خود مانند ارتباط با لایه‌های حاکمیتی و در قالب تقسیم کار ملی، این فرصت را به بهترین شکل برای اساتید نخبه فراهم کند تا این افراد در لایه تخصصی خود به اثرگذاری و حل مساله بپردازند؛ البته منابع مالی و فرصت‌های تعاملی لازم نیز در اختیار این افراد قرار خواهد داشت.
کیخا با اشاره به اهمیت رویکرد تربیتی در فعالیت نخبگانی اساتید نخبه، یادآور شد: شاگردپروری یکی از تاکیدات اصلی بنیاد ملی نخبگان در لایه اساتید نخبه است؛ چراکه بنیاد اعتقاد دارد تنها یک نخبه می‌تواند نخبه‌پروری کند. به همین دلیل در هسته‌های نخبگانی که با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد با محوریت حل مساله تشکیل می‌شود، هدف اصلی تربیت نخبه است. در واقع در این هسته‌ها، صرف حل مساله اصالت ندارد، اما در طرح شهید بهشتی (تشکیل هسته‌های مساله‌محور با حضور اساتید نخبه) رفع نیازهای کشور در قالب مساله، هدف اصلی بنیاد ملی نخبگان است.در این نشست جمعی از اساتید دانشگاه امیرکبیر ضمن اشاره به ضرورت تسهیل و تسریع امور اساتید دانشگاه‌ها در پرداختن به امور پژوهشی و در همکاری با دانشجویان، به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون افزایش اثربخشی نخبگان و به ویژه اساتید در حل مسائل کشور و رشد و توسعه همه جانبه در شاخه های مختلف علمی و مهارتی پرداختند و بر افزایش ارتباط با بنیاد ملی نخبگان و شبکه سازی نخبگانی تاکید کردند.