فرهنگ‌سازی در حوزه ایمنی عامل کاهش بروز سوانح رانندگی

به گزارش سردبیر پرس (اصفهان)، محمدعلی صلواتی، معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با یادآوری فرارسیدن روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌صورت جدی بحث ایمنی کاربران آسیب‌پذیر جاده‌ای اعم از عابرین پیاده، راکبین موتورسیکلت و رانندگان ادوات کشاورزی و وانت‌بارها را در دستور کار […]

به گزارش سردبیر پرس (اصفهان)، محمدعلی صلواتی، معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با یادآوری فرارسیدن روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌صورت جدی بحث ایمنی کاربران آسیب‌پذیر جاده‌ای اعم از عابرین پیاده، راکبین موتورسیکلت و رانندگان ادوات کشاورزی و وانت‌بارها را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین آموزش دانش‌آموزان مدارس حاشیه راه‌ها و روستاهایی که در راه‌های مواصلاتی کشور هستند، از دیگر اقدامات این سازمان بوده‌است.
معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان افزود: خوشبختانه با مجموعه اقداماتی که در ۱۰ سال اخیر انجام شده، در استان اصفهان به‌صورت میانگین سالانه شاهد کاهش ۱۰ نفر فوتی عابر پیاده و ۱۸ نفر فوتی موتورسیکلت بوده‌ایم.
وی با اشاره به آموزش دانش‌آموزان مدارس حاشیه راه‌ها نیز عنوان کرد: این امر سبب شده تا در سال‌های گذشته آمار فوتی دانش‌آموزان در حاشیه راه‌ها به صفر برسد، که حاصل تلاش همکاران ما در اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان بوده‌است.
صلواتی تصریح کرد: به‌صورت کلی می‌توان گفت که اگر این اقدامات سازمان نبود، ما در مجموع ۱۰ سال گذشته چیزی در حدود ۱۸۰ نفر از هم‌استانی‌های ما متاسفانه جان خود را در سطح جاده‌ها از دست می‌دادند. که این آمار اضافه می‌شد به ۷۰ نفر فوتی عابرین پیاده و ۱۲۰ نفر راکب موتورسیکلت که در سال گذشته در استان اصفهان از دست دادیم.
وی همچنین در توضیح نحوه آموزش دانش‌آموزان مدارس حاشیه راه‌ها تشریح کرد: در این آموزش‌ها مطالب به صورت پخش فیلم تصادفات ارایه می‌شود؛ بدین صورت که با پخش یک تصادف واقعی که برای عابران پیاده یا دانش آموزان رخ داده است، نکات لازم برای جلوگیری از چنین حوادثی ارایه می‌شود. مثلاً در عبور عرضی از خیابان نباید از بریدگی یا همان دوربرگردان استفاده نمود زیرا به دلیل تداخلات ترافیکی در آن ناحیه، احتمال تصادف وسیله و عابر زیاد می‌گردد. یا در هنگام شب عابران می‌توانند از نور چراغ قوه موبایل خود برای آشکارسازی خود در زمان عبور از عرض جاده استفاده کنند.
معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان خاطر نشان کرد: یک سری از اقلام ایمنی که نیاز کاربران جاده‌ای بوده همچون کلاه کاسکت و برچسب‌های شبرنگ به‌صورت رایگان در نقاط هدف در استان توزیع می‌شود. همچنین سال گذشته در استان اصفهان با اصلاح سیستم روشنایی موتورسیکلت‌های کاربران آسیب‌پذیر جاده‌ای در طرح “دیده‌شو؛ ایمن شو” از تعداد بروز تصادفات راکبین این وسیله نقلیه در شب‌ها کاسته شد.
وی بیان کرد: ساخت و پخش تعداد زیادی انیمیشن در سطح صداوسیما و همچنین شبکه‌های مجازی از دیگر اقداماتی بوده که ما در این حوزه انجام داده و اثربخشی آن را نیز در بین مخاطبین دانش‌آموز خود شاهد بودیم؛ به نحوی که در ۵ سال اخیر هیچ‌گونه تلفاتی در بخش دانش‌آموزی نداشتیم.
صلواتی تاکید کرد: اثربخشی فرهنگ‌سازی در سنین پایین به مراتب بیشتر بوده چرا که در صورت آموزش، فرد در بزرگسالی خود را ملزم به رعایت می‌داند، به همین جهت ما در استان اصفهان با همکاری آموزش و پرورش، نکات ایمنی ترافیک را به بیش از ۲۵ هزار نفر از دانش‌آموزان مدارس حاشیه راه‌های استان به صورت حضوری آموزش دادیم.
معاون حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: این دست اقدامات و ورود سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه آموزش باعث کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای بوده‌است. اما متاسفانه بعضاً شاهد هستیم که استفاده از کلاه ایمنی و کمربند برای همه سرنشینان موتورسیکلت و خودرو در سطح جاده‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که ما در آموزش‌ها به آن تاکید می‌کنیم، توسط هم‌وطنان ما جدی گرفته نمی‌شود.
وی عنوان کرد: خوشبختانه ما با استناد به آمار و تحلیل آن این اقدامات را ادامه دادیم و اثر آن را نیز دیدیم، ولی اثرگذاری این آموزش‌ها منوط به رعایت نکات توسط کاربران جاده‌ای است. که در این موضوع هم باید بحث اقدامات و الزامات قانونی را می‌توان مطرح کرد، تا با متخلفین برخورد قانونی صورت گیرد. البته همکاران ما در پلیس راه استان نیز در این امر همواره همراهی و همیاری خود را داشته‌اند. اما در کنار این آموزش‌ها ما باید محرومیت‌های اجتماعی داشته باشیم؛ چرا که نباید افراد متخلفی که تکرار تخلف می‌کنند، شرایط بهره‌مندی از خدمات اجتماعی یکسانی نسبت به هم‌وطنان قانونمند داشته باشند. که در این بحث ما نیاز به تدوین و بازنگری در قوانین را داریم تا بتوانیم حس بازدارندگی از تخلف را در جامعه ایجاد کنیم.