قدردانی از فعالیت‌های مجازی «موزه سینما» در دوران کرونا

به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) از موزه سینمای ایران برای فعالیت‌های مجازی اش در دوران شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد. همزمان با هفته جهانی موزه، میزگرد نقش سینما در موزه‌ها با حضور سیداحمد محیط طباطبایی، محمدرضا اصلانی، رضا کیانیان و شادمهر راستین به […]

به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) از موزه سینمای ایران برای فعالیت‌های مجازی اش در دوران شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد.
همزمان با هفته جهانی موزه، میزگرد نقش سینما در موزه‌ها با حضور سیداحمد محیط طباطبایی، محمدرضا اصلانی، رضا کیانیان و شادمهر راستین به صورت زنده از طریق اینستاگرام رسمی موزه سینمای ایران برگزار و پخش شد.
در ابتدای این میزگرد سیداحمد محیط طباطبایی با تبریک هفته جهانی موزه گفت: موزه سینمای ایران جدای از تمام ویژگی‌هایی که دارد، روایتگر تاریخ سینمای ایران و یکی از مهمترین بناهای تاریخی تهران است که متعلق به قرن ۱۳ هجری یعنی زمان قاجار و بسیار با ارزش است.
رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) ادامه داد: امروز جایگاه موزه با جایگاه فرهنگ تفاوت چندانی ندارد به همین دلیل موزه‌ها باید جزو اولویت‌های زندگی مردم باشد زیرا موزه مفهوم واقعی توسعه یافتگی است و باید جایگاه آن برای مردم مشخص باشد. درواقع می‌توان گفت امروز موزه‌ها تا اندازه‌ای اهمیت دارد که حتی باید در کتاب‌های درسی نیز آورده شود.
محمدرضا اصلانی از دیگر مهمانان برنامه نیز گفت: در بحث موزه و موزه داری باید به کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا آنقدر برایشان باورپذیر باشد که صدای اشیاء را بشنوند. برای این منظور اشیا باید داستان داشته باشد تا کودکان و مخاطبان به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه فیلمی نداریم که موضوع آن موزه باشد، ادامه داد: موزه باید محمل داستان‌های سینما و اشیا باشد. در سینمای ما اتاق‌ها خالی هستند و اشیا در آن مطرح نیست. فقط بازیگر می‌بینیم و به اشیا توجه نداریم درحالی که زنده کردن اشیا در سینما اهمیت زیادی دارد.
رضا کیانیان بازیگر سینمای ایران نیز که در میزگرد نقش سینما در موزه‌ها حضور داشت، گفت: نکته‌ای که بارها درباره آن با تهیه‌کننده‌ها صحبت کردم این است که فیلم‌ها را در روستاها نمایش دهند کاری که در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ انجام می‌شده است. امروز دانشجویان زیادی در حوزه سینما و نمایش فارغ التحصیل شدند و بیکار هستند، وزارتخانه‌ها با بودجه تبلیغاتی که در اختیار دارند می‌تواند یک پروژکتور بخرند و به کمک این دانشجویان فیلم‌ها را در شهرهای دورافتاده و روستاها نمایش دهند.
وی با بیان اینکه کودکان را باید با موزه‌ها آشنا کنیم، ادامه داد: کارشناسانی از موزه‌ها با یک پروژکتور به مهدکودک‌ها و یا مدارس ابتدایی بروند و آنها را با موزه و مفاهیم مرتبط با آن آشنا کنند. خوب است تا کارشناسان موزه اشیا موزه‌ای را به شکل قصه برای کودکان روایت کنند تا در ذهن آنها نقش ببندد و برای پدر و مادرهایشان تعریف کنند.
بازیگر فیلم «باغ فردوس ساعت پنج عصر» با اشاره به اهمیت موزه سینما گفت: یادم می‌آید از هالیوود مهمانانی به ایران آمده بودند و از موزه سینمای ایران بازدید کردند. زمانی که متوجه شدند جوایز بین المللی سینمای ایران و تجهیزات فیلمبرداری در موزه نگهداری می‌شود، تصورشان نسبت به سینمای ایران عوض شد.
بازیگر «روبان قرمز» تاکید کرد: باید موزه‌ها را زنده نگه داریم و رفتن به موزه‌ها را تبدیل به یکی از ضرورت‌های زندگی روزمره کنیم.
شادمهر راستین نیز از دیگر مهمانان برنامه با بیان اینکه حضور سینماگران در موزه‌ها باید بیشتر شود، اظهار کرد: اگر سینماگرها رفت و آمد بیشتری در موزه‌ها داشته باشند این امر به آنها در بخش‌های مختلف فیلمسازی همچون طراحی صحنه و لباس کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه باید ارتباطاتمان را با موزه‌ها بیشتر کنیم ادامه داد: موزه و سینما ابزاری هستند که انسان به وسیله آنها خود را در تاریخ بازنگری می‌کند.
در این برنامه سیداحمد محیط طباطبایی از موزه سینمای ایران به دلیل فعالیت مستمر در فضای مجازی قدردانی کرد و گفت: در زمان تعطیلی موزه‌ها تعدادی از آنها به حیات خود ادامه دادند و از فضای مجازی بهره زیادی بردند و یکی از موزه‌هایی که فعالیت زیادی داشت موزه سینمای ایران بود، به نمایندگی از کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) تقدیرنامه‌ای به موزه سینمای ایران اهدا می‌کنم.
در پایان مراسم، تقدیرنامه ایکوم به مهران عباسی انارکی مدیرعامل موزه سینمای ایران اهدا شد.