لطفی که کرونا به برخی فیلمها کرد/ فرصت دیده شدن در «فجر ۳۹»
کریم لک زاده کارگردان «شیرجه بزرگ» که از فیلمهای واجد شرایط سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است در گفتگو با سردبیر پرس درباره این دوره از جشنواره گفت: شرایط کرونا همه چیز از جمله جشنواره فیلم فجر را تحت تاثیر قرار داده و ما کار دیگری نمیتوانیم انجام بدهیم به جز اینکه با این […]
کریم لک زاده کارگردان «شیرجه بزرگ» که از فیلمهای واجد شرایط سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است در گفتگو با سردبیر پرس درباره این دوره از جشنواره گفت: شرایط کرونا همه چیز از جمله جشنواره فیلم فجر را تحت تاثیر قرار داده و ما کار دیگری نمیتوانیم انجام بدهیم به جز اینکه با این شرایط سازش کنیم حداقل توقعی که یک فیلمساز دارد این است که دست کم اثرش برای اصحاب رسانه به نمایش گذاشته شود این طبیعی است که مخاطبان مانند سالهای پیش نتوانند آثار را ببینند اما بهتر این است که شرایطی فراهم شود که منتقدان و اصحاب رسانه بتوانند فیلمها را ببینند.
وی افزود: نمیدانم این نحوه حضور فیلمها در جشنواره خوب است یا نه برای مثال هرچند فیلم من در فهرست فیلمهای واجد شرایط قرار دارد ولی رسماً نمیتوانیم درباره نمایش آن صحبت کنیم چون امسال هر فیلمی که تولید شد در این فهرست قرار گرفت. در دورههای گذشته حتی اگر فیلمها در بخشی نامزد دریافت جایزه نمیشدند باز هم روی فیلمها تمرکز و درباره آنها صحبت میشد ولی حالا این امکان از دست رفته است ولی از سوی دیگر فیلمسازانی مثل من که متعلق به جریان اصلی نیستیم به نوعی با یک شانس مواجه شدیم چون اگر کرونا نبود فیلم من حتی وارد جشنواره نمیشد اما حالا هیات داوران مستقیم میتوانند فیلم امثال من را هم ببینند چون ممکن بود هرگز فرصتی پیش نیاید که داوران فیلم را ببینند. ممکن است حتی با نامزدی در یک بخش افراد بیشتری موفق به تماشای فیلم شوند ولی اگر فیلم ما در انبوه فیلمها قرار میگرفت این شانس را پیدا نمیکرد که وارد جشنواره شود.
لک زاده بیان کرد: یک سوم از فیلمهای این فهرست ۶۲ تایی این شانس را پیدا میکنند که به نسبتی دیده شوند معمولاً هر سال چنین است که چهار، پنج فیلم در همه بخشها نامزد میشوند اما حالا به خاطر شرایط موجود شاید هیات داوران سخاوتمندانه با فیلمها برخورد و تعداد بیشتری را در بخشهای مختلف نامزد کنند.
این کارگردان در پایان گفت: به نظرم هیات داوران در بررسی آثار نباید به شرایط کرونایی توجه کنند آنها خودشان سینماگر هستند و باید به جنبههای هنری اثر توجه کنند اینکه فیلم در چه شرایطی ساخته شده ارتباطی به بررسی آنها ندارد مثل این است که من بگویم به این توجه داشته باشید که من فیلمم را با پول کمی ساختهام. من دوست ندارم به فیلم من به این دلیل که در شرایط سختی ساخته شده است امتیازی بدهند بلکه باید جنبههای هنری آن را ارزیابی کنند اما به هر ترتیب آنها روزانه بالغ بر ۵ فیلم میبینند که هر فیلم نزدیک به یک ساعت و نیم زمان دارد با این روند فشار زیادی روی آنها وارد میشود و نمیدانم چطور انرژی خود را تقسیم میکنند که تا این فشار کاری روی تمرکز آنها تاثیر نگذارد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰