مسابقه برای کسب مغفرت و رضایت الهی
پایگاه خبری سردبیر، گروه استانها – سید احمد میرعمادی*: یکی از راههای ایجاد آرامش و امید برگزاری مسابقه است، مسابقه انسانها را به تکاپو، تلاش و کوشش وا میدارد، مسابقه خلاقیتها و توانمندی را نشان میدهد و در وجود انسان انگیزهای ایجاد میکند تا با عبور از شرایط سخت و بحرانی به مرحله برتر و […]
پایگاه خبری سردبیر، گروه استانها – سید احمد میرعمادی*: یکی از راههای ایجاد آرامش و امید برگزاری مسابقه است، مسابقه انسانها را به تکاپو، تلاش و کوشش وا میدارد، مسابقه خلاقیتها و توانمندی را نشان میدهد و در وجود انسان انگیزهای ایجاد میکند تا با عبور از شرایط سخت و بحرانی به مرحله برتر و بالاتر برسد تا یک موفقیتی برای خود ثبت نماید. دستیابی به مقام برتر و رسیدن به موفقیت عامل آرامش و امید است.هر چند مفهوم مسابقه بیشتر در امور مادی و دنیوی رایج است اما خداوند در قرآن در یک فراخوان عمومی، مردم را دعوت به یک مسابقه معنوی نموده است، در سوره حدید آیه ۲۱ میفرماید: “سَابِقُوا إِلَیٰ مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّهٍ عرضها کَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ” سبقت بگیرید برای رسیدن به مغفرت پروردگارتان و بهشتی که پهنه آن مانند پهنای آسمان و زمین است.
مسابقه به معنای تلاش و کوشش جدّی برای پیشی گرفتن از دیگران، در کاری است.در این آیه خداوند مؤمنان را به یک مسابقه دو منظوره دعوت نموده است، یکی مسابقه برای کسب مغفرت الهی، دیگری مسابقه برای رسیدن به بهشت وسیع شبیه همین آیه در سوره آل عمران آیه ۱۳۳ آمده است، ” وَسَارِعُوا إِلَی مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّهٍ عرضها السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ ” در اینجا به جای کلمه “سابقوا” “سارعوا” و به جای “أُعِدَّتْ لِلَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ” “أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ” آمده است.هدف این مسابقه، رسیدن به مغفرت و بهشت وسیع است و در مقدار جایزه آن هیچگونه محدودیتی نیست، بلکه جایزه بر اساس فضل الهی است و این مسابقه زمان و مکان خاصی ندارد و شرکت در آن برای همگان آزاد است.ویژگیهایی که برای این مسابقه ذکر شده همه را تشویق به شرکت در آن و نبود محدودیت در این مسابقه انسان را امیدوار و بهره مندی از جایزه آن، موجب آرامش و آسایش است. نکته مهم در این آیه، رسیدن به مغفرت است، از آنجایی که مغفرت و آمرزش فعل خدا است و مسابقه برای رسیدن فعل خدا نیازمند به اسباب و علل است، پس در این مسابقه باید بدنبال اسباب مغفرت و آمرزش باشیم، اسباب مغفرت و آمرزش فراوان است از جمله:نماز اول وقت، پیشی گرفتن در نماز جماعت، انفاق و ایثار و احسان به فقرا و نیازمندان، هجرت، جهاد و شهادت، توبه و استغفار، انجام فرایض الهی و پرهیز از گناهان و…. همه اینها از مصادیق اسباب مغفرت هستند که در بعضی از روایات بر روی آن تکیه شده است.به هر حال دعوت به مسابقه و تعیین جایزه و پاداش برای آن است که مؤمنان در اعمال نیک خود ثابت قدم بمانند و امیدوار باشند که پس از سختیها و ناهمواریها، آمرزش و بهشتی برای آنان آماده است که وسعت آن بسیار گسترده و به پهنای آسمان و زمین است.
* استاد حوزه علمیه قم
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰