معیشت بسیاری از سینماگران به خطر افتاده است/ مسئولیت خانه سینما

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پژمان مظاهری‌پور که در انتخابات اخیر خانه سینما به نمایندگی از انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره دوره پانزدهم انتخاب شده است، درباره‌ مسائل مهمی که در تصمیم‌گیری‌های اخیر این هیات مدیره باید مورد […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پژمان مظاهری‌پور که در انتخابات اخیر خانه سینما به نمایندگی از انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره دوره پانزدهم انتخاب شده است، درباره‌ مسائل مهمی که در تصمیم‌گیری‌های اخیر این هیات مدیره باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: معیشت بسیاری از اهالی سینمای ایران که مستندسازان هم جزیی از آن‌ها هستند به خطر افتاده، اقتصاد سینما در زمینه پخش با مشکل مواجه شده و این موضوع در پیش تولید و تولید فیلم‌ها هم موثر بوده است. لذا خانه سینما با توجه به نقش مهمی که در اختیار دارد باید بتواند به شغل، معیشت و وضعیت سینمای ایران رسیدگی کند.
وی با تاکید بر این که هیات مدیره خانه سینما خود را مسئول و متعهد نسبت به تمامی اصناف می‌داند، تصریح کرد: تمامی اصناف حتی آن دست از اصنافی که دارای شماره شناسه ملی نیستند، باید از تمامی امتیازاتی که اعطا می‌شود برخوردار شوند.
مظاهری‌پور پرداخت بیمه‌های درمانی، بیکاری و همچنین فراهم آوردن امکان معیشت برای سینماگران را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: سینماگری که نتواند درآمد حداقلی داشته باشد ناچار است شغلش را رها کند. این شخص شاید شغل پردرآمدتری بیابد، اما سینما از نیروهای انسانی تهی خواهد شد. به مرور و با کاهش نیروی انسانی، کیفیت پروژه‌ها کاهش می‌یابد و طبیعتاً جشنواره‌های سینمایی هم از غنای کمتری برخوردار خواهند شد.
وی افزود: امیدواریم با مشارکت تمامی اصناف و اعضایی که ما نماینده آن‌ها هستیم، راه چاره‌ای برای عبور سینما از بحرانی که کشور به آن گرفتار شده است، بیابیم. این موضوع که چه میزان در این راه موفق خواهیم بود نیازمند زمان است.
این مستندساز با بیان اینکه با حمایت تمامی اصناف موفق خواهیم شد فعالیتی جمعی و سندیکایی انجام دهیم، ادامه داد: سال‌ها پیش صندوق اعتباری هنر ایجاد شد تا اعتبار لازم را برای خانه سینما، موسیقی، تئاتر و… در چنین روزهایی تامین کند. به نظر می‌رسد در شرایط حاضر رضایتی از این صندوق وجود ندارد و بیمه‌های تکمیلی با وجود قولی که داده شده بود که تا شهریور تمدید می‌شوند، کارکرد ندارند و بسیاری از حق بیمه‌ها پرداخت نشده‌اند! باید دید این اعتبارات از کجا می‌آید؟ چگونه می‌توان به این صندوق کمک کرد و خانه سینما چه اعتباراتی را می‌تواند از سرانه ملی برای سینماگران جذب کند؟
مظاهری‌پور درباره شیوه‌های تامین اعتبارات توضیح داد: ما هنرمندان در حال فعالیت برای فرهنگ و هنر این کشور هستیم و سهمی از درآمد ملی‌مان داریم که اندازه این سهم باید مشابه با باقی کارمندان دولتی، کارگران و نهادهایی که در چنین شرایطی در حال دریافت اعتبار هستند، باشد. ما عمری برای این سینما زحمت کشیدیم و مسلماً اشکالی ندارد حال برای ما هزینه شود.
کارگردان مستند «تخت سلیمان» در پاسخ به این پرسش که آیا تامین این اعتبارات کمکی به پرداخت بیمه‌های بیکاری هم خواهد کرد، گفت: شغل مستندسازی در وزارت کار به ثبت رسیده است، اما برخی موانع حقوقی و قانونی وجود دارد که باید رفع شود. طبق تعریفی که در قوانین داریم شخصی کار می‌کند، شخصی کارفرماست و دیگری دولت. باید رابطه‌ای سه‌جانبه میان کارگر، کارفرما و دولت ایجاد شود و کارفرما باید بتواند حق و حقوق کارگر را بپردازد. مسلماً دولت باید شرایطی را برای کارفرمایان فراهم کند که آن‌ها هم بتوانند از نیروهای خود حمایت کنند.
وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا خاطرنشان کرد: سینمای ایران از اسفندماه درگیر کرونا شده است. بیماری کووید ۱۹ سینماها را تعطیل کرده و بحران بی‌سابقه‌ای را برای سینما رقم زده است. باید برای حل این بحران کوشید اما در نظر داشته باشیم که سینمای مستند ما سالیان درازی است که درگیر کووید ۱۹ است و همواره چون پخش و اکران بسامانی نداشته، با وجود این که فیلم‌ها و فیلمسازان خوبی را تقدیم سینمای ایران کرده، شرایطی مشابه با این روزها داشته است. امیدوارم سینمای مستند همراه با سینمای قصه‌گو از امکانات لازم برخوردار شود.