پرستاران کهگیلویه و بویراحمدخواستار عدالت درامتیاز بندی کروناشدند

سردبیر پرس، گروه استان‌ها- پژمان امیدی: با شیوع کرونا، فصل جدیدی از چالش‌ها پیش روی کادرهای درمانی در سطح کشور قرار گرفت. کرونا که حتی نامش ترس را در ذهن تداعی می‌کرد، شهر به شهر پیش رفته و استان‌های مختلف را درگیر کرد. این بار یک پاندمی مرگبار رو در روی کادری قرار داشت که […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها- پژمان امیدی: با شیوع کرونا، فصل جدیدی از چالش‌ها پیش روی کادرهای درمانی در سطح کشور قرار گرفت.
کرونا که حتی نامش ترس را در ذهن تداعی می‌کرد، شهر به شهر پیش رفته و استان‌های مختلف را درگیر کرد. این بار یک پاندمی مرگبار رو در روی کادری قرار داشت که سربازان خط مقدم این جبهه نام گرفتند.
در این میان اما کهگیلویه و بویراحمد باید به عنوان یکی از جوان‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و با کمترین تجهیزات وارد این نبرد می‌شد. استانی که در آن حتی در روزهای اول ماسک پزشکی به عنوان یک دغدغه بزرگ مطرح می‌شد.
با همه نیست‌ها، بیم کنار کشیدن نیروی انسانی نیز از دیگر چالش‌های قابل طرح در آن زمان بود.

اما فرزندان کهگیلویه و بویراحمد در مقابل ویروس منحوس کرونا ایستادگی کردند و ساعت‌ها و روزهای پرفشاری را طی کردند به گونه‌ای که خطر فرسایش توان کادر درمان از دغدغه‌های آن روزهای متولیان شد.
پرستارانی که یک دستشان داروی بیمار و یک دستشان آچار برای تعویض کپسول‌های اکسیژن بود، هنوز خستگی روحی و جسمی آن روزها بر پیکرشان جولان می‌دهد.
روزهایی که خبرهایی از درگیری با کرونا، گاهاً بستری و انتقال ویروس به خانواده و دهها مورد دیگر از بطن این خط‌های مقدم مقابله با کووید مطرح شد.
کهگیلویه و بویراحمد با همه نداشته هایش تمام قد در مقابل این اهریمن ایستادگی کرد و کادر درمانش نیز شهید سلامت تقدیم جامعه کرد.
اما با گذشت روزها و بازگشت آرامشی موقت به راهروی بیمارستان‌ها، خبرهایی از نامهربانی هایی که موجب رنجش پرستاران شده است مخابره می‌شود.
موضوع امتیاز دهی کرونا این روزها مخالفان و موافقانی را در سطح کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به همراه داشته است.
پرسنل و پرستارانی که مستقیماً در بخش‌ها و بیمارستان‌های معین کرونا فعالیت داشتند، با تجمعی خواستار رعایت عدالت و درجه بندی امتیازی بر حسب بخش‌های درگیر با کرونا هستند.
این پرسنل بر این باورند که تخصیص نمره باید بر اساس بخش‌های درگیر با کرونا بوده و امور حقوقی باید نسبت به تجدید نظر با تاکید بر نگاه اعضا اقدام کند.
شیوه نامه چه می‌گوید؟
شیوه نامه کلی نحوه اعطای امتیازات و اولویت جذب نیروهای درگیر مستقیم با بیماری کرونا در آزمون‌های استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
این شیوه نامه در راستای اجرای مفاد دستورالعمل نحوه تعیین و اعطای امتیازات و اولویت‌های جذب نیروهای درگیر مستقیم با بیماری کرونا در آزمون‌های استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی و انستیتو پاستور ایران و سایر سهمیه‌های دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور است.
کارکنان قراردادی اعم از کار معین، پزشک خانواده و بیمه روستایی، کارگری و… شرکتی، مشمولین قانون خدمت پزشکان، پیراپزشکان و متعهدین خدمت مؤسسه شامل طرح هستند.
این افراد باید در راستای وظایف و مأموریت‌های محوله مستقیماً در مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماری کرونا فعالیت کرده باشند.
مراکز درمانی و بهداشتی زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انستیتو پاستور و فوریت‌های پزشکی، مؤسسه مکلف است و با هماهنگی معاونت‌های مربوطه درمان، بهداشت، توسعه و… نسبت به تعیین بخش‌هایی که مستقیماً با بیماری کرونا در بیمارستانها، مراکز بهداشتی و درمانی، پایگاه‌های اورژانس و درگیر و همچنین بازه زمانی مربوطه برای هر کدام از بخش‌ها اقدام کنند.
همچنین در این شیوه نامه آمده است: واحدهای ستادی مؤسسه اعم از حوزه ریاست، معاونت‌ها، دانشکده‌ها و… جز مراکز مذکور محسوب نمی‌شود.
کلیه شغل‌هایی که به نحوی در تشخیص، غربالگری، درمان، کنترل و پشتیبانی مبارزه با بیماری مذکور در بخش‌های تعیین شده فعالیت داشته و موظف و مأمور به ارائه خدمت مستقیم به بیماران کرونایی بوده‌اند به صورت یکسان مشمول دریافت امتیاز مذکور خواهند بود.

این مهم در صورتی است که استان‌ها در ارائه امتیاز کرونا برای استخدام‌ها می‌توانند به شکل مستقل عمل کنند. حال سوال اینجاست که آیا امتیاز دهی برابر برای بخش‌های با درگیری مستقیم با کرونا از یک سو و بخش‌های با ریسک کمتر خروجی عدالت محوری توسط دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خواهد بود؟.
آیا این نوع امتیاز بندی پیک‌های احتمالی بعدی کرونا را با چالش نیروی انسانی با روحیه پایین‌تر رو به رو نمی‌کند؟
آیا امکان امتیاز دهی کرونا در آزمون استخدامی با تکیه بر شاخص‌هایی مانند بخش‌های پر ریسک تر و کم ریسک تر وجود ندارد؟
همچنین فرصت کمتر مطالعه و استرس فضای کار از جمله مواردی است که می‌توان با عطف به زمان گذشته در راستای لحاظ امتیاز دهی به آن توجه کرد.
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با نگاهی کارشناسانه‌تر به این مسئله ورود کرده تا ضمن حفظ نیروی انسانی به عنوان کلید توسعه، ظرفیت سازی مناسبی در پرورش نیروی پر انگیزه برای مقابله و پیشگیری از موج‌ها و پاندمی های مخل سلامت مانند کرونا را داشته باشد.