کیفیت پایین تولیدات سینمایی در حوزه آموزش کودک و نوجوان
به گزارش سردبیر پرس، هم اندیشی فعالان تعلیم و تربیت برای ارتقای سینمای کودک عصر روز پنجشنبه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین محمد رحمانی عضو اندیشکده مرآت در این نشست گفت: وقتی کودک و نوجوان ما پیشینه تاریخی و هویتی خود را نمیشناسند و تعلقی نسبت به گذشته ندارد؛ نمیتواند […]
به گزارش سردبیر پرس، هم اندیشی فعالان تعلیم و تربیت برای ارتقای سینمای کودک عصر روز پنجشنبه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد رحمانی عضو اندیشکده مرآت در این نشست گفت: وقتی کودک و نوجوان ما پیشینه تاریخی و هویتی خود را نمیشناسند و تعلقی نسبت به گذشته ندارد؛ نمیتواند اثر گذاری خود را حفظ کند. در حالی که قوم یهود پیشینه تاریخی خود را برای نسلهای جدید را از دست نداده است.
وی با بیان اینکه حقیقت تربیت تنها بر جمع اثر گذار است؛ گفت: نوجوانان و نسل امروز تعلق خود به آینده را هم از دست داده است. مورخان معتقدند تمدن یونان زمانی از دست رفت که یونانیان تصور خود را از آینده از دست دادند.
رحمانی با بیان اینکه ما باید هویت ملی ایرانی را برای نسل جدید ترسیم کنیم؛ گفت: کودک امروز با سه چالش مواجه است. یکی از نسبت خود با گذشته بی تفاوت شده است. دوم اینکه به فرد گرایی روی آورده است و سوم اینکه رؤیای آمریکایی را در سر دارد.
حمید عربیان مدیر مجموعه آموزشی شهید بهشتی کرج هم در این نشست با بیان اینکه تصویری که از کودک ارائه میکنیم چندان با کودک ایرانی منطبق نیست؛ گفت: ما بیشتر کودک شهری را نشان میدهیم و اگر هم کودک شهرستانی را در رسانه نشان میدهیم با برچسبهای خاصی همراه است این در حالی است که در نشان دادن نوجوانان با چالش بیشتری هم مواجه هستیم.
عربیان با بیان اینکه باید کمک کنیم تا کودکان را در هریک از زیست بومهای خود نشان دهیم؛ گفت: کودک نباید همواره منطبق با تصویر یک کودک شهری نشان داده شود و نباید توسعه یافتگی غربی برای کودکان یک فضیلت معرفی شود.
وی ابراز امیدواری کرد جمع فعالان تعلیم و تربیت همچنان به صورت مردمی اقدامات خود را انجام داده و درگیر بوروکراسی اداری و حاکمیتی نشوند.
حجتالاسلام والمسلمین ذاکر معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد هم با اشاره به تهاجم فرهنگی از طریق رسانه گفت: ما در این عرصه یک حلقه مفقوده داریم. با دو نوع تولید رسانهای هم مواجه هستیم. تولیدات ضد فرهنگی که قالب سینمایی زیبایی دارند و تولیدات فرهنگی سفارشی که عمدتاً جذاب نیست.
وی با اشاره به تولیدات صدا و سیما گفت: برنامههای تولیدی فرهنگی و مذهبی سازمان صدا و سیما از بیکیفیتترین تولیدات رسانهای است. نورپردازی ضعیف، تصویر برداری بی کیفیت و داستان بی رمق. ما به این دلیل از دشمن رکب میخوریم زیرا نمیدانیم زیر پوست شهر چه میگذرد. ما باید تولیدات خود را با توجه به عمق جامعه و با استفاده از بهترین کیفیت فیلمسازی ارائه کنیم.
ذاکر با طرح این سوال که چرا اثری فاخر در نشان دادن شخصیتهای ارزشمند انقلاب اسلامی ساخته نمیشود؛ گفت: مگر چند اثر برای شهید فهمیده یا شهید لندی قرار است بسازیم که این اندازه تولیدات در این حوزه بی کیفیت است؟ جای شهید شهریاری شخصیتی میگذاریم که تنها یک آیه از قرآن را در این مجموعه آن هم به صورت غلط میخواند.
معاون فرهنگی امور مساجد با طرح این سوال که آیا ما در تولید مجموعههای کودک و نوجوان خودمان هم کودک شدهایم؛ گفت: ما باید کودک ۱۴۰۱ را ملاک قرار دهیم زیرا این کودک نسل حاضر برای ما مهم است نه کودکی خودمان..
ذاکر خاطر نشان کرد: ما با تک و تهاجم دشمن مواجه هستیم اما عقبیم. چند سال برای تولیدات کودک و نوجوان برنامه ریزی و سیاستگذاری میشود اما زمانی تولیدات قرار است اکران شود که دیگر دوره آن گذشته است و مخاطب کودک و نوجوان دیگر این اثر را نمیپذیرد.
سجاد اسم حسینی مدیر مسئول خبرگزاری کودک و مدیر این دورهمی هم هدف از برگزاری این هم اندیشی را شبکه سازی میان فعالان تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: ایجاد ارتباطی مؤثر و کارآمد میان فعالان این حوزه و بنیاد سینمایی فارابی جهت تولید آثار فاخر در حوزه سینمای کودک و نوجوان امر مهمی است که لازم است این گردهماییها با نظر فعالان به هر شکلی ادامه یابد.
لزوم توجه به سینمای تعاملی، ضرورت استفاده از ایده و داستانهای فعالان تعلیم و تربیت، لزوم استفاده از قوه تخیل و دوری از سینمای رئالیستی پس از انقلاب در سینمای کودک، کمبود انیمیشن در آثار تولیدی و عدم به کارگیری روانشناس کودک برای ساخت تولیدات رسانهای از جمله مسائلی بود که فعالان تعلیم و تربیت در این هم اندیشی به آن پرداختند.
منبع : مهر نیوز
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰