۱۸۵۱ دیرآموز در پایه اول ابتدایی مدارس عادی کردستان تحصیل می‌کنند

به گزارش سردبیر پرس، خلیل رنجبر با تأکید بر اهمیت تقویت و تربیت حواس بینایی، شنوایی و لامسه دردانش آموزان دیرآموز اظهار کرد: تقویت مهارت‌های تحصیلی دانش آموزان دیرآموز پایه‌های اول تا سوم ابتدایی مدارس عادی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی استان است. وی افزود: از این تعداد ۹۹۷ نفر در برنامه سنجش […]

به گزارش سردبیر پرس، خلیل رنجبر با تأکید بر اهمیت تقویت و تربیت حواس بینایی، شنوایی و لامسه دردانش آموزان دیرآموز اظهار کرد: تقویت مهارت‌های تحصیلی دانش آموزان دیرآموز پایه‌های اول تا سوم ابتدایی مدارس عادی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی استان است.
وی افزود: از این تعداد ۹۹۷ نفر در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۸۵۴ نفر نیز در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی دیرآموز تشخیص داده شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: دانش آموزان دیرآموز در مقایسه با هم‌سالان خود در مهارت‌های شناختی، روانی و حرکتی ضعیف‌تر عمل می‌کنند از این رو برنامه‌ها و تمهیدات خاصی را برای سازگاری تحصیلی آنان باید رعایت و اجرا کرد.
رنجبر با اشاره به تهیه بسته تخصصی آموزشی ویژه دانش آموزان دیرآموز پایه اول در آموزش و پرورش استثنایی با مشارکت معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان، عنوان کرد: شناسایی نیازها و ویژگی‌های دانش آموزان دیرآموز، اجرای آموزش فردی شده و ارائه راهبردهای آموزشی در این بسته آموزشی تشریح و تبیین شده است.
وی بیان کرد: فراگیرسازی و جای دهی این دانش آموزان در مدارس عادی راهی برای شکوفایی توانایی‌های بالقوه آنان است، به شرط آنکه معلمان در ارتباط با این کودکان آنها را درک کنند و با توجه به نیازهای ویژه این دانش آموزان به سازگاری اجتماعی، عاطفی و پیشرفت تحصیلی آنها کمک کنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با تأکید بر مشارکت و آموزش والدین همگام با آموزش و برنامه‌ریزی برای دانش آموزان و تأثیر مهم خانه و خانواده بر میزان یادگیری دیرآموزان، گفت: آگاه سازی اولیا درباره مسائل و مشکلات رفتاری در مدرسه و عواقبی که احتمالاً برای دانش آموزان، مدرسه و جامعه پیش خواهد آمد بسیار حائز اهمیت است.
رنجبر اظهار کرد: دیرآموزان که ۱۰ تا ۱۳ درصد جامعه دانش آموزی را به خود اختصاص می‌دهند به‌عنوان یکی از مسائل اساسی آموزشی دوره ابتدایی محسوب شده و معمولاً نمی‌توانند در تحصیل و یادگیری مطالب همگام با سایر هم کلاسی‌های خود حرکت کنند.
وی با بیان اینکه بهره هوشی دانش آموزان دیرآموز در محدوده طبیعی ضعیف است و هوش‌بر آنان معمولاً یک انحراف معیار پایین‌تر از هوش عادی است، افزود: بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای، آموزش والدین، ارائه خدمات ویژه آموزشی، تسلط، توانمندی و کارآمدی معلمان خطر حذف شدن این دانش آموزان در جریان آموزشی را کاهش می‌دهد.