۲ ماه مانده تا پایان مهلت وعده وزیر/قیمت خودرو با دلار هماهنگ است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، اول آبان ماه سال جاری و پیش از اعمال افزایش قیمت خودرو در کارخانه، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت وعده داد که «با طراحی برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو، به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت‌ها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، اول آبان ماه سال جاری و پیش از اعمال افزایش قیمت خودرو در کارخانه، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت وعده داد که «با طراحی برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو، به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت‌ها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال ملموس خواهد شد.»

وزیر صمت در حالی این وعده را داد که تورم فعلی کشور ۴۳.۴ درصد است که این نرخ در بخش خودرو بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا اغلب مواد و قطعات مورد استفاده در این صنعت چه داخلی‌ها و چه وارداتی‌ها، بر اساس دلار نیمایی و یا آزاد، قیمت گذاری می‌شوند.

بازار خودرو رهاست

بر همین اساس، بررسی وضعیت بازار آزاد ۲ ماه مانده تا پایان مهلت وعده وزیر، نشان می‌دهد که قیمت‌ها کاهش خاصی را نداشته اند و هر چند وقت یک بار بنا به تأثیری که از نوسانات نرخ دلار می‌گیرند، کاهش بین ۲ تا ۵ میلیون تومانی می‌یابند.

در واقع خودروهایی که میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با کارخانه فاصله قیمتی دارند، به جای اینکه به قیمت درب کارخانه نزدیک شوند، هر چند وقت یک بار حداکثر ۵ میلیون تومان کاهش قیمت می‌خورند؛ این گزاره نشان می‌دهد که مدیریت خاصی بر بازار خودرو حاکم نبوده و قیمت‌ها با نوسانات نرخ دلار هماهنگ هستند.

بنابراین به نظر می‌رسد برای کاهش قیمت خودرو در بازار دولت باید فکری به حال دلالان و سوداگرانی کند که نبض بازار را در دست گرفته اند و مصرف کننده توانی برای خرید خودرو ندارد و به ناچار باید در قرعه کشی‌هایی شرکت کند که در هر دوره میانگین بین ۲ تا ۵ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند اما فقط تعداد اندکی شانس برنده شدن در قرعه کشی را می‌یابند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش تقاضا برای خرید خودرو هستیم، اهمیت مدیریت بازار خودرو دوچندان می‌شود.

در این رابطه حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: قیمت خودرو یکی از داغ‌ترین بحث‌های جامعه است، زیرا بر نظام اقتصادی و قیمت سایر کالاها اثرگذار بوده و یکی از کالاهای موردنیاز مردم در شرایط کنونی است یعنی به هر میزان که بتوان بازار خودرو را ساماندهی کرد، به همان میزان به جو روانی حاکم بر اقتصاد کمک خواهد شد.

فیروزی می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به عنوان متولی تولید اشراف کاملی بر بازار خودرو داشته باشد و برای زمان‌هایی مانند ماه‌های پایانی سال که تقاضا در بازار خودرو افزایش می‌یابد، تنظیم‌گری‌های لازم را انجام دهد.

به گزارش مهر، میانگین قیمت خودروهای پرفروش در بازار و کارخانه به شرح جدول زیر است.

خودرو (۱۴۰۰)
قیمت بازار (۲۵ دی ماه)
قیمت کارخانه
کوییک اتوماتیک
۲۸۰ میلیون تومان
۲۷۴ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان
پراید ۱۱۱
۱۸۷ میلیون تومان

پراید ۱۳۱
۱۶۹ میلیون تومان

تیبا صندوق‌دار
۱۸۰ میلیون تومان
۱۱۸ میلیون تومان
تیبا هاچ‌بک
۱۸۳ میلیون تومان
۱۲۵ میلیون تومان
ساینا دنده‌ای
۱۹۰ میلیون تومان
۱۲۲ میلیون و ۸۷۲ هزارتومان
رانا پلاس
۲۷۰ میلیون تومان
۲۱۲ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان
۲۰۶ تیپ ۲
۲۶۵ میلیون تومان
۱۴۹ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان
۲۰۶ تیپ ۵
۳۲۱ میلیون تومان

سمند LX
۲۵۶ میلیون تومان
۱۵۵ میلیون و ۶۸۲ هزار تومان
پژو پارس
۲۷۱ میلیون تومان
۱۶۴ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان
پژو پارس LX
۳۳۸ میلیون تومان
۱۷۱ میلیون و ۴۲۳ هزار تومان
دنا معمولی
۳۵۷ میلیون تومان
۲۰۳ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان