۸۳ دانش آموز طیف اوتیسم در کردستان خدمات آموزشی دریافت می کنند

خلیل رنجبر در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس، به مناسبت فرا رسیدن ۱۴ فروردین ماه (دوم آوریل) روز جهانی اوتیسم، اظهار داشت: اوتیسم یک اختلال عصبی تحولی پیچیده و مادام العمر است که تشخیص و انجام مداخلات به هنگام می‌تواند نقش موثری در بهبود مهارت‌های کودک مبتلا ایفا کند. وی با بیان اینکه […]

خلیل رنجبر در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس، به مناسبت فرا رسیدن ۱۴ فروردین ماه (دوم آوریل) روز جهانی اوتیسم، اظهار داشت: اوتیسم یک اختلال عصبی تحولی پیچیده و مادام العمر است که تشخیص و انجام مداخلات به هنگام می‌تواند نقش موثری در بهبود مهارت‌های کودک مبتلا ایفا کند.
وی با بیان اینکه اولین مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم استان از مهرماه ۹۷ با ۳۴ دانش آموز در سنندج شروع به کار کرده، افزود: در مدارس با نیازهای ویژه هشت شهرستان کامیاران، دهگلان، قروه، بیجار، بانه، سقز، مریوان و سنندج به ۸۳ نفر از دانش آموزان اوتیسم خدمات تخصصی ارایه می‌شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه آمار ۱۳ نفری دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ به ۸۳ نفر در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ افزایش یافته است، ادامه داد: اوتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.
رنجبر یادآور شد: با تشخیص زود هنگام این اختلال در کودک که از سنین زیر سه سال آغاز می‌شود می‌توان از برنامه‌های درمانی مؤثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.
وی بیان کرد: اگر در سنین پایین به فکر درمان این اختلال نباشیم، در سنین بالاتر هزینه‌های زیادی به دولت و جامعه تحمیل می‌شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان، گفت: خدمات غیردارویی از قبیل خدمات روانشناسی، کار درمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، شن درمانی، تیچ، ماساژ درمانی، سفالگری به دانش آموزان طیف اوتیسم در مدارس با نیازهای ویژه استان ارائه می‌شود.
رنجبر اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی استان با برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای معلمان، دوره‌های توجیهی برای اولیا و کلاس‌های آموزشی ویژه دانش آموزان اوتیسم تلاش دارد برنامه درمانی مؤثر و مداخلات بهنگام را برای کمک به این دانش آموزان ارائه کند.