جانشین دبیر غایب «فجر» در «خانه» کیست؟/کارگردان محترم یک فیلم بد!

سردبیر پرس – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید. امروز پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه و هم‌زمان با چهارمین روز اکران فیلم‌های […]

سردبیر پرس – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
امروز پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه و هم‌زمان با چهارمین روز اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با چهارمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.
گزارش ویدئویی سردبیر پرس از سومین روز برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر را اینجا تماشا کنید.
چهره روز؛ رامین سهراب
پیش زمینه چندانی از ایران ندارد، فارسی را هم خیلی خوب بلد نیست، تمام شناختش از این کشور به برج میلاد، برج آزادی، پل طبیعت، موسیقی و خانه‌های سنتی و… باز می‌گردد. همین هم در فیلمش هویداست که باعث شده حجم زیاد تصاویر هلی‌شاتی‌اش توی ذوق بزند.
رامین سهراب که به گفته خودش از پنج سالگی کشور را ترک کرده اما عاشق ایران است و همانطور که باز هم خودش می‌گوید می‌خواسته با همین تصاویر نیم‌بند چهره‌ای تازه از ایران به غرب مخابره کند و بگوید این کشور تفاوت‌هایی با آنچه که پیش از این سینماگرانی دیگر به تصویر کشیده‌اند، دارد.
با رونمایی «لایه‌های دروغ» در سومین روز از جشنواره و در برج میلاد به مانند سال‌های قبل در واکنش به فیلم‌های کم‌کیفت خبرنگاران راه کف و سوت را برای بیان اعتراض خود به فیلم برگزیدند، تا به اینجای کار هم می‌توان عنوان پرتنش‌ترین و پرانتقادترین نشست جشنواره فیلم فجر را به «لایه‌های دروغ» اطلاق کرد، همانجا که خبرنگاران فیلم رامین سهراب را یک شوخی بزرگ در سینمای ایران لقب دادند که هیأت انتخاب جشنواره باید بابت حضورش در این رویداد پاسخ بدهند.

رامین سهراب و نادر فلاح در نشست فیلم «لایه‌های دروغ»

با آنکه «لایه‌های دروغ» به لحاظ اکشنی که دارد و از نظر توانایی رامین سهراب در اجرای کارهای رزمی فیلمی قابل قبول است اما فراتر از این، آنچه که باعث شد او را به‌عنوان چهره روز بنشانیم سعه صدر و صبوری‌اش در پاسخگویی به سوالات است، چیزی متفاوت با آنچه که در طی برگزاری چند نشست قبلی فیلم‌های این رویداد از سوی کارگردانان دیده می‌شد؛ سینماگرانی که به راحتی از پاسخ‌گویی طفره می‌رفتند و پاسخ سوال را به درک و دریافت اصحاب رسانه از فیلم محول می‌کردند.
رامین سهراب اما حتی در میان انتقادهایی که گاهی رنگ و بوی ملامت و توهین به خود می‌گرفت، سکوت می‌کرد. شاید این حاصل شرایط زیست او در خارج از این کشور باشد، همین هم باعث شده بود تا محسن صرافی تهیه‌کننده این فیلم بارها توضیح بدهد که سهراب متوجه طعنه‌های اظهارنظرهای شما نمی‌شود، جملاتش را تصحیح می‌کرد و سعی داشت از کارگردانش در طول چهل دقیقه برگزاری این نشست دفاع کند.
با همه این‌ها اما آنچه برگ برنده رامین سهراب به شمار می‌رود، رعایت اخلاق است، کارگردانی می‌گوید این فیلم حتی اگر یک دلار هم نفروشد باز هم حاصل عشق او به سینماست.
حاشیه روز؛ حمیدی‌مقدم جانشین «دبیر غایب»!
از همان روز نخست که خبر ابتلای مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر به بیماری کرونا منتشر شد، همزمان شایعه‌ای در محافل رسانه‌ای به گوش می‌رسید که به واسطه عدم امکان همراهی حضوری او، قرار است امور اجرایی مربوط به دبیر جشنواره به یک جانشین واگذار شود.
هرچند در واکنش به این شایعه روابط عمومی جشنواره اعلام کرد نقاش‌زاده به‌صورت مجازی بر فرآیند اجرایی جشنواره نظارت خواهد داشت و تلویحاً انتخاب قائم‌مقام و یا جانشین برای دبیر جشنواره را رد کرده بود اما طی سه روز نخست برگزاری جشنواره در برج میلاد تهران شواهد نشان از واگذاری این مسئولیت به محمد حمیدی‌مقدم دارد.

استقبال رسمی حمیدی‌مقدم از سخنگوی دولت در «خانه جشنواره»

حمیدی‌مقدم که تنها مدیر سینمایی بازمانده از دولت قبل در ترکیب مدیران سینمایی محسوب می‌شود، علاوه‌بر مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تجربه دبیری جشنواره «سینما حقیقت»، طی دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر همواره از چهره‌های نزدیک به دبیرخانه این رویداد بوده و در مقام کارگردان آئین افتتاحیه و اختتامیه تا حدودی در جریان امور اجرایی این رویداد نیز قرار داشته است؛ به همین دلیل او از مدیرانی محسوب می‌شود که اشراف نسبی برای قبول مسئولیت اجرایی جشنواره چهلم فیلم فجر در غیاب دبیر را داشته است.
طی سه روز برگزاری جشنواره در برج میلاد به‌عنوان «خانه جشنواره» حضور پررنگ محمد حمیدی‌مقدم در این رویداد مشهود است و او به‌صورت میدانی بر فرآیند برگزاری بخش‌های مختلف جشنواره نظارت دارد.
فراتر از این حضور مستمر اما آنچه گمانه جانشینی او به جای مسعود نقاش‌زاده را طی روزهای اخیر پررنگ‌تر کرد، میزبانی رسمی او از مهمانان ویژه جشنواره است. میزبانی و دیدار رسمی روز گذشته او با سخنگوی دولت و سرپرست روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در همین راستا بوده است.
ستاد خبری جشنواره هنوز انتخاب حمیدی‌مقدم به‌عنوان قائم‌مقام و یا جانشین اجرایی مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر را به‌صورت رسمی اعلام نکرده است.
نکته روز؛ شور و حالی که شاید به چشم نیاید
سهم فیلم‌های کوتاه و مستند از ویترین جشنواره فیلم فجر همواره از موضوعات بحث‌برانگیز در ادوار مختلف این رویداد بوده است. موضوعی که گاه منجر به اعتراض صنفی هم شده است اما به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد این جشنواره و کارکردی که در رونمایی از تازه‌ترین تولیدات جریان اصلی سینمای بلند داستانی برای آن تعریف شده است، نمی‌توان انتظاری فراتر از فرصت اکران برای فیلم‌های کوتاه و مستند در این جشنواره داشت.
در جشنواره چهلم فیلم فجر هم ۱۰ فیلم کوتاه و ۸ فیلم مستند توانسته‌اند به جدول اکران «خانه جشنواره» راه پیدا کنند که براساس سانس‌بندی صورت گرفته هر شب یک سانس در سالن دو و سه برج میلاد به آن‌ها اختصاص داده شده است.

شب گذشته فیلم مستند «مشق امشب» ساخته اشکان نجاتی و مهران نعمت‌اللهی در این سانس روی پرده رفت. مستندی که مانند دیگر فیلم‌های مستند راه‌یافته به جشنواره فیلم فجر پیش‌تر در جشنواره «سینماحقیقت» رونمایی شده بود و موضوع محوری آن یعنی تکلیف شبانه دانش‌آموزان که ایده‌ای برگرفته از مستند معروف عباس کیارستمی بود، مورد توجه قرار گرفت.
نکته جالب توجه درباره اکران این فیلم حضور عوامل آن در «خانه جشنواره» بود که در غیاب دوربین رسانه‌ها خود در محل فتوکال جشنواره ایستادند و از حضور خود در این رویداد قاب‌هایی را به یادگار ثبت کردند.
اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای انعکاس رسانه‌ای مطلوب‌تر حضور فعالان سینمای کوتاه و مستند در «خانه جشنواره» و عدم تداخل آن با پوشش رسانه‌ای اخبار مرتبط با فیلم‌های بلند می‌تواند در کنار اکران تک‌سانس آثار آن‌ها در جشنواره فجر فرصتی را برای دیده شدن جدی‌تر فعالان این حوزه‌ها فراهم آورد. فرصتی که به نظر می‌رسد حتی از سوی ستاد خبری جشنواره هم از آن‌ها دریغ شده است!
پیشنهاد روز؛ ملاقات خصوصی
با آنکه این روزها تمایل صاحبان آثار حاضر در جشنواره به هرچه بیشتر دیده شدن و نوشتن از آنها در رسانه‌هاست و با آنکه ماراتن فجر آنها را بر آن داشته تا هر کدام روی انتشار اقلام تبلیغاتی آثار خود تمرکز داشته باشند اما «ملاقات خصوصی» جزو آن دسته از فیلم‌هایی است که کمترین حجم تبلیغات را داشته، نه برایش پوستری رونمایی می‌کنند و نه خبر از تیزرهای آن است، فیلم به آرامی مسیر خود را می‌رود و در نمایش‌های غیررسمی و خصوصی توانسته بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدان بگیرد.
کارگردانش امید شمس است، فیلمسازی که پیش از این عرصه فیلم کوتاه را آزموده و البته از رهگذر همان‌ها بارها مورد توجه قرار گرفته بود، این اما نخستین تجربه او در سینمای حرفه‌ای است تا یکی از آن هفت فیلم اولی‌های این رویداد باشد.

امید شمس در ساخت این فیلم بهمن ارک را هم در کنار خود داشته است، نام او یادآور فیلم «پوست» است که در جریان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به همراه برادر دوقلویش توانست با همین فیلم موفقیت‌هایی را به کسب کند و استعدادی نوظهور باشد، بهمن ارک حالا علاوه بر اینکه در نگارش فیلمنامه «ملاقات خصوصی» با امید شمس همراه بوده به عنوان مشاور کارگردان نیز او را یاری کرده است.
وجه اشتراک این فیلم با «مرد بازنده» در تهیه‌کننده‌شان است، امیر بنان حالا عنوان یکی از پرکارترین تهیه‌کنندگان فجر را هم به یدک می‌کشد تا هر دو فیلمش با یکدیگر در رقابت باشند.
«ملاقات خصوصی» روایتگر حق استفاده از ملاقات خصوصی برای زوج‌هایی است که یکی از آن‌ها در حبس است.
پری ناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین فر، رؤیا تیموریان، سیاوش چراغی پور، شیرین آقا کاشی، نادر فلاح، حسین پارسایی، پیام احمدی نیا، جواد قامتی، ایمان شمس، امیر حسین بیات، علیرضا زارع پرست، معصومه احمدزاده، فرهاد شهبازی، حسین شفیعی گروه بازیگران «ملاقات خصوصی» را تشکیل می‌دهند

منبع : مهر نیوز