حاشیه‌ای که مهمترین «سیمرغ» فجر را تهدید می‌کند/ اینجا خبری نیست!

سردبیر پرس – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید. امروز پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه و هم‌زمان با یازدهمین روز اکران فیلم‌های […]

سردبیر پرس – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
امروز پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه و هم‌زمان با یازدهمین روز اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با یازدهمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.
گزارش ویدئویی سردبیر پرس از دهمین روز برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر را اینجا تماشا کنید.
چهره روز؛ مهران مدیری
بازهم با عینکی دودی بر روی چشم در جمع اصحاب رسانه حاضر شد، مانند دو سال پیش که در فیلم «درخت گردو» ایفای نقش کرده بود و تأثر شدید از تماشای فیلم و البته بی‌خوابی را دلیل استفاده از عینک دودی اعلام کرد. این بار اما سرحال‌تر و پرانرژی‌تر از دو سال پیش بود و بارها از «افتخار» بابت همکاری با «استاد کیمیایی» سخن می‌گفت و در پاسخ به سوالی درباره چرایی استفاده مجدد از عینک دودی، به مزاح گفت: «من هنوز هم نخوابیده‌ام!»
مهران مدیری ذاتاً یک کمدین و شومن است. حضور او نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی را که می‌توانست یکی از خنثی‌ترین نشست‌های جشنواره به دلیل غیبت کارگردان تبدیل شود، به نشستی گرم تبدیل کرد که حرف‌های حاشیه‌ای هم در آن کم ردوبدل نشد!
زمانی که علی اوجی در مقام تهیه‌کننده فیلم تلاش داشت عدم حضور مسعود کیمیایی در نشست خبری فیلم را به کسالت او و «عمل جراحی پا» نسبت دهد، مهران مدیری صراحتاً اعلام کرد که اینگونه نیست و مسعود کیمیایی «نخواست» که در این نشست حضور داشته باشد. او حتی اعلام کرد دلیل تشکیل این نشست خبری بدون حضور کارگردان، این بوده است که «نبودن استاد» در جشنواره «دیده» شود.

«خائن کشی» در ظاهر یکی از فیلم‌های پرهزینه جشنواره امسال محسوب می‌شود که هم در زمینه پروداکشن و هم حضور بازیگران چهره، گویی هیچ محدودیتی نداشته است. به همین دلیل هزینه تولید این فیلم از سوی یکی از خبرنگاران از تهیه‌کننده پرسیده شد که علی اوجی در پاسخ گفت: «چرا باید هزینه تولید فیلم را بگویم. فقط می‌گویم هزینه آن خیلی شد!» در اینجا هم مهران مدیری میان صحبت‌های اوجی آمد و گفت: «بازهم دروغ می‌گوید!» مدیری در ادامه هم خطاب به او گفت: «به هر حال هر چی بگی راست نمی‌گی که! همه همینطور هستیم! یا زیاد می‌گی که بگی خیلی هزینه کردی یا کم می‌گی که داستان نشه! یک چیزی وسط آن‌ها درست است که نگفتی!»
مهران مدیری در پاسخ به سوالاتی که درباره کیفیت بازیگری‌اش در «خائن‌کشی» مطرح می‌شد هم بار دیگر به حواشی حضورش در فیلم سینمایی «درخت گردو» گریزی زد و آن را یک «افتضاح» توصیف کرد که گذشت! اول صراحتاً اعلام کرد: «نقش من در درخت گردو برای من نبود اما در دوستی و رودربایستی آن نقش را پذیرفتم.» همین دوستی و رفاقت با مجموعه «فیلم مارکت» که سرمایه‌گذار «درخت گردو» بود اما دلیلی تا این شایعه در فضای رسانه‌ای منتشر شود که حضور مهران مدیری در فیلم «خائن کشی» هم به دلیل حمایت «فیلم‌مارکت» از فیلم تازه مسعود کیمیایی است.
علی اوجی در واکنش به این شایعه در نشست رسانه‌ای فیلم اعلام کرد: «شایعه‌هایی بود که فیلم متعلق به فیلم مارکت است، اما این فیلم کاملاً با هزینه شخصی تولید شده است در واقع ۵ نفر بودیم که برای فیلم سرمایه گذاری کردیم حتی خود من ماشینم را برای این کار فروخته‌ام.»
حاشیه روز؛ سایه تهدید بر سر مهمترین «سیمرغ» فجر
«ما امیدوار بودیم با استقرار تیم جدید و مدیریت تازه در سینمای ایران جلوی ایرادات و اشکالات سامانه سمفا گرفته شود، اما امسال هم شاهد همان اتفاقات هستیم. چطور می‌شود شما سه روز پیش فیلمی را ببینید، اما بعد از دو روز برای شما پیامک نظرسنجی ارسال شود. در حالی که مهلت شرکت در نظرسنجی به اتمام رسیده است؟!» این بخشی از اعتراضات صریح محمدرضا منصوری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دسته دختران» در گفتگو با سردبیر پرس است؛ یکی از تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر که در روزهای اخیر اعتراض خود نسبت به فرآیند جمع‌آوری آرای مردمی جشنواره را رسانه‌ای کرده‌اند.
داستان از این قرار است که جمع‌آوری و ثبت آرای مردمی جشنواره، در این دوره هم مانند دوره قبل برعهده سامانه سمفا بوده و این سامانه از طریق ارسال پیامک به مخاطبان هر سانس، در بازه زمانی مشخصی نظرات مثبت و منفی درباره فیلم‌ها را جمع‌آوری کرده و به‌صورت اتوماتیک بر خروجی «سامانه ثبت آرای مردمی» به نمایش می‌گذارد. حالا اما فیلمسازان معتقدند که در فرآیند ارسال پیامک برای مخاطبان شاهد اخلال‌هایی بوده‌اند که شائبه دستکاری در فرآیند ثبت آرای مردمی را تشدید کرده است.

آخرین نتایج آرای مردمی جشنواره تا صبح امروز ۲۱ بهمن ماه

برخی دیگر از تهیه‌کنندگان هم صراحتاً به تلاش سمفا برای مهندسی آرا به نفع یک فیلم خاص سخن گفته‌اند که در صورت اثبات می‌تواند تبدیل به چالشی جدی برای چهلمین جشنواره فیلم فجر شود.
روز گذشته در واکنش به حجم بالای انتقادات محمد خزاعی رئیس سازمانه سینمایی در نامه‌ای خطاب به مسعود نقاش‌زاده صراحتاً خواستار پیگیری شفاف ادعاهای مطرح شده و رفع شبهات در این زمینه شد.
در واکنش به این نامه به دستور دبیر جشنواره فجر کمیته‌ای متشکل از مدیر امور سینماها، مدیر کمیته نمایش، مدیر روابط عمومی، مدیر حراست سازمان سینمایی، مدیر فناوری اطلاعات جشنواره و مدیر مؤسسه سمفا برای بررسی موضوع و رسیدگی به پرسش‌های مطروحه توسط برخی از صاحبان آثار، تشکیل و مقرر شد ادعاهای مطروحه بررسی و گزارش نتایج آن در اسرع وقت به دبیر جشنواره ارائه شود.
نتیجه این بررسی‌ها می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد؛ در صورت اثبات تخلف در این فرآیند، طبیعتاً آرای ثبت شده در سامانه آرای مردمی بی‌اعتبار می‌شود و دبیرخانه باید اعلام کند در صورت ابطال این آرا، چگونه قرار است آرای واقعی احصا شده و «سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» به‌عنوان مهمترین سیمرغ جشنواره چهلم قرار است به کدام فیلم برسد.
نکته روز؛ معمایی به نام «ادبیات نقد»
از روز نخست جشنواره چهلم فیلم فجر، اشاره کردیم که صداوسیما در این دوره از جشنواره هم تلاش دارد با طراحی و تولید برنامه‌های سینمایی ویژه، به پوشش این رویداد بپردازد. سه برنامه «هفت» از شبکه سه، «سینمایش» از شبکه نمایش و «سینما ملت» از شبکه چهار بار اصلی را در این زمینه بر دوش داشتند و در طول ۱۰ روز برگزاری این رویداد، اقدام به تولید محتوا درباره متن و حاشیه جشنواره چهلم کردند.
یکی از چالش‌های جدی برای برنامه‌های ویژه پوشش جشنواره فجر در هر سال هم ماجرای «نقد فیلم» در این تولیدات است. برخی فیلمسازان واکنش فوری و همراه با شتاب در ایام جشنواره به آثارشان را آن هم در شرایطی که بسیاری از مخاطبان هنوز موفق به تماشای فیلم‌ها نشده‌اند، غیرمفید و به زیان فیلم‌هایشان می‌دانند و در مقابل برخی کارشناسان بر لزوم آنالیز محتوایی فیلم‌ها همزمان با پوشش ابعاد رسانه‌ای جشنواره تأکید دارد.

در این میان اما میز نقد برنامه «هفت» با حضور و محوریت «مسعود فراستی» همواره به‌صورت ویژه زیر ذره‌بین فیلمسازان و محافل رسانه‌ای بوده و هست. در دوره چهلم هم ادبیات نقد فیلم‌ها در این میز نقد مورد انتقاد فیلمسازان قرار گرفت به‌خصوص که هم فراستی و هم منتقدان همراهش مانند محمدتقی فهیم، زبانی تند و صریح در اعلام نظر نسبت به فیلم‌ها دارند و گاه اصل تولید یک فیلم و انگیزه‌های کارگردان و سازنده را به‌طور کامل زیر سوال می‌برند.
انتقاد دیگری که به این برنامه مطرح شد، اسپویل یا همان «لو دادن داستان فیلم» به بهانه «نقد» بود. برخی فیلمسازان این رویکرد برنامه هفت در شرایطی که هنوز فیلم‌ها به اکران عمومی درنیامده‌اند را اقدامی علیه حقوق مادی و معنوی خود دانستند و نسبت به آن معترض شدند.
جشنواره چهلم حالا در حالی به پایان رسیده که مخاطبان علاقمند به سینما، فهرستی از نقدهای تند و صریح درباره ۲۲ فیلم راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ این رویداد در اختیار دارند و نکته جالب اینکه در این سال‌ها شاهد نمونه‌هایی از تغییر نگاه منتقدان نسبت به یک فیلم در زمان تماشای آن خارج از اتمسفر جشنواره بوده‌ایم، اتفاقی که حتی مسعود فراستی هم از آن مستثنی نبوده است.
پیشنهاد روز؛ در «خانه» خبری نیست!
از ابتدای انتشار روزانه بسته خبری «مهر سیمرغ» بنا بر این گذاشتیم که با محوریت جدول اکران فیلم‌ها در «خانه جشنواره» هر روز یکی از دو فیلم را که جذابیت‌های بیشتری به‌لحاظ رسانه‌ای دارد و کنجکاوی بیشتری نسبت به رونمایی آن‌ها وجود دارد را به‌عنوان «پیشنهاد روز» مطرح کنیم و از نکات مهمی که لازم است پیش از تماشای آن‌ها بدانید، نوشتیم.
واقعیت اما این است که نسبت دو فیلمی که براساس قرعه‌کشی قرار است امروز و در آخرین روز اکران فیلم‌های جشنواره چهلم در برج میلاد روی پرده بروند، هیچ کنجکاوی‌ای وجود ندارد و براساس تمام شواهد و قراین در بهترین حالت قرار است شاهد اکران دو تا از معمولی‌ترین فیلم‌های حاضر در جشنواره باشیم!

فیلم «نمور»

فیلم‌های سینمایی «درب» به کارگردانی هادی محقق و «نمور» به کارگردانی داوود بی دل، هم از نظر ترکیب عوامل و هم از نظر خبرهای مخابره شده درباره ساختار و داستان، به‌هیچ‌عنوان آثاری قابل پیشنهاد برای تماشا نیستند و باید اعتراف کنیم که در انتظار یک پایان‌بندی «بی‌رمق» برای جشنواره چهلم هستیم.
به سنت جاری در برخی رویدادهای سینمایی که هیأت داوران اعلام می‌کنند در یک بخش خاص فیلمی را شایسته جایزه اصلی ندانسته‌اند، ما نیز به جمع‌بندی برای پیشنهاد یکی از این دو فیلم نرسیدیم!
ما هم تا شماره بعدی «مهر سیمرغ» منتظر می‌مانیم؛ اگر بعد از اکران فیلم‌های «درب» و «نمور» غافلگیر شدیم و چیزی متفاوت از آنچه پیش‌بینی می‌کنیم در انتظارمان بود، حتمًا در همین بسته خبری به آن‌ها خواهیم پرداخت و ارزش‌های احتمالی‌شان را تکریم می‌کنیم!
فعلاً اما به نظر می‌رسد امروز پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه در «خانه جشنواره» خبری نیست!

منبع : مهر نیوز