سینماها امسال «اکران نوروزی» دارند؟/ چشم امید به فیلم‌های پرفروش

غلامرضا موسوی رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در گفتگو با سردبیر پرس درباره همکاری این اتحادیه با سینماداران برای رفع مشکلاتی که در حوزه اکران وجود دارد، گفت: در راستای مشکلاتی که در حوزه اکران به‌وجود آمده است، تلاش کرده‌ایم تا در کنار اکران فیلم‌های با فروش متوسط، فیلم‌های پرمخاطب را نیز در سینماها نمایش […]

غلامرضا موسوی رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در گفتگو با سردبیر پرس درباره همکاری این اتحادیه با سینماداران برای رفع مشکلاتی که در حوزه اکران وجود دارد، گفت: در راستای مشکلاتی که در حوزه اکران به‌وجود آمده است، تلاش کرده‌ایم تا در کنار اکران فیلم‌های با فروش متوسط، فیلم‌های پرمخاطب را نیز در سینماها نمایش دهیم. متأسفانه در این زمینه برخی از فیلم‌ها با مشکلاتی برخورد کرده و دوستان ما به دنبال پیدا کردن فیلم‌های تازه‌تر و بدون مشکل برای اکران هستند.
وی ادامه داد: یادآور می‌شوم که سینماداران به نوعی شریک تهیه‌کنندگان هستند، به این معنا که وقتی یک بلیت سینما خریداری می‌شود جدای ۹ درصد ارزش افزوده که توسط دولت کسر می‌شود، باقی هزینه خرید بین سینمادار و تهیه‌کننده تقسیم می‌شود، به همین دلیل سینمادار و تهیه‌کننده شریک یکدیگر به شمار می‌رود.
این تهیه‌کننده سینما توضیح داد: طی ۲ سال گذشته و در زمان شیوع ویروس کرونا، سینماداران و تهیه‌کنندگان لطمه بسیاری خوردند، البته با سیاست آقای انتظامی رئیس سابق سازمان سینمایی، برنامه حمایت از اکران فیلم‌های پرمخاطب اجرایی و باعث اکران ۲ فیلم پرمخاطب شد که توانست مقداری از مشکلات را حل کند.
وی بیان کرد: متأسفانه سینماداران اسفندماه باید ۴ ماه حقوق را یک جا پرداخت کنند، که شامل ۲ ماه عیدی، یک ماه حقوق و یک ماه سنوات است، به همین دلیل باید بودجه لازم برای تأمین این هزینه‌ها را داشته باشند، اما در شرایط فعلی بعید است که بتوانند چنین پولی را از فروش در سینما کسب کنند. به همین دلیل نیاز به اکران فیلم پرمخاطب داریم.
رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران توضیح داد: با توجه به شرایط موجود یا باید به سینماداران به صورت نقدی کمک کرد و یا هرچه سریع‌تر فیلم‌های پرمخاطب را اکران کنیم.
وی درباره اکران‌های نوروزی سال جدید نیز بیان کرد: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان از ۱۵ فروردین ماه آغاز می‌شود، نمی‌توان گفت که اکران نوروزی به معنای سال‌های گذشته خواهیم داشت. اما در چنین شرایطی سینما بازهم به فیلم‌های پرمخاطب نیاز دارد، زمانی که در هر نوبت اکران، مثلاً ۸ فیلم سینمایی اکران می‌شود، از این بین حداقل باید ۲ فیلم از میان آثار پرمخاطب انتخاب شود تا مردم را به سینما جذب کرده تا سالن‌های سینمایی پر شود.
موسوی در پایان گفت: بی‌شک اکران‌های جدید به زودی آغاز می‌شود و به تدریج و در صورت نداشتن مخاطب از پرده پایین آمده و جای خود را با آثار دیگر می‌دهند، به همین دلیل با چنین روندی بعید می‌دانم که مثلاً با نام اکران نوروزی فیلم‌ها پایین آمده و آثار جدیدی اکران شوند. شورای صنفی نمایش در حال حاضر تمام تلاش خود را می‌کند تا فیلم‌های پرمخاطب را اکران کند تا مشکلات گیشه برطرف شود.

منبع : مهر نیوز