اکران همیشه یکی از چالش‌های سینما بوده است/ استفاده از پلتفرم‌ها

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «رشد»، نشست تخصصی «جشنواره فیلم «رشد»؛ گذشته، حال و آینده» با حضور مسعود جهان‌شاهی، قائم‌مقام دبیر پنجاه و دومین دوره جشنواره «رشد»، وحید گلستان، دبیر پیشین جشنواره فیلم «رشد» و حمید قاسم‌زادگان جهرمی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مدرس سینما در برنامه «سینما […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «رشد»، نشست تخصصی «جشنواره فیلم «رشد»؛ گذشته، حال و آینده» با حضور مسعود جهان‌شاهی، قائم‌مقام دبیر پنجاه و دومین دوره جشنواره «رشد»، وحید گلستان، دبیر پیشین جشنواره فیلم «رشد» و حمید قاسم‌زادگان جهرمی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مدرس سینما در برنامه «سینما معیار» رادیو گفتگو برگزار شد.
حمید قاسم‌زادگان جهرمی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مدرس سینما با بیان اینکه در سال‌های اخیر جشنواره «رشد» به خاطر ضعف در تبلیغات، کمتر شناخته شده است، عنوان کرد: جشنواره «رشد» بعد از انقلاب به خاطر آنکه موضوعات آموزشی و تربیتی در معرض توجهات بیشتری قرار گرفت، حیات خود را ادامه داد و برگزاری آن تا امروز ادامه داشته است.
وی با اشاره به اینکه دیگر جشنواره‌های سینمایی به خاطر تبلیغات پردامنه‌تر، بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، مطرح کرد: برگزاری جشنواره در فصلی که بیشتر آموزشی است و والدین، دانش‌آموزان و معلمان بیشتر به مسائل آموزشی مشغولند، تاحدودی به این مساله دامن زده است. در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی دفتری با عنوان «دفتر تکنولوژی آموزشی» تاسیس شده که در آن، فرایند آموزش و تربیت از طریق سینما مورد توجه است.
قاسم‌زادگان جهرمی پیوند سینما و آموزش در جشنواره «رشد» را یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن دانست و اضافه کرد: معمولاً در انتخاب آثار ارسالی، به هر دو موضوع «آموزش» و «سینما» توجه می‌شود و تلاش بر این است که آثار انتخابی، هم دارای بار فنی و هم دارای بار آموزشی باشند.
جای خالی «تجربه زیسته»
وحید گلستان دبیر اسبق جشنواره فیلم «رشد» با بیان اینکه هر ساله سه گروه دانش‌آموزان، معلمان و فیلمسازان حرفه‌ای در جشنواره «رشد» حضور دارند بیان کرد: دانش‌آموزان معمولاً به صورت مستقیم به جشنواره فیلم ارسال نمی‌کنند، بلکه فیلم‌هایی که برای جشنواره «فردا» ارسال می‌شود، در جشنواره «رشد» هم شرکت می‌کند.
وی تحول رسانه و مصرف رسانه‌ای دانش‌آموزان را مورد اشاره قرار داد و مطرح کرد: امروز دانش‌آموز فیلمساز می‌تواند یک کنشگر اجتماعی باشد که می‌تواند با زبان فیلم پیام‌های اجتماعی را به دیگران منتقل کند و «تجربه زیسته» آنان را منتقل کند که البته فعلاً جای چنین موضوعی در جشنواره «رشد» خالی است.
گلستان VODها را یکی از ظرفیت‌های مورد غفلت آموزشی دانست و عنوان کرد: اینکه دانش‌آموزان وارد سینما شوند و فیلم ببینند، ارزشمند است، ولی تعامل یکی از کارکردهای مهم آموزش است که در آن مخاطب می‌تواند انتخاب کند و در تکمیل جریان دانش دخالت داشته باشد، از این رو باید از پلتفرم‌های جدید برای آموزش، استفاده بیشتری کرد.
وی اضافه کرد: اکران همیشه یکی از چالش‌های سینمای ما بوده و به طریق اولی، در زمینه اکران تخصصی فیلم‌های آموزشی معضلی بزرگ وجود داشته است، ولی زمانی که اکران به انتشار تبدیل می‌شود، به یکباره حوزه عمل ما گسترش بسیاری پیدا می‌کند.
بخش فیلمنامه، بخش جدید جشنواره
مسعود جهانشاهی قائم‌مقام دبیر پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم «رشد» با بیان اینکه این دوره بعد از برگزاری دو دوره جشنواره در زمان همه‌گیری کرونا برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این دوره نگاه اصلی بر رشد و تعالی جایگاه جشنواره «رشد» است.
وی اضافه شدن بخش «فیلمنامه» به بخش‌های جشنواره را اتفاق مبارک این دوره توصیف کرد و افزود: هدف از اضافه کردن این بخش حمایت از ایده‌ها و طرح‌هایی است که معلمان، دانش‌آموزان و فیلمسازان آموزشی می‌توانند آن را برای تولید آثار سینمایی ارائه دهند.
جهانشاهی اضافه کرد: در این دوره رایزنی‌هایی برای استفاده از ظرفیت پلتفرم‌ها و پخش زنده رویدادهای جشنواره صورت گرفته است که به رسانه‌ای‌تر شدن آن کمک شایانی می‌کند.
پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد از هفتم تا پانزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار خواهد شد. علاقمندان به حضور در این جشنواره می‌توانند آثار خود را تا نهم آبان‌ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

منبع : مهر نیوز