قبول «اکران آنلاین» انتخاب بین بد و بدتر است/سوءاستفاده پلتفرم‌ها

آرش زارع کارگردان فیلم بلند «وقتی پروانه شدم» که این روزها در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس درباره این اثر گفت: این روزها شرایط کرونایی داریم و عدم استقبال مخاطبان از آثار سینمایی را شاهد هستیم که این شرایط همه فیلم‌هاست. دلیل اینکه ما خواستیم […]

آرش زارع کارگردان فیلم بلند «وقتی پروانه شدم» که این روزها در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس درباره این اثر گفت: این روزها شرایط کرونایی داریم و عدم استقبال مخاطبان از آثار سینمایی را شاهد هستیم که این شرایط همه فیلم‌هاست. دلیل اینکه ما خواستیم «وقتی پروانه شدم» در چنین شرایطی روی پرده برود این بود که این فیلم حدود سه سال در نوبت اکران قرار داشت، «هنر و تجربه» هم زمان بسیار خوبی را برای نمایش «وقتی پروانه شدم» در نظر گرفت چون فیلم ما ۳۰ بهمن اکران شد که در شرایط معمولی می‌توانستیم اکران اسفندماه و نوروز را داشته باشیم ولی متاسفانه با شیوع کرونا بعد از چهار روز، نمایش آن متوقف شد. البته من فکر می‌کنم حتی اگر شرایط بهبود پیدا کند ترافیک فیلم‌ها بسیار زیاد می‌شود چون در این مدت فیلم‌های زیادی ساخته شده و می‌شود برخی فیلم‌ها هم از قبل مانده‌اند از همین رو فکر می‌کنم یکی دو سال آینده سینمای ایران اوضاع خوبی نخواهد داشت بنابراین ما هم چاره‌ای به جز اکران نداشتیم.

زارع توضیح داد: ما احتمالاً نمایش آنلاین این فیلم را هم پیگیری کنیم. هرچند نمایش آنلاین فرصتی برای دیده شدن فیلم‌هاست اما این نحوه نمایش به آن صورت که باید، مناسب فیلم‌های «هنر و تجربه» نیست. معمولاً مردم در زمان اکران عمومی فیلم‌های سینمای بدنه، با خانواده‌های خود به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند اما در «هنر و تجربه» به این شکل نیست و این گروه سینمایی فضا انفرادی تری دارد؛ یعنی افراد اکثراً به تنهایی به تماشای فیلم می‌نشینند. من در این سال‌ها به صورت انگشت شمار دیده‌ام که خانواده‌ای برای تماشای فیلم‌های «هنر و تجربه» بیایند. با این وجود با اکران آنلاین با یک بلیت چند نفر می‌توانند با هم فیلم ببینند از همین رو به نظرم نمایش اینترنتی کمکی به فیلم‌های «هنر و تجربه» نمی‌کند به عبارتی این نحوه نمایش انتخاب بین بد و بدتر است به این نحو که یا باید فیلمت بسوزد یا به اکران آنلاین تن بدهی. در یکی دو سال آینده به نظرم وضعیت سینما بهتر نمی‌شود و به ناچار همه فیلمسازان باید جام زهر را بنوشند.

این کارگردان مطرح کرد: «هنر و تجربه» به خودی خود وضعیت مناسبی ندارد حالا هم که سینما مظلوم واقع شده «هنر و تجربه» هم ضعیف‌تر شده است بر همین اساس شاید یک عده مجبور باشند فیلم‌هایشان را به صورت آنلاین اکران کنند به همین دلیل از این شرایط سوءاستفاده و از سوی پلتفرم‌ها مبالغ اندکی برای نمایش اینترنتی آثار ما پیشنهاد می‌شود. شاید اگر بگذاریم فیلممان در سینما اکران شود بهتر از نمایش اینترنتی آن باشد. با این حال معتقدم با وجود کرونا سینما همچنان ارزان‌ترین تفریح است.

زارع توضیح داد: من از نمایش فیلمم راضی نیستم البته این روزها هیچکس راضی نیست چون فیلم‌های بسیار خوب به نمایش درمی‌آید اما استقبالی نمی‌شود ضمن اینکه سینماها تا ۵۰ درصد ظرفیت خود حق بلیت فروشی دارند که حتی همان ظرفیت هم پر نمی‌شود بنابراین دود این شرایط بیشتر به چشم «هنر و تجربه» می‌رود چون اگر کسی پیش‌تر تصمیم می‌گرفت ۵ فیلم ببیند ممکن بود یکی از آنها «هنر و تجربه» ای باشد اما حالا با این وضعیت نهایتاً تصمیم می‌گیرد یک بار به سینما برود و همان یک بار فیلم‌های بدنه را ببیند.

وی در پایان درباره «وقتی پروانه شدم» گفت: داستان این فیلم تلفیقی از واقعیت و تخیل است به این نحو که «وقتی پروانه شدم» از یک پرونده واقعی برگرفته شده است اما ما هم تخیل خودمان را به آن افزوده‌ایم به همین ترتیب این فیلم قصه متفاوتی دارد. به ویژه پایان بندی آنکه مخاطب را غافلگیر می‌کند شاید مخاطبی فیلم را دوست نداشته باشد اما از پایان‌بندی آن خوشش می‌آید و انتهای فیلم مخاطب را تکان می‌دهد.