سومین نشست همایش «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» آغاز شد
سردبیر پرس/قم سومین نشست همایش «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» صبح امروز ۱۶ اسفندماه به همت جهاددانشگاهی قم در دانشکده الهیات دانشگاه قم، آغاز شد. این همایش با حضور سیدرضا مودب رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم، محمدمهدی عزیزاللهی؛ هیات علمی گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم، سیداحمد فاضلی؛ معاون پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه قم، […]
سردبیر پرس/قم سومین نشست همایش «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» صبح امروز ۱۶ اسفندماه به همت جهاددانشگاهی قم در دانشکده الهیات دانشگاه قم، آغاز شد.
این همایش با حضور سیدرضا مودب رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم، محمدمهدی عزیزاللهی؛ هیات علمی گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم، سیداحمد فاضلی؛ معاون پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه قم، فاطمه انصاری؛ استادیار گروه فقه دانشگاه قم، محدثه مولوی؛ دکترای اخلاق و پژوهشگر حوزه اخلاق پزشکی، معصومه جانبازی، سوپروایزر مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم، لیلا ناصرپور؛ معاون پژوهشی جهاددانشگاهی قم و جمعی از اساتید در حال برگزاری است.
در ابتدای این مراسم که با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد، سیدرضا مودب رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم، اظهار کرد: در اسلام در خصوص درمان و شفا تاکید فراوان وجود دارد، خداوند متعال درمان خیلی از امور را در طبیعت فراهم کرده است. وی با اشاره به پیشرفتهای محسوس حوزه پزشکی به ویژه درمان ناباروری پس از انقلاب اسلامی، گفت: حوزه علمیه قم و دانشکده الهیات دانشگاه قم با وجود گروههای فقه، حقوق، اخلاق و فلسفه وظیفه مهمی دارند تا مسائل اخلاق، فقهی و حقوقی درمان ناباروری را تبیین کنند؛ لذا دانشگاه قم در این حوزه با مشارکت جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی ورود کرده است.
مراحل خلقت انسان اثبات رستاخیز است
وی با اشاره به اینکه خداوند سه بار در قرآن کلمه طفل را به کار برده و به نوعی مراحل خلقت کودک را مورد توجه قرار داده است، افزود: خداوند در سوره حج آیه ۵، میفرماید: ای مردم اگر درباره برانگیخته شدن در شکید پس [بدانید] که ما شما را از خاک آفریدهایم سپس از نطفه سپس از علقه آنگاه از مضغه دارای خلقت کامل و [احیانا] خلقت ناقص تا [قدرت خود را] بر شما روشن گردانیم و آنچه را اراده میکنیم تا مدتی معین در رحمها قرار میدهیم آنگاه شما را [به صورت] کودک برون میآوریم.
وی با اشاره به اینکه برخی میگویند آیا میتوان از قرآن مطالب پزشکی را دریافت و یا قرآن متصدی بیان خلقت انسان به صورت جزئی شدهاست، بیان کرد: علامه طباطبایی معتقدند هر آیهای ساختار و سیاق ادبی دارد که میتوان فلسفه وجودی هر موضوعی را به دست آورد.
وی افزود: علامه طباطبایی معتقدند، هدف از بیان مراحل خلقت برای آن است که شک و شبهه که آیا خلقت و پس از آن مرگ روند رستاخیزی وجود دارد یا خیر سوالی که در تاریخ در ذهن انسان ها وجود داشته است برطرف شود.
مودب بیان کرد: خداوند یکی از جاهایی که برای اطمینان رستاخیز بحث می کند مراحل خلقت است که مراحل پیچیده و حساسی است که در آیات مختلف موردتاکید قرار گرفته است.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم، اظهار کرد: مفسران بزرگ معتقدند خداوند با بیان این مراحل خلقت به قدرت و توانمندی الهی اشاره کرده تا برای انسان روشن شود که در جهان همه چیز تحت اراده و قدرت الهی است و ما مخلوقیم و او خالق و با این وصف انسان در دنیا مسئولیت اجتماعی سنگینی برعهده دارد.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰