خودکفایی با پیوست فرهنگ اسلامی از اهداف اصلی جهاد دانشگاهی است
رییس جهاد دانشگاهی گفت: یکی از این اهداف، توسعه و پیشرفت سریع و مسئله محور علم و فناوری داخلی و تقویت خودکفایی در تولید محصولات و خدمات دانشبنیان با پیوست فرهنگ اسلامی ایرانی و در بستر مدیریت جهادیِ مولود انقلاب بود. این هدف متعالی در بطن خود، نیروهای عظیم جوان و تحصیلکرده دانشگاهی متکی به […]
رییس جهاد دانشگاهی گفت: یکی از این اهداف، توسعه و پیشرفت سریع و مسئله محور علم و فناوری داخلی و تقویت خودکفایی در تولید محصولات و خدمات دانشبنیان با پیوست فرهنگ اسلامی ایرانی و در بستر مدیریت جهادیِ مولود انقلاب بود. این هدف متعالی در بطن خود، نیروهای عظیم جوان و تحصیلکرده دانشگاهی متکی به سلاح ایمان و باور توانایی ملی را پروراند که جهاددانشگاهی از تأثیرگذارترین مراکزی است که پا در این عرصه گذاشت.
به گزارش سردبیر پرس، حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی امروز ۳ اردیبهشتماه در افتتاحیه «اولین کنفرانس ملی مهارت ایران» در سخنانی با موضوع «جهاددانشگاهی، نهاد آموزشهای تخصصی و مهارتی و پژوهشهای کاربردی دانشبنیان» گفت: آموزشهای این نهاد نگاهی کاربردی به مهارتآموزی و نیز آموزش توانمندیهای بهدستآمده از کسب فناوریها در این نهاد دارد و به عبارت بهتر پژوهش و آموزش در جهاددانشگاهی ارتباط تنگاتنگی باهم دارند.
وی با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب استعمارگران اجازه نمیدادند که ما در کشور حتی پیش پا افتادهترین وسایل را بسازیم، اظهار کرد: امروز با ایجاد خودباوری ملی و احساس توانایی در عرصههای مختلف علم و فناوری، دفاعی، پزشکی و…، نام ایران بر فراز قلههای افتخار میدرخشد.
رییس جهاددانشگاهی در ادامه بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور به مجموعه ساختارهایی نیاز داشت تا آرمانها و اهداف موردنظر ملت بزرگ ایران را پیگیری و محقق سازد، تصریح کرد: یکی از این اهداف، توسعه و پیشرفت سریع و مسئله محور علم و فناوری داخلی و تقویت خودکفایی در تولید محصولات و خدمات دانشبنیان با پیوست فرهنگ اسلامی ایرانی و در بستر مدیریت جهادیِ مولود انقلاب بود. این هدف متعالی در بطن خود، نیروهای عظیم جوان و تحصیلکرده دانشگاهی متکی به سلاح ایمان و باور توانایی ملی را پروراند که جهاددانشگاهی از تأثیرگذارترین مراکزی است که پا در این عرصه گذاشت.
مسلمی نائینی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با جهاددانشگاهی گفت: این نهاد که به تعبیر مقام معظم رهبری مولود مبارک انقلاب اسلامی است، با الهام همهجانبه از آرمانها این انقلاب بزرگ جهانی و بنیانگذار کبیر آن، امام خمینی (ره) تشکیل شده و بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه به دنبال ارائه دانش، فناوری و تجاریسازی و ایجاد زیرساخت فرهنگی موردنیاز آن در راستای تحقق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت دانشبنیان است.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۹ با مأموریت گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه نوآوری برای نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه و ایجاد پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور تأسیس شد، گزیدهای از اقدامات و دستاوردهای ملی و بینالمللی جهاددانشگاهی در حوزههای مختلف را برشمرد و عنوان کرد: این نهاد انقلابی از ابتدای تشکیل و طی ۴۴ سال با توجه به فعالیت و اقدامات متعهدانه و جهادگرانه متخصصان خود در حوزههای آموزش، پژوهش، فنی مهندسی، کشاورزی، پزشکی، علوم انسانی، فرهنگی و تجاریسازی و اقتصاد دانشبنیان توانسته است همواره پرچم افتخار جمهوری اسلامی ایران را در سراسر دنیا به اهتزاز درآورد.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به موضوع «حقارت» بهجای «خودباوری» گفت: در سال ۱۳۵۵ جمعیت دارای تحصیلات عالیه ۳۱۰ هزار نفر، تعداد دانشجویان ۱۷۰ هزار نفر و کشورمان با رتبه علمی ۵۲ در جهان در هیچ عرصهای قطب علمی نبود و محتاج و وابسته به پزشکان و تجهیزات کشورهای خارجی و همسایه بهخصوص پاکستان، هند و بنگلادشی بودیم که با خودباوری وضعیت فعلی با آن دوران اصلاً قابل مقایسه نیست.
مسلمی نائینی با اشاره به اینکه حوزه آموزش و کارآفرینی در جهاددانشگاهی نگاهی کاربردی به مهارتآموزی و نیز آموزش توانمندیهای بهدستآمده از کسب فناوریها در این نهاد دارد، افزود: به عبارت بهتر پژوهش و آموزش در این نهاد ارتباط تنگاتنگی باهم دارند.
وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی ۲ دانشگاه، یک دانشکده، ۶ موسسه آموزش عالی و ۱۵۵ مرکز آموزش مهارتی و تخصصی در سراسر کشور دارد، گفت: دورهها و سطوح آموزشی در جهاددانشگاهی بسیار متنوع است و هر یک، مخاطبان خاص خود را دارد. آموزش عالی، آموزشهای تخصصی کوتاهمدت، آموزش کارکنان دولت، آموزشهای مجازی و از راه دور، آموزشهای بینالمللی از جمله مواردی است که میتوان به آن اشاره کرد.
وی افزود: همچنین تدوین ۶ سند اشتغال استانی، پیادهسازی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور، تولید منابع بومیآموزش زبان انگلیسی با در نظر گرفتن نیازهای زبانی و فرهنگی فراگیران مسلمان؛ تشکیل ستاد اشتغال در سال ۱۳۷۷ و تأسیس سازمان همیاری اشتغال دانشآموختگان دانشگاهها و اولین نظام اطلاعرسانی بازارکار دانشآموختگان؛ انتشار اولین هفتهنامه بازار کار کشور؛ تأسیس ۳ پارک علم و فناوری، ۲۴ مرکز رشد فناور و حمایت از ۷۸۰ شرکت و واحد فناور و بیش از ۱۰۰ شرکت دانشبنیان از دیگر فعالیتهایی بود که رییس جهاددانشگاهی در این کنفرانس به آنها اشاره کرد.
مسلمی نائینی تعداد فراگیران آموزشهای تخصصی و مهارتی کوتاهمدت جهاددانشگاهی را بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر در سال ذکر کرد و گفت: از ابتدای تشکیل مرکز آزمون جهاددانشگاهی تاکنون بیش از ۶۰ آزمون برگزار شده است که بیش از یک میلیون داوطلب در آنها ثبتنام کردهاند.
رییس جهاددانشگاهی در بخش دیگری از این کنفرانس به تشریح بخشی از دستاوردهای شاخص این نهاد در حوزههای فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی و اجتماعی، فرهنگی و تجاریسازی و اقتصاد دانشبنیان پرداخت.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰