راه‌آهن لرستان به نفت رسید؟!

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: یکی از مشکلات اساسی لرستان وجود پروژه‌های نیمه‌تمام فراوان در این استان است و همین امر موجب نارضایتی افکار عمومی شده است، یکی از این پروژه‌ها، راه‌آهن دورود – خرم‌آباد است، پروژه‌ای که همچنان باگذشت سال‌ها عملیاتی نشده است. راه‌آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: یکی از مشکلات اساسی لرستان وجود پروژه‌های نیمه‌تمام فراوان در این استان است و همین امر موجب نارضایتی افکار عمومی شده است، یکی از این پروژه‌ها، راه‌آهن دورود – خرم‌آباد است، پروژه‌ای که همچنان باگذشت سال‌ها عملیاتی نشده است.
راه‌آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه‌های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود، از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های ریلی مهم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود، پروژه‌ای که همچنان به مرحله تکمیل و اجرا نرسیده است.
در جریان سفر دولت سیزدهم به لرستان، دوباره این پروژه در بین مصوبات سفر قرار گرفت تا تکمیل این طرح قوت بگیرد، اما با وجود تأکیدات رئیس‌جمهور در عملی‌شدن این مطالبه دیرینه مردم لرستان آن طور که باید پیشرفت چشمگیری پیدا نکرد تا در اواخر سال گذشته، دوباره به دلیل نداشتن اعتبار تعطیل شد.

این تعطیلی پروژه واکنش‌ها و انتقادات افکار عمومی و رسانه‌ها را در پی داشت، موضوعی که موجب شد دوباره مسئولان ملی از جمله معاون اجرایی رئیس‌جمهور پیگیر رفع مشکلات اعتباری آن از محل تهاتر شوند.
نقش محوری راه‌آهن لرستان در تکمیل کریدور ریلی غرب کشور
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از این پروژه با اشاره به اهمیت این پروژه ریلی در لرستان و همچنین کشور، اظهار داشت: مرکز لرستان متأسفانه به خط‌آهن متصل نیست و می‌طلبد به‌عنوان مرکز استان هر چه سریع‌تر به شبکه ریلی کشور متصل شود.
وی با بیان اینکه راه‌آهن لرستان این گونه طراحی شده که از اندیمشک به خرم‌آباد و سپس به دورود متصل شود، عنوان کرد: همچنین واریانت اندیمشک – معمولان و سپس به سمت پلدختر – معمولان – خرم‌آباد – دورود -، بروجرد – ملایر – همدان – زنجان. عملیاتی می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، ادامه داد: عملاً این محور، بنای محور ریلی شمال به جنوب در غرب کشور به‌حساب می‌آید.
خادمی، تأکید کرد: به‌عنوان یک کارشناس اعتقاد من این است که اگر اهمیت این محور بیشتر از شرق کشور نباشد که فقط ترانزیتی است، این محور می‌تواند برای داخل کشور مؤثر باشد و اهمیت بیشتری دارد و این کار حتماً باید صورت بگیرد.

وی در ادامه سخنان با بیان اینکه از این محور هزار و ۵۰۰ کیلومتری، حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر موجود است و با ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر احداث مسیر جدید، کریدور ریلی غرب کشور را سرتاسر خواهیم داشت، گفت: پروژه راه‌آهن لرستان قرار است در دوفاز عملیاتی شود.
راه‌آهن لرستان در ایستگاه ۵۱ درصد پیشرفت
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار بر این بوده که ابتدا این پروژه از دورود به خرم‌آباد عملیاتی شود تا اتصال استان لرستان را به شبکه ریلی کشور وصل کنیم، افزود: محور باید ساخته شود چرا که برای انتقال کالا و بار از آن برنامه‌ریزی و طراحی صورت‌گرفته و کار بسیار مهمی برای کشور به‌حساب می‌آید.
خادمی، بیان داشت: این مرحله از پروژه ۱۱۴ کیلومتر است، پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن ۹۱ درصد است، در این پروژه حجم زیرسازی زیاد است چرا که حدود ۱۹ کیلومتر تونل مستقیم در آن داریم، همچنین چون برخی تونل‌های آن طویل و چهار تا پنج‌کیلومتری هستند باید تونل‌های اضطراری را هم در کنار آنها ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه این تونل‌های اضطراری را هم اگر در نظر بگیریم، حدود ۳۱ کیلومتر تونل در این پروژه داریم، تصریح کرد: همچنین حدود دو کیلومتر هم پل‌های بزرگ در این پروژه داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی میزان پیشرفت فیزیکی راه‌آهن لرستان را حدود ۵۱ درصد اعلام کرد و گفت: حدود ۱۵ کیلومتر تونل حفاری شده، هشت تونل تمام شده است.

پیشرفت ۱۲ درصدی پروژه در یک سال
خادمی با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم زیرسازی پروژه را به اتمام برسانیم، قطعاً روسازی آن راحت است و ۱۱۴ کیلومتر روسازی از لحاظ طولی عدد بالایی نیست، عنوان کرد: در جریان سفر اول دولت سیزدهم به لرستان، رئیس‌جمهور از این پروژه بازدید داشتند، سپس آقای مرتضوی جلسه‌ای دراین‌رابطه برگزار کردند، بازدید هم صورت گرفت، آن زمان از محل تهاتر نفت ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شد.
وی، تصریح کرد: بخشی از این اعتبار تأمین و بخشی هم تأمین نشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه کار بزرگی که دررابطه‌با این پروژه صورت گرفت این بود که در استیجازه مقام معظم رهبری که ۵.۹ میلیارد دلار در بخش راه بود، با پیگیری‌های صورت‌گرفته و مؤثربودن این پروژه در کشور، جز اولویت‌ها قرار گرفت، با اختصاص این اعتبار، پنج محور ریلی مصوب شد که یکی از آنها راه‌آهن لرستان بود.
خادمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جدول این پروژه‌های ریلی با امضای رئیس‌جمهور به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد که ایشان دستور فرمودند که این امر صورت بگیرد، گفت: بعد از دستور مقام معظم رهبری، ما دو کار انجام دادیم، یکی برآورد انتهای مسیر با مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان و با فهرست‌بهای سال ۱۴۰۰ بود که هم تکمیل ۱۱۴ کیلومتر راه‌آهن لرستان صورت می‌گیرد و هم ادامه محور تا اندیمشک را به قرارگاه خاتم واگذار کردیم.

وی با اشاره به اختصاص ۱.۲ میلیارد دلار برای خط ریلی دورود تا اندیمشک، عنوان کرد: بلافاصله مشکلات قراردادی سابق با قرارگاه را دررابطه‌با پروژه راه‌آهن لرستان را در سازمان مدیریت حل کردیم و قرارداد جدید را هم منعقد و به قرارگاه ابلاغ کرده‌ایم تا کار کند، گفت: از لحاظ فنی، قراردادی و پیمان دیگر مشکل اجرایی نداریم و قرارگاه بلافاصله وقتی مشکل حل شد باقدرت زیادی کار را شروع کرد به‌طوری‌که از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، در این پروژه ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم، پارسال و تنها در یک سال به پیشرفت پروژه ۱۲ درصد اضافه شد.
راه‌آهن لرستان به نفت رسید؟!
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در سال گذشته ۱۸ کیلومتر حفاری تونل در کل کشور داشتیم که پنج کیلومتر آن در پروژه راه‌آهن لرستان انجام شد، گفت: نزدیک به هزار نفر در پروژه مشغول به کار بود، اما با مشکل اعتباری مواجه شد، ما از هشت هزار میلیارد، دو هزار میلیارد حواله نفت به قرارگاه برای پروژه دادیم، ولی باتوجه‌به اینکه قرارگاه نتوانست نفت را بگیرد، پروژه دچار چالش شد.
خادمی، ادامه داد: امیدواریم در جلسه‌ای که خدمت آقای رئیس‌جمهور بودیم و همچنین باتوجه‌به بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از پروژه، این طرح که برای کشور از اهمیت بسیار بالایی دارد، بحث تهاتر نفت که با جدیت معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جلسه با رئیس‌جمهور مطرح شد و رئیس‌جمهور نیز دستور دادند اولین محموله نفت را به قرارگاه بدهند، مشکل اعتباری پروژه حل خواهد شد.

وی بیان داشت: اگر قرارگاه بتواند نفت را بگیرد، اولویت بعدی قرارگاه بعد از پروژه ریلی چابهار، پروژه راه‌آهن لرستان خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: امیدواریم پروژه راه‌آهن لرستان به‌عنوان یک پروژه محوری در کشور پیگیری و بحث تهاتر نفت آن حل شود.
فرایند تحویل نفت به قرارگاه آغاز شده است
محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز در جریان این بازدید، اظهار داشت: پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌آباد ضمن انتفاع مردم لرستان اهمیت منطقه‌ای داشته و جزو کریدورهای اصلی است که دسترسی به مسیرهای ریلی را تسهیل می‌کند.
وی افزود: تکمیل این پروژه با جدیت در حال پیگیری است و هم اکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه بخش زیادی از کالاهای موردنیاز کشور در شرایط کنونی از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد کشور می‌شود اظهار کرد: بیش از ۶۰ میلیون تن انواع کالا از منطقه باید جابه‌جا شود که نیازمند زیرساخت بوده و با توسعه شبکه ریلی میزان این ظرفیت افزایش می‌یابد.

منصوری، تأکید کرد: ریاست‌جمهوری بر تکمیل این پروژه تأکید داشته و جزو مصوبات سفر نیز قرار گرفت، طی حدود یک سال گذشته روند کار سرعت گرفت؛ ولی در اسفند پارسال به دلیل محدودیت منابع دچار افت و پس از آن در اجرای پروژه تأخیر ایجاد شد.
وی اضافه کرد: راه‌آهن دورود – خرم‌آباد از پروژه‌های سنگین و هزینه بر است و منابع مالی بسیاری نیاز دارد که با تزریق ۱.۲ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی تأیید شده از سوی مقام معظم رهبری و پیگیری رئیس‌جمهور از محل تهاتر نفت امیدواریم شاهد سرعت بخشی در اجرای آن باشیم.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: جلسه‌ای با نظر رئیس‌جمهور در سطح ملی برگزار و مقرر شد دراسرع‌وقت محموله مناسب نفت برای تأمین منبع مالی این طرح در نظر گرفته و تحویل پیمانکار شود که این فرایند آغاز شده و به‌زودی در تأمین منابع تسهیل و نمی‌گذاریم روند پروژه به دلیل تأمین منابع مالی تعطیل شود.
منصوری افزود: اعتبار موردنیاز به‌روز شده تکمیل پروژه افزون بر ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود؛ بنابراین تأمین منابع ارزی آن ضروری است.

وی ادامه داد: فرایند عملیات تهاتر نفت آغاز شده است؛ چراکه منابع بودجه عمومی را به دلیل زمان بر بودن نمی‌توانیم وارد این پروژه کنیم، ولی با این حجم کار و تجهیز کارگاهی که صورت‌گرفته با تلاش شبانه‌روزی باید اختصاص منابع متناسب با اجرای پروژه باشد.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور یادآور شد: راه‌آهن لرستان پروژه‌ای ملی و بین‌المللی است و کریدور شمال به جنوب را تکمیل و رئیس‌جمهور بر سرعت بخشی در اجرای آن تأکید دارند.
منصوری تأکید کرد: مجموعه وزارت راه پنج پروژه ریلی را در دستور کار دارد که لرستان یکی از آنهاست و موضوع تأمین منابع حل شده و همه جدی هستیم کار را تکمیل کنیم.
وی اظهار داشت: با پیگیری استاندار و وزارت راه پای‌کار هستیم و پس از سفر نیز جلسات عملیاتی را برگزار می‌کنیم تا تهاتر نفت با ورود اعتبار از محل استیجازه رهبری و تخصیص ارز صورت بگیرد.
بنابراین، گزارش، با ورود جدی رئیس‌جمهور، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و همچنین مدیریت ارشد لرستان امیدها برای ادامه مسیر پروژه راه‌آهن لرستان از محل تهاتر نفت پررنگ شده و باید دید که این پروژه و مطالبه دیرینه مردم لرستان دوباره به ریل و مسیر تکمیل باز خواهد گشت.

منبع : مهر نیوز