ترجمه «مسئولیت و داوری» هانا آرنت در بازار نشر
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، کتاب «مسئولیت و داوری» نوشته هانا آرنت با گردآوری جروم کُن بهتازگی با ترجمه میثم محمدامینی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی اینکتاب سال ۲۰۰۳ توسط انتشارات شاکن در نیویورک چاپ شده است. اینکتاب دربرگیرنده مقالات و درسگفتارهای مستقل هانا آرنت فیلسوف آلمانی آمریکایی […]
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، کتاب «مسئولیت و داوری» نوشته هانا آرنت با گردآوری جروم کُن بهتازگی با ترجمه میثم محمدامینی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی اینکتاب سال ۲۰۰۳ توسط انتشارات شاکن در نیویورک چاپ شده است.
اینکتاب دربرگیرنده مقالات و درسگفتارهای مستقل هانا آرنت فیلسوف آلمانی آمریکایی است. آرنت متولد ۱۹۰۶ و درگذشته به سال ۱۹۷۵ است که او را بیشتر با مفاهیمی مثل فلسفه سیاسی، توتالیتاریسم، شر و اخلاق میشناسند. مقالات و نوشتههای «مسئولیت و داوری» مربوط به دهههای پایانی زندگی اینفیلسوف هستند.
آرنت در سالهای آخر عمر در پی فهم معنا و مفهوم مسئولیت و داوری بود. پرسش اصلی و محوریاش هم از اینقرار بود که وقتی معیارهای سنتیِ اخلاق نتوانستند فرهیختهترین اعضای جامعه متمدنِ آلمان را از دست یازیدن به شنیعترین کارها باز دارند، قوه داوریِ انسان چطور خیر را از شر، و درست را از نادرست بازمیشناسد؟ اخلاق و سیاست در کنار خیر و شر ازجمله موضوعات محوری مقالات کتاب «مسئولیت و داوری» هستند.
کتاب پیشرو ۲ فصل اصلی دارد که عبارتاند از «مسئولیت» و «داوری» که هرکدام ۴ نوشتار از آرنت را شامل میشود.
مقالات و نوشتارهای فصل اول از اینقرارند: «مسئولیت شخصی در دوران دیکتاتوری»، «پرسشهایی از فلسفه اخلاق»، «مسئولیت جمعی» و «تفکر و ملاحظات اخلاقی».
در دومینفصل هم مخاطب با اینمطالب روبروست: «تاملاتی درباره لیتل راک»، «جانشین: گناه با سکوت؟»، «آشویتس تحت محاکمه» و «عاقبت اعمال».
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
سرانجام میرسیم به بهتآورترین سرگشتگی که پیشتر صرفا اشارهای به آن کردم: پرهیز یا طفرهروی از خباثت بشری یا لاپوشانی آن. اگر سنت فلسفه اخلاق (به تفکیک از سنت اندیشه دینی) از سقراط تا کانت، و چنانکه خواهیم دید، تا زمان حاضر، بر سر یک نکته توافق نظر داشته باشد، آن نکته این است که ممکن نیست انسان عمدا کارهای خبیثانه بکند، ممکن نیست که شر را محض خاطر شر بخواهد. بیتردید سیاهه مفاسد بشریْ دیرینه و غنی است، و در فهرستی که نه شکمبارگی از قلم افتاده نه کاهلی (که در هر حال مسائلی جزئیاند)، عجیب آنکه جای سادیسم، لذت محض بردن از ایجاد درد و رنج یا اندیشیدن به آن، خالی است؛ یعنی همان رذیلتی که بهحق میتوانیم بدترینِ تمام رذایل بخوانیم، رذیلتی که قرنها فقط در ادبیات هرزهنگارانه و نقاشیهای منحرفان شناخته شده بود.
اینکتاب با ۳۱۸ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۳۰۰ هزار تومان منتشر شده است.
منبع : مهر نیوز
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰