عرضه ترجمه «جامعه شناسی مُد» در کتابفروشی‌ها

به گزارش سردبیر پرس، کتاب «جامعه شناسی مد؛ مقدمه‌ای بر مطالعات مُد (فشن)» نوشته یونیا کاوامورا به تازگی با ترجمه صدیقه نایفی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است. کتاب «جامعه‌شناسی مد؛ مقدمه‌ای بر مطالعات مُد (فشن) یا مدشناسی»، مد را در کنار جامعه‌شناسی فرهنگ تلقی می‌کند و ضمن ارائه چکیده‌ای از […]

به گزارش سردبیر پرس، کتاب «جامعه شناسی مد؛ مقدمه‌ای بر مطالعات مُد (فشن)» نوشته یونیا کاوامورا به تازگی با ترجمه صدیقه نایفی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.
کتاب «جامعه‌شناسی مد؛ مقدمه‌ای بر مطالعات مُد (فشن) یا مدشناسی»، مد را در کنار جامعه‌شناسی فرهنگ تلقی می‌کند و ضمن ارائه چکیده‌ای از آرا جامعه‌شناسان کلاسیک، معاصر و نظریه‌های مرتبط با مد، به تشریح چگونگی عملکرد نظام مد در سطوح مختلف می‌پردازد. نویسنده کتاب با مرور مباحث، مسائل و دیدگاه‌های کلیدی مطالعات جامعه‌شناسی مد، کاوش کامل در این زمینه ارائه می‌کند. او با آغاز از مبانی و پرداختن به ریشه‌شناسی، خاستگاه، موافقان و مخالفان مد، به تبیین تفاوت میان مد به عنوان مفهومی ذهنی و لباس به عنوان ملموس‌ترین شکل عینیت یافته از این مفهوم می‌پردازد و تصویری از این پدیده به مخاطب ارائه می‌دهد.
نویسنده کتاب، یونیا کاوامورا، استاد جامعه‌شناسی مؤسسه فناوری مد در ایالات متحده و صاحب آثاری متعدد در زمینه مطالعات مد و مباحث جامعه‌شناختی و فرهنگی مرتبط با آن است.
این کتاب به حوزه‌ای جدید از دانش یعنی مدشناسی و یا جامعه‌شناسی مد اختصاص دارد. جامعه‌شناسی به ویژه جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر به نسبت بسیاری از علوم دیگر، رشته‌ای جدید در ایران به‌شمار می‌رود که پایه‌های دانش امروزی آن در غرب و آرا نویسندگان و پژوهشگران غربی قرار دارد. در این میان مُد نیز که در تقاطع هنر، فرهنگ، اقتصاد و سیاست قرار دارد پدیده‌ای نوظهور در جامعه ایران به‌شمار می‌رود که شکل امروزی آن با ظهور نشانه‌هایی از مدرنیسم و پویایی اجتماعی در ارتباط است. گرچه این پدیده تا پیش از قرن بیستم به دلایل گوناگون از جایگاه و وجاهت لازم برای بررسی‌های علمی نزد پژوهشگران برخوردار نبود، اما از قرن بیستم به این سو و به‌ویژه در سال‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و بررسی‌هایی تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، روان‌شناسانه، جامعه‌شناسانه و غیره روی آن صورت پذیرفته‌است.
مطالعات جامعه‌شناختی مرتبط با مقوله مد حتی از سایر بررسی‌های جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر نیز متأخرتر هستند. اغلب کتاب‌های تخصصی منتشرشده در ایران درباره مقوله مد به همین چند سال اخیر باز می‌گردد و در حال حاضر اثری جامع در زمینه جامعه‌شناسی مد و معرفی نظام آن شامل تبیین چگونگی کارکرد مد، نقش طراحان، تولیدکنندگان، مهارکنندگان و مصرف‌کنندگان در اختیار علاقه‌مندان و خوانندگان فارسی زبان نیست. همین مسأله و پر کردن بخشی از خلأ موجود در زمینه مطالعات جامعه‌شناختی مد، مهم‌ترین انگیزه و دلیل اصلی مترجم برای ترجمه اثر پیشِ رو است.
این کتاب با ۲۱۴ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۲ هزار تومان عرضه شده است.

منبع : مهر نیوز