بزرگراه زابل- زاهدان به طور کامل به بهره‌برداری رسید

به گزارش سردبیر پرس (سیستان و بلوچستان)، بزرگراه زابل- زاهدان به طور کامل به طول ۲۰۰ کیلومتر و با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امروز جمعه توسط رئیس جمهور و فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید. اجرای این پروژه مهم راه سازی استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۸۵ […]

به گزارش سردبیر پرس (سیستان و بلوچستان)، بزرگراه زابل- زاهدان به طور کامل به طول ۲۰۰ کیلومتر و با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امروز جمعه توسط رئیس جمهور و فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
اجرای این پروژه مهم راه سازی استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۸۵ در قالب ۷ قطعه آغاز و به مرور قطعات آن به مناقصه گذاشته شد.
 اگر چنانچه عملیات ساخت و تکمیل این بزرگراه را در مدت ۱۸ سال در سه بازه ۶ ساله در نظر بگیریم در ۶ سال اول ۳۴ کیلومتر، ۶ سال دوم ۵۹ کیلومتر و در ۶ سال سوم ۱۰۷ کیلومتر آن به اتمام رسید.    اعداد و ارقام ذکر شده موید این نکته است که روند اجرایی و سرعت بخشیدن به این پروژه در ۶ سال پایانی بود به‌طوری که ۱۰۷ کیلومتر آن در این مدت به سرانجام رسید.
این پروژه با همت مسئولین و تلاش ویژه عوامل اجرایی در چند سال اخیر با وجود طوفان‌های ۱۸۰ روزه، دمای بالای ۵۰ درجه و کمبود منابع آبی و همچنین سرمای استخوان سوز زمستان در دی‌ماه جاری به اتمام رسید.
هفت میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۸۶ متر مکعب عملیات زیر سازی به همراه ۵۸۶ هزار و ۵۶۰ تن آسفالت و سه هزار و ۶۴۷ تن آرماتور و آهن آلات در عملیات ساخت بزرگراه زابل- زاهدان به طول ۲۰۰ کیلومتر توسط اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان انجام شد.
 عملیات زیر سازی این پروژه مهم استان شامل چهار میلیون و ۸۹۱ هزار و ۳۴۱ متر مکعب خاکریزی، یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۷۲۲ متر مکعب خاکبرداری، ۷۹۲ هزار متر مکعب زیر اساس، ۳۴۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب اساس و ۱۷۲ هزار و ۴۹۹ متر مکعب بتن ریزی بوده است.
 همچنین در طول ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه زابل- زاهدان از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۵۵۸ دستگاه پل و آبرو به همراه ۲ دستگاه پل بزرگ نهراب به طول ۱۹۲ متر و پل شیله به طول ۱۷۶ متر احداث شده است.
 اعتبار هزینه شده در این پروژه ۲.۵ همت معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ارزش روز این بزرگراه حدود هفت همت معادل هفت هزار میلیارد تومان است و با بهره برداری آن برای نخستین بار ارتباط بزرگراهی دو شهرستان استان برقرار شد.
 هم مرزی استان سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راه‌های این خطه بویژه مسیر چابهار – میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
 با توجه به اینکه حمل و نقل یکی از مسائل مهم و اساسی و به عنوان یکی از ارکان پیشرفت استان و زندگی مردم برای جابجایی مسافر و بار در حوزه داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است تلاش شده است که در شرایط بسیار دشوار اقتصادی کنونی با تکمیل کریدور شرقی کشور و کریدور شمال به جنوب استان مسیر توسعه استان هموار شود.
بی شک بهره برداری از این پروژه آرزوی دیرینه مردم این خطه را محقق و می‌تواند توسعه جهشی در بخش های مختلف را برای استان به همراه داشته باشد.