ناترازی دخل و خرج شهرداری‌های کرمانشاه؛ چالش جدی یا بهانه‌جویی شهرداران

به گزارش سردبیرپرس؛ مدیران شهری استان کرمانشاه می‌گویند با آنکه در حد توان سعی می شود تا امورات شهری به شکل خوبی پیش برود اما کم و کاستی‌ها آنقدر هست که هم خود شهرداران ناراضی باشند و هم شهروندان! در جلسات مختلف ماه‌های اخیر از جمله همایشی که همین چند روز پیش شهرداران استان با […]

به گزارش سردبیرپرس؛ مدیران شهری استان کرمانشاه می‌گویند با آنکه در حد توان سعی می شود تا امورات شهری به شکل خوبی پیش برود اما کم و کاستی‌ها آنقدر هست که هم خود شهرداران ناراضی باشند و هم شهروندان!
در جلسات مختلف ماه‌های اخیر از جمله همایشی که همین چند روز پیش شهرداران استان با استاندار و مسوولان استانی داشتند تعدادی از شهرداران به ارایه دیدگاه‌های خود پرداختند تا بلکه با هم اندیشی راهکاری برای برون رفت از پاره‌ای مشکلات پیدا کرده و بتوانند بهتر امورات شهرهای خود را اداره کنند.
نادر نوروزی شهردار کرمانشاه با اشاره به تکثر وظایف شهرداری‌ها و اختیارات کم آنها معتقد است راهکار برون رفت از وضعیت موجود به تصویب رسیدن لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس شورای اسلامی است.
وی پیشنهاد داد تا زمان تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون، مجمع شهرداری‌های استان کرمانشاه با حضور دستگاه‌های ذیربط به صورت ماهیانه تشکیل تا چالش‌ها و مشکلات حوزه شهری بررسی و مدیریت شود.
به اعتقاد نوروزی هیچکدام از شهرهای استان کرمانشاه از روی برنامه ساخته نشده و برنامه‌ریزی شهری ندارند به عنوان نمونه کلانشهر کرمانشاه در دفع آبهای سطحی مشکل جدی دارد.
وی همچنین وجود ۳۶ محله در هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده را دیگر مشکل کلانشهر کرمانشاه دانست که از گذشته به ارث رسیده است.
نوروزی با اشاره به وابستگی نداشتن شهرداری‌ها به بودجه دولتی گفت: شهرداری باید به درآمد خودش وابسته باشد که متاسفانه عمدتا درآمد ناپایدار از محل جرایم ساختمانی و تخلفات بناهاست در حالی که باید به سمت درآمد پایدار از محل جذب سرمایه‌گذاری در شهر و گردش مالی ایجاد شده رفت.
شهردار جوانرود نیز معتقد است که اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار در سطح شهرهای استان ضرورتی اجتناب ناپذیر و در عین حال مفید است اما اگر اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه زمین های ملی محدوده شهری را به شهرداری ها واگذار کند؛ می توان با راه اندازی بازارهای محلی و ساماندهی کسب و کارهای مختلف به درآمد پایدار رسید.
هوشیار امامی همچنین با اشاره به ظرفیت های در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه در کمک به درآمد پایدار شهردای ها؛ از استانداری و دستگاه های اجرایی استان خواست به ظرفیت و پتانسیل های قانونی این برنامه توجه ویژه داشته باشند؛ زیرا شهرداری ها هر چقدر درآمد بیشتری داشته باشند قطعا شهر زیباتر خواهد بود و خدمات با کیفیت تری به مردم ارائه خواهد شد.
شهردار قصرشیرین نیز با بیان اینکه شهرداران شهرهای کوچک هزینه زیاد اما درآمد کمی دارند؛ خواستار اجازه مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری ها در پروژه های خارج از محدوده شهری برای کسب درآمد پایدار را کرد.
صابر حیدری با اشاره به محدوده ۹۰۰ هکتاری شهر قصرشیرین و جمعیت کم آن گفت: شهرداری قصرشیرین امسال فقط حدود ۲۰ پروانه ساخت مجوز صادر کرده است یعنی درآمد این شهرداری از محل صدور مجوز، ماده ۱۰۰ و ۷۷ تقریبا صفر است اما در عین حال باید تمام خدمات شهری را انجام دهد که شدنی نیست.
وی همچنین خواستار تعین تلکیف ۸۸ قطعه زمین متروکه در معبر اصلی شهر قصرشیرین شد که چهره این شهر را زشت کرده است.
منصور صنمبری شهردار شهر تازه تاسیس قلعه نیز خواستار اختصاص سهم بیشتر شهرداری کوچک از بودجه سالیانه سازمان همیاری ها شد و گفت: شهرداری های شهرهای کوچک واقعا درآمدی ندارند؛ در حالی که همان وظایف شهرداری‌های بزرگ از تمیزی و نظافت شهر تا اجرای خدمات و طرح‌های عمرانی را بر عهده دارند.
وی به ماشین آلات و خودروهای سبک و سنگین فرسوده شهرداری ها اشاره کرد و گفت: نباید بودجه سازمان همیاری شهرداریها صرفا براساس بافت جمعیتی تقسیم شود زیرا این رویه شهرهای کوچک را از دریافت تسهیلات و بودجه مورد نیازشان محروم می کند.
بیشتر شهرهای استان کرمانشاه کمربندی ندارند
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کرمانشاه نیز به تشریح وضعیت شهرهای استان پرداخت و گفت: از جمعیت یک میلیون و ۹۵۲ هزار نفری استان ۷۵ درصد آنها در ۳۵ شهر و حوزه خدماتی شهرداری‌ها ساکن هستند.
سعید سلیم ساسانی در ادامه مهمترین مشکلات شهرهای استان کرمانشاه را ترافیک شهری عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی آن نداشتن کمربندی است چراکه ترافیک بین شهری را نیز به داخل شهرها منتقل می کند.
وی افزود: حتی ۱۷ شهر استان کرمانشاه که در مسیر تردد زوار حسینی هستند، فاقد کمربندی بوده که فشار ترافیکی را به معابر اصلی و حتی فرعی داخل شهرها وارد کرده است.
وی به اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی پروژه های شهری در مسیر تردد زوار اشاره کرد و گفت: تاکنون فقط ۴۰ میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص یافته در حالیکه بیشتر پروژه ها به اتمام رسیده است اما پیمانکاران هنوز مطالباتشان را دریافت نکرده اند.
سلیم ساسانی به قانون سهمیه مشارکت ۱۰ درصدی شهرداریها در پروژه های مسکن ملی نیز اشاره کرد و گفت: این قانون در پروژه های نهضت مسکن ملی استان کرمانشاه اجرایی نشده است.
وی اظهار کرد: واگذاری اراضی منابع طبیعی و ملی محدوده شهری به شهرداری ها از مهمترین خواسته شهرداران کرمانشاه برای ایجاد درآمد پایدار است که در این رابطه همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان ضروریست.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کرمانشاه همچنین از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خواست در اجرای پروژه های عمرانی و شهری نسبت به برخی از موضوعات کمتر سختگیری کند و اجازه توسعه در بافت فرسوده را بدهد.
سلیم ساسانی همچنین از شهرداری ها خواست صرفا به خدمات شهری و عمرانی نپردازند و به مقوله فرهنگی – اجتماعی هم توجه کنند.
شهرداری ها مزیت‌های نسبی خود را شناسایی کنند
در همین پیوند یک کارشناس ارشد مدیریت شهری با قبول و پذیرش چالش ها و گلایه شهرداران کرمانشاه معتقد است اما این همه ماجرا نیست چرا که شهرداری‌ها از درون خود هم مشکلاتی دارند که مدیران شهری یا نمی خواهند یا نمی توانند آنها را حل کنند.
به گفته مهدی کریمی شهرداری های استان کرمانشاه بدلایل مختلف در شکل دادن به سیاست های توسعه ای ناتوان هستند.
وی اظهار کرد شهرداریها در کنار کمبود منابع درآمدی پایدار؛ راهبرد مشخصی نداشته و اساسا مدیران آنها نسبت به قابلیت های شهری خود هم شناخت کافی ندارند.
به اعتقاد وی دلایلی همچون بالا بودن ضریب جینی؛ تراکم آسیب های اجتماعی؛ پویا نبودن اقتصاد شهری و تمایل کم شهروندان به مشارکت اجتماعی باعث شده است شهرداران کرمانشاه با چالش های جدی مواجه باشند اما در عین حال آنها بجای اینکه روی تحول بچرخند گرفتار امور روزمره هستند از دیگر سو برای تحول گرایی حاضر به ریسک مدیریتی و جراحی ساختار خود نیستند.
این کارشناس ارشد مدیریت شهری یکی از دلایل محتاط بودن شهرداران بویژه در استان کرمانشاه را مقاومت شوراهای شهر در مقابل تغییرات دانست و افزود: البته بدنه بزرگ شهرداریها که به اصطلاح چاق است و بیش از نیاز نیروی انسانی البته با رابطه و سفارش اعضای شوراها جذب کرده است؛ هزینه های شهر را سرسام آور بالا برده است.
وی اضافه کرد: وقتی شهرداران حاضر نیستند تغییر و جراحی را از همین جا شروع کنند وارد دیگر معادلات و تحولات نمی شوند بنابراین صحبت از تغییر ساختار و رویکردهای تحول گرا در شهرهای کرمانشاه بی معنی است و در روی پاشنه همیشگی خود می چرخد.
کریمی ابراز کرد: شهرداریهای استان کرمانشاه بدلایلی که در ابتدا به آن اشاره شد؛ درآمد پایدار چندانی ندارند اما می توانند از قابلیت های مختلف خود استفاده کنند مثلا شهرداری قصرشیرین می تواند در حوزه مزیت های گردشگری زیارتی خود در دروازه عتبات عالیات بهره مندی اقتصادی و ارزش افزوده ایجاد کند.
این کارشناس ارشد مدیریت شهری با بیان اینکه سایر شهرداری های استان نیز می توانند مزیت های نسبی خود را شناسایی و کسب منابع پایدار کنند؛ خاطرنشان کرد: با این وجود انتظار می رود شهرداری‌ های کرمانشاه مخصوصا در شهرهای تازه تاسیس و ضعیف همچون ازگله و ثلاث باباجانی از تسهیلات و کمک های بیشتر دولتی بهره مند شوند.
استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد که بیش از ۷۰ درصد این جمعیت در شهرها ساکن هستند.