چگونه بدن حتی پیش از تکوین خودآگاهی معنا تولید میکند؟
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، نشر آگاه سومین چاپ کتاب «زیباییشناسی فهم انسان: معنای بدن» نوشته مارک جانسون و ترجمه جهانشاه میرزابیگی را با شمارگان ۲۲۰ نسخه، ۴۰۸ صفحه و بهای ۷۵ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۹۶ با شمارگان ۵۵۰ نسخه و بهای ۳۰ هزار تومان منتشر شد و چاپ […]
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، نشر آگاه سومین چاپ کتاب «زیباییشناسی فهم انسان: معنای بدن» نوشته مارک جانسون و ترجمه جهانشاه میرزابیگی را با شمارگان ۲۲۰ نسخه، ۴۰۸ صفحه و بهای ۷۵ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۹۶ با شمارگان ۵۵۰ نسخه و بهای ۳۰ هزار تومان منتشر شد و چاپ دوم آن نیز سال ۹۷ با شمارگان ۳۳۰ نسخه و بهای ۴۸ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
کتاب سخه بخش و ۱۲ فصل دارد. بخش یکم با عنوان «معنای بدنی و حس احساس شده (بدنی غیرکلامی) شامل پنج فصل است: «حرکت زندگی»، «بچهبزرگها»، «چون احساس اول است: ابعاد عاطفی معنا»، «ریشه معنا در کیفیتهای زندگی» و «احساس «اما» ی ویلیام جیمز: زیبایی شناسی استدلال و منطق».
بخش دوم کتاب با عنوان «معنای جسمانی و علوم ذهن» شامل چهار فصل است: «منشا معنا در پیوندِ موجود – محیط دیدگاه غیربازنمودی ذهن»، «ریشههای جسمانی معنای نمادی»، «نقش مغز در معنا» و «از معنای جسمانی تا اندیشه انتزاعی».
بخش سوم با عنوان «معنای جسمانی، زیبایی شناسی و هنر» نیز شامل سه فصل است: «هنر نمونه بارزی از معنی سازی»، «موسیقی و جریان معنا» و «معنای بدن». «نیاز به زیبایی شناسی معنای انسان» موضوع پیشگفتار و «معنا چیزی بیشتر از واژهها و عمیق از مفاهیم است» موضوع مقدمه کتاب را تشکیل میدهد.
نویسنده در این کتاب پژوهش پیشگام خود در مورد ارتباط میان علوم شناختی، زبان و معنا را که نخستین بار در اثر کلاسیک «استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم» مطرح شد، ادامه میدهد. نویسنده بحث میکند که چگونه بدن، حتی پیش از تکوین خودآگاهی، معنا تولید میکند. از اینجا، او برای کاوش بیشتر خاستگاههای بدنی معنا، اندیشه، و زبان به علم عصب پایه شناختی روی میآورد و ابعاد فراوان معنا را که همه در برهمکنشهای فیزیکی بدن با جهان ریشه دارند به بررسی میگیرد.
البته منظور از بدن یا جسم صرفِ اسکلت فیزیولوژیکی انسان نیست، بلکه هر آن چیزی است که مطابق تعریف ماده مادی – ماده ذهنی دکارت، جز متعلقات جسم به شمار میورد: مثل عاطفه، تخیل، حافظه، هنر و…
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰