آب انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت حیدریه کشف شد

به گزارش سردبیر پرس، علی محمدی اظهار کرد: حین انجام عملیات مرمت و ساماندهی «سرای تاریخی امین»، بقایای آب‌انباری تاریخی کشف شد که بررسی‌های کارشناسی و مستندسازی آن در دست اقدام است. رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه ادامه داد: اکنون قسمت پلکان ورودی و پاشیر مشخص شده که با توجه به وجود […]

به گزارش سردبیر پرس، علی محمدی اظهار کرد: حین انجام عملیات مرمت و ساماندهی «سرای تاریخی امین»، بقایای آب‌انباری تاریخی کشف شد که بررسی‌های کارشناسی و مستندسازی آن در دست اقدام است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه ادامه داد: اکنون قسمت پلکان ورودی و پاشیر مشخص شده که با توجه به وجود درختان و فضای سبزی که از قبل بر بالای این اثر کاشته شده نیاز به هماهنگی اداری برای جابجایی است.
وی ادامه داد: تربت‌حیدریه به دلیل داشتن ۱۳ کاروانسرا و ۶ سرا به شهر «سرا و کاروانسرا» معروف بوده و یکی از سراهای معروف که در سه استان خراسان و حتی در سطح کشور از نظر معماری برجسته است و در راسته بازار فردوسی واقع شده، «سرای تاریخی امین» است.
محمدی افزود: سرای امین که قدمت آن مربوط به دوران قاجاریه است توسط حاج محمدرضا لاری ساخته شده و در زمان خود یک مرکز تجاری بزرگ بوده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه ادامه داد: عملیات مرمت و ساماندهی این اثر ملی با مشارکت اداره میراث فرهنگی، اوقاف، کسبه و همکاری شهرداری و شورای اسلامی از سال گذشته آغاز شده است.
وی گفت: بیشتر آب‌انبارهای تربت‌حیدریه و به‌خصوص در بخش مرکزی شهر که در مسیر حرکت کاروان‌های تجاری قرار داشته، مربوط به دوران قاجاریه است.
محمدی افزود: هم‌اکنون بزرگترین آب‌انبار کشف‌شده در تربت‌حیدریه، واقع در بازار «شیر چهار سوق، با گنجایش بیش از هزار و ۷۰۰ متر مکعب، در دست مرمت است، این آب‌انبار از نظرهای مختلف، نظیر وسعت زیاد، در خراسان رضوی و حتی در سطح کشور کم‌نظیر است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه ادامه داد: در دهه‌های اخیر، با گسترش شهرنشینی و خانه‌سازی نوین، بناهای تاریخی تخریب شده یا به زیر خیابان‌ها و معابر رفته است و اکنون با ساخت‌وساز و خاک‌برداری، بقایای آنها از دل خاک بیرون می‌آید.