افزایش امکانات رفاهی؛ خواسته مردم مناطق حاشیه‌ نشین ایلام

سردبیر پرس-گروه استان‌ها: اسکان غیررسمی گروهی از افراد در حاشیه شهرها که حاشیه نشینی را به وجود آورده، معضلی بزرگ در اقصی نقاط کشور به شمار می‌رود، در واقع حاشیه نشینان کسانی هستند که در سکونت گاه‌های غیر متعارف با ساکنین بافت اصلی وشهر زندگی می‌کنند. لازم به ذکر است حاشیه نشینی که ریشه در […]

سردبیر پرس-گروه استان‌ها: اسکان غیررسمی گروهی از افراد در حاشیه شهرها که حاشیه نشینی را به وجود آورده، معضلی بزرگ در اقصی نقاط کشور به شمار می‌رود، در واقع حاشیه نشینان کسانی هستند که در سکونت گاه‌های غیر متعارف با ساکنین بافت اصلی وشهر زندگی می‌کنند.
لازم به ذکر است حاشیه نشینی که ریشه در مهاجرت روستاییان به شهرها دارد همواره دارای پیامدهای منفی بسیاری است، زیرا این مناطق از خدمات رفاهی مناسب برخوردار نبوده و به همین علت عموماً آسیب‌های فراوانی از جمله قاچاق، چرخه فقر، تنازع، خشونت، کودکان کار، و اعتیاد در جامعه ایجاد می‌کند، از طرفی دیگر، مسئله اعتیاد هم یکی دیگر از آسیب‌های حاشیه نشینی است که با دیگر آسیب‌های آن هم بستگی دارد.
استان ایلام نیز که از این قاعده مستثنا نیست متأسفانه کماکان با معضل حاشیه نشینی دست و پنجه نرم می‌کند و سالهاست زنگ خطر حاشیه‌نشینی در مناطق مختلف این استان کوچک به صدا درآمده است.
پدیده‌ی حاشیه نشینی در ایلام در ظاهر تنها مختص چالش‌های اسکان است، اما به علت کمبود خدمات شهری باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی و شهری بسیاری شده است. به گفته برخی شهروندان حاشیه‌های استان ایلام به علت کثرت جمعیت و همچنین صدور مجوز خرید و فروش همواره بخشی از خود شهر محسوب می‌شوند ولی با این حال از امکانات اولیه درستی برخوردار نیستند که این موضوع خود علاوه بر آسیب‌های اجتماعی تأثیر منفی بسیاری بر مبلمان شهری استان به عنوان مهد گردشگری در کشور دارد.
معضلات حاشیه نشینی
مراد دوستی یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار داشت: حاشیه نشینی از جمله مشکلات مهم موجود در استان ایلام می‌باشد که ارتباط مستقیمی با آسیب‌های اجتماعی دارد، در واقع کمبود خدمات رفاهی در حاشیه شهرها زمینه ساز ایجاد و بروز آسیب‌های اجتماعی است.
وی افزود: از حاشیه نشینی همواره می‌تواند به عنوان پایگاهی برای تولید آسیب‌های اجتماعی مانند قاچاق، دزدی، طلاق، خودکشی و … باشد، چراکه حاشیه‌نشینان به دلیل شرایط نامناسبی که دارند مستعد انجام هریک از موارد یاد شده هستند.
کمبود امکانات رفاهی در حاشیه‌های ایلام
نوریه الماسی یکی دیگر از شهروندان ایلامی به خبرنگار سردبیر پرس گفت: آشوری، میلاد، ریزه بندی، تلاش، قائم، کارخانه نمک، سرطاف و… از جمله مناطق حاشیه شهر در استان ایلام هستند که مدت هاست مجوز خرید و فروش و سکونت در این مناطق صادر شده اما هنوز از خدمات و امکانات اولیه همچون آسفالت و جدول بندی برخوردار نیستند.

وی افزود: عموماً پرداخت خدمات به حاشیه شهر با توجه به اینکه موجب گسترش این مشکل می‌شود، غیر مجاز می‌باشد، اما زمانی که مجوز ساخت و ساز در این مناطق صادر می‌شود باید خدمات رفاهی نیز پرداخت شود تا بتوان از بروز مشکلاتی همچون فقر فرهنگی و بزهکاری جلوگیری نمود.
لزوم خدمات رسانی به مناطق حاشیه‌ای استان
استاندار ایلام در همین خصوص چندی پیش در گفتگو با رسانه‌ها بیان کرد: توسعه همه جانبه و خدمات باید به طور متواضع بر همه مناطق شهری به شهروندان ارائه شود و در این راستا شهرداری و دیگر دستگاه‌های خدماتی همچون آب و فاضلاب، شرکت گاز و شرکت نیروی برق می‌بایست برای بهبود وضعیت این مناطق تلاش کنند.
وی افزود: نظارت بر ساخت و سازها از سوی شهرداری مرکز استان امری ضروری است که دستگاه‌های نظارتی به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و دست درازی به اراضی ملی، می‌بایست با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در داخل و خارج از حریم شهر برخورد قانونی کند.
انجام خدمات عمرانی در مناطق حاشیه شهر ایلام
هادی کرمی نایب رئیس شورای اسلامی شهر ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار داشت: وظیفه شهرداری و شورای شهر خدمتگزاری به شهروندان در تمام مناطق شهر است و در این راه هیچ گونه تبعیضی وجود ندارد.
وی افزود: در طرح تفصیلی جدید الحاق مناطق حاشیه‌ای به شهر ایلام انجام شده و به زودی بعد از اخذ مجوزها شهرداری از شورای شهر و تأیید فرماندار مناقصه جدول‌گذاری و آسفالت این مناطق در چند فاز در دستور کار شهرداری قرار می‌گیرد.

کرمی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و احصاء آماری نیازها و مشکلات مناطق حاشیه شهر ایلام پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت انجام امورات عمرانی در مناطق حاشیه شهر ایلام نیاز است.
این مسئول تصریح کرد: از این اعتبار مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال جهت جدول کشی مناطق حاشیه شهر شامل محلات آشوری، میلاد، ریزه بندی، تلاش، قائم و کارخانه نمک، و ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر جهت آسفالت این مناطق کمتر برخوردار پیش‌بینی شده است.
مناطق حاشیه نشین پتانسیل بالایی برای انواع آسیب‌ها و مسائل اجتماعی دارند و در صورت بی توجهی می‌توانند تمامی هستی یک شهر را تهدید نمایند، از این رو توجه به این مهم امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع : مهر