افزایش ظرفیت تولید برای جلوگیری از ناترازی برق در ایام پیک

حبیب الله قره قوزلو مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به اینکه اقداماتی برای افزایش ظرفیت تولید برق در دستور کار وجود دارد، گفت: برنامه‌ریزی هایی توسط برق حرارتی صورت گرفته که در نیروگاه رود شور یا نیروگاه ری تولیداتی اضافه می‌شود که امیدواریم بخشی از […]

حبیب الله قره قوزلو مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به اینکه اقداماتی برای افزایش ظرفیت تولید برق در دستور کار وجود دارد، گفت: برنامه‌ریزی هایی توسط برق حرارتی صورت گرفته که در نیروگاه رود شور یا نیروگاه ری تولیداتی اضافه می‌شود که امیدواریم بخشی از ناترازی برق منطقه‌ای تهران از این طریق جبران شود.
وی ادامه داد: در رابطه با فرسودگی شبکه برق همانطور که می‌دانید وزارت نیرو برای گذر از پیک ۱۴۰۳ داشته باشد از اواخر تابستان برنامه‌ریزی منسجمی انجام شد که در برگیرنده ۱۸۰ اقدام اساسی در حوزه‌های مختلف تعریف شد که ۷ اقدام آن مربوط به برق منطقه‌ای تهران در حوزه انتقال است که غالباً پست‌های توسعه ۴۰۰ کیلو ولت و پست‌های ۲۳۰ کیلو ولت است.
این مقام مسؤول خاطر نشان کرد: پست‌های ۴۰۰ کیلو ولتی برای پیک سال ۱۴۰۳ وجود دارد به عنوان مثال توسعه بخش ۴۰۰ به ۲۳۰ ولت در پست سعادت آباد است که بزرگترین ترانس کشور را که ایران ترانسفور برای اولین بار می‌سازد ترانس ۵۰۰ مگا ولت آمپری است که قرار است در این پست نصب شود و اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفته است.
وی ادامه داد: پست دوم ۴۰۰ که وجود دارد پست ۴۰۰ کیلو ولت کوثر در منطقه صفا دشت تهران است که پروژه‌ای تا پیک به بهره برداری می‌رسد و کمک خوبی به تأمین بار صنعتی در آن مناطق می‌کند. همچنین توسعه ۴۰۰ به ۶۳ کیلو ولت در بخش کمال آباد است که اکنون ۲۳۰ ولت است و در حال ارتقای سطح ولتاژ هستیم.
قره قوزلو خاطر نشان کرد: این پست با وارد مدار شدن کمک به سزایی در بحث بهبود ولتاژ در منطقه کرج و استان البرز می‌کند این سه پروژه ۴۰۰ کیلو ولت مهم است البته در بخش ۴۰۰ ولت یک افزایش ظرفیت نیز وجود دارد که پست باغستان بود که در سال گذشته افتتاح شد و در سال ۱۴۰۳ یک ترانس دیگر اضافه خواهیم کرد.
به گفته این مقام مسؤول این چهار پروژه ۴۰۰ کیلو ولت است در بخش ۲۳۰ کیلو ولت توسعه ظرفیت ۲۳۰ کیلو ولت پرنیان و اسلام شهر را پیش رو داریم که با بهره برداری از این پست‌ها می‌توانیم مشکل را در جنوب غرب تهران مرتفع کنیم.
مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران خاطر نشان کرد: احداث فاز اول خط تبادلی جنوب به شمال کشور است که از منطقه شازند شروع و تا نیروگاه رجایی ادامه دارد طول این خط ۳۰۰ کیلومتر است که ۱۵۰ کیلومتر آن برنامه‌ریزی شده است که امیدواریم با تکمیل این پروژه در اوج بار ۱۴۰۴ کمک شایانی به ظرفیت تبادلی شمال به جنوب کشور باشد.
منبع : مهر نیوز