برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ۸ تیرماه

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، ظهر یک‌شنبه علی شعبانی در نخستین نشست خبری یا اصحاب رسانه در خصوص برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در سالن شهدای مرز استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: شهید ابراهیم رئیسی در تمام دوره‌های خدمت خود برای هیچ مسئولیتی پیش قدم نبوده و به صورت تکلیفی به وظایف […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، ظهر یک‌شنبه علی شعبانی در نخستین نشست خبری یا اصحاب رسانه در خصوص برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در سالن شهدای مرز استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: شهید ابراهیم رئیسی در تمام دوره‌های خدمت خود برای هیچ مسئولیتی پیش قدم نبوده و به صورت تکلیفی به وظایف خود عمل کرده است و امروز ی‌بینیم که در این مسیر برای اثبات خدمت خالصانه خود در تمام لحظات از جان خود نیز گذشت.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم تنها دولتی بود که حزب دولت ساز نداشته، افزود: شهید رئیسی برای ۲ دوره کاندید شدند اما این اقدام طی مذاکرات گسترده و جلسات فراوان به منظور پذیرش این مسئولیت صورت گرفته تا اینکه در نهایت به عنوان یک تکلیف و مسئولیت راضی به حضور در انتخابات شدند.
رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه مردم را کلید واژه اصلی در نظام و دولت سیزدهم دانست و تصریح کرد: با توجه به مردمی بودن و اصل خدمت به نظام کار رئیس جمهور بعدی کار سختی خواهد بود چرا که مردم رئیس جمهور جدید را با رئیس جمهور شهید مقایسه خواهند کرد.
شعبانی در ادامه به شرایط برگزاری انتخابات بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی اشاره و عنوان کرد: بر این اساس اگر رئیس جمهور بیشتر از دو ماه بیمار یا استعفا و یا جان خود خود را از دست بدهد ظرف ۵۰ روز باید رئیس جمهور جدید انتخاب شود که در این مدت نخستین شرط آن انتصاب معاون اول رئیس جمهور به عنوان سرپرست با موافقت مقام معظم رهبری است.
وی تاکید کرد: در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی بر اساس اصل قانون ۱۳۱ مقام معظم رهبری در همان ساعات نخستین با پیام تسلیت برای از دست دادن رئیس جمهور با سرپرستی معاون اول ایشان برای مدت ۵۰ روز موافقت کردند تا در ادامه با کمک و همراهی ۲ قوه دیگر مقدمات برگزاری انتخابات و رییس جمهور جدید را دنبال کنند.
رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه به انجامب نامه ریزی‌های لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در همین راستا اولین جلسه ستاد انتخابات به منظور هماهنگی‌های لازم دیروز برگزار شد و طبق جدول زمانبندی انتخابات قرار است ۱۰ خرداد ماه این فرایند با تشکیل هیات‌های اجرایی مرکزی و شهرستانی رسماً آغاز شود.
شعبانی مطرح کرد: به منظور تسریع در امور هماهنگی بین شورا و ستاد انتخابات انجام گرفته و هیات‌های انتخاباتی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت داشتند مجدداً بکار گیری خواهند شد.
وی در ادامه از آمادگی ۱۴ شهرستان و ۲۰ بخش مستقل برای انتخابات در استان کرمانشاه خبر داد و اضافه کرد: در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افرادی قصد شرکت در این دوره از انتخابات را دارند از تاریخ ۱۰ خرداد به مدت پنج روز تا ۱۴ خرداد ماه می‌توانند نسبت به ثبت نام از طریق نمایندگان تام الاختیار خود و یا به صورت مستقیم به وزارت کشور مراجعه کنند تا از ۱۵ تا ۲۱ خرداد ماه فرایند تایید صلاحیت‌ها دنبال شود.
رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه بیان کرد: بر اساس پیشنهاد ستاد انتخابات در صورت موافقت داوطلبان دوره چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری همانند انتخابات مجلس یازدهم مرحله پیش ثبت نام الکترونیکی را با ارائه مدارک و مستندات انجام داده و پس از تایید نهایی برای بررسی و ثبت نام قطعی به وزارت کشور مراجعه کنند.
شعبانی از شرایط داوطلبان ریاست جمهوری یاد کرد و افزود: حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۵ سال سن، داشتن حداقل چهار سال سابقه مدیریت ارشد در مقامات عالی کشور، عدم سو پیشینه کیفری و همچنین جز رجال سیاسی و مذهبی بودن از جمله شرایط لحاظ شده برای داوطلبان است.
وی ادامه داد: برخلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها ۲ مدرک شامل شناسنامه و کارت ملی برای رای دهندگان الزامی است و تمامی افراد متولد هشتم تیر ماه ۱۳۸۵ به قبل که ۱۸ سال تمام و بیشتر را دارند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و ایرانیان مقیم خارجی می‌توانند از گذرنامه نیز برای شرکت در انتخابات استفاده کنند.
رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه به برگزاری انتخابات در هشتم تیر ماه سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت تمام الکترونیک هم اکنون برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز استان کرمانشاه برای برگزاری انتخابات دستی و تمام الکترونیک آمادگی کامل دارد.
شعبانی اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری امسال در استان کرمانشاه با بیش از ۳۲ هزار نیروی اجرایی و یک هزار و ۶۷۰ شعبه دنبال خواهد شد.
وی اذعان داشت: فرصت اعتراض برای داوطلبان از ۱۵ تا ۲۱ خرداد ماه باقی خواهد بود و در صورت رسیدن به صلاحیت‌ها در ۲۲ خرداد ماه اسامی داوطلبان منتشر خواهد شد و پس از آن از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر ماه فرصت تبلیغاتی و سپس تا ۲۴ ساعت سکوت تبلیغاتی در نظر گرفته شده و در نهایت انتخابات در هشتم تیر ماه برگزار خواهد شد اما آنچه مهم است انتخاب فرد منتخب با اکثریت مطلق و نیمی از آرا است و چنانچه اکثریت مطلق را کسب نکنند انتخابات به دور دوم یعنی ۱۵ تیرماه کشیده خواهد شد.

منبع : مهر نیوز