تونل کوهرنگ خوزستان را با بی آبی در همه ماه های سال مواجه می کند

محمد کعب عمیر در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس، به مشکلات فراوان طرح انتقال آب از کوهرنگ ۳ و بهشت آباد به حوزه زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: بر این اساس گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه و ارائه شده است. وی افزود: طبق این گزارش و در صورت راه‌اندازی طرح انتقال […]

محمد کعب عمیر در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس، به مشکلات فراوان طرح انتقال آب از کوهرنگ ۳ و بهشت آباد به حوزه زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: بر این اساس گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه و ارائه شده است.

وی افزود: طبق این گزارش و در صورت راه‌اندازی طرح انتقال آب بهشت آباد، میزان کمبود آب در استان خوزستان به طور متوسط بیش دو میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود و شبکه‌های آبیاری این استان در سال ۳۷ درصد با کمبود آب مواجه خواهند شد.

نماینده مردم شوش در مجلس ادامه داد: طرح انتقال آب بهشت آباد نیز سالیانه ۷۰۷ میلیون مترمکعب را انتقال می‌دهد و در مجموع یک هزار و ۷۵۵ مگابایت ساعت از انرژی تولیدی سدهای برقی آبی حوزه کارون را می کاهد و باعث غیر اقتصادی شدن سدها خواهد شد.

کعب عمیر، میزان خسارت‌های وارد شده در این زمینه را به طور تقریبی چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برشمرد و تأکید کرد: اجرای انتقال طرح بهشت آباد باعث می‌شود که بی‌آبی در بسیاری از ماه‌های سال به وجود بیاید؛ همچنین دبی آب به شدت پایین خواهد آمد و اثرات غیر جبران ناپذیری زیست محیطی را در این خصوص خواهد داشت.

وی عنوان کرد: طراحان طرح‌های انتقال آب بدون توجه کامل به استان‌های پایین‌دست مثل چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و صرفاً طرح پیشنهادی را بر اساس نیازها و حوزه مقصد یعنی اصفهان مورد مطالعه قرار دادند.

نماینده مردم شوش در مجلس با بیان اینکه «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشور همواره بر طرح‌های انتقال آب میان حوزه‌ها و منابع آب با توجه به دیدگاه توسعه پایدار تأکید داشته است، گفت: این سوال مطرح می‌شود که آیا طرح انتقال آب بهشت آباد با شاخص‌های توسعه پایدار و گفتمان بین المللی در خصوص انتقال آب قابل دفاع است؟

کعب عمیر افزود: همچنین این سوال مطرح می‌شود که مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با چه منطق و طبق چه تعریفی از منافع ملی در دولت روحانی تصمیم به انتقال آب بهشت آباد گرفته شده است؟

وی یادآور شد: در راهبرد توسعه بلندمدت آب کشور که توسط هیئت دولت در ۱۳۸۲ مصوب شد، تأکید شده است که انتقال آب بین‌حوزه‌ای از دیدگاه توسعه پایدار و با رعایت حقوق ذی‌نفعان و مشروط بر توجیهات فنی، اقتصادی، اجتماعی و منافع ملی باشد.

نماینده مردم شوش در مجلس تأکید کرد: از دیدگاه کارشناسی اجرای طرح تونل کوهرنگ ۳ و انتقال آب بهشت آباد هیچ‌گونه توجیه فنی و اقتصادی ندارد و به لحاظ اجتماعی قابل دفاع نیست و منابع ذی‌نفعان در حوزه پایین‌دست با مشکلات جدی مواجه می‌شود.