جهاددانشگاهی کمک‌یار نظام آموزشی است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به‌عنوان بال فرهنگی کمک یار نظام آموزشی است، گفت: تجربه زیسته جهاد دانشگاهی در چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که فعالیت فرهنگی این سازمان مسئله‌محور است، باتوجه‌به اینکه نظام آموزشی توانایی انتقال تمام مفاهیم آموزشی را ندارد، باید با استفاده از نهادهای فرهنگی نسبت به ارائه […]

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به‌عنوان بال فرهنگی کمک یار نظام آموزشی است، گفت: تجربه زیسته جهاد دانشگاهی در چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که فعالیت فرهنگی این سازمان مسئله‌محور است، باتوجه‌به اینکه نظام آموزشی توانایی انتقال تمام مفاهیم آموزشی را ندارد، باید با استفاده از نهادهای فرهنگی نسبت به ارائه آموزش‌های مورد نیاز دانشجویان اقدام کرد.
علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با سردبیر پرس، با اشاره به پیدایش سازمان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: سازمان جهاد دانشگاهی مولود مبارک انقلاب اسلامی است و این نهاد در سال ۵۹ ذیل شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی تأسیس شد، اساس‌نامه این سازمان تاکنون سه مرتبه تغییریافته است؛ اما در چارچوب اساس‌نامه نسبت به مصوبات اصلی ابتدای انقلاب مانند مردمی‌بودن، انقلابی بودن تغییری ایجاد نشده و اتصال آن با شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی حفظ‌شده و مطابق آن رئیس جهاد دانشگاهی منصوب رئیس‌جمهور است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مطابق اساسنامه فعلی، سازمان جهاد دانشگاهی پلی میان دانشگاه، جامعه، صنعت و خدمات است،‌ تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یک حلقه واسط میان دانشگاه با سایر ابعاد زندگی اجتماعی است، فعالیت‌های مطالعاتی – پژوهشی و فعالیت فرهنگی دو وظیفه اصلی این سازمان است، اما این بدین معنا نیست که فعالیت‌های جهاد آموزشی تنها در این دو مورد است؛ بلکه در حوزه آموزش کارهای جدی و قابل‌قبولی انجام داده تا جایی که مبادرت به تأسیس دو دانشگاه «علم و فرهنگ» و «علم و هنر» کرد که سیاست‌گذاری آن مستقیم از جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد.
به گفته وی؛‌ در اساسنامه جهاد دانشگاهی آمده است که توسعه امور فرهنگی در جامعه از طریق همکاری با دانشگاه و نهادهای علمی به‌عنوان یکی از محورهای مورد انتظار از جهاد دانشگاهی است.
کلانترمهرجردی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به‌عنوان بال فرهنگی کمک یار نظام آموزشی است، عنوان کرد: تجربه زیسته جهاد دانشگاهی در چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که فعالیت فرهنگی این سازمان مسئله‌محور است، باتوجه‌به اینکه نظام آموزشی توانایی انتقال تمام مفاهیم آموزشی را ندارد، باید با استفاده از نهادهای فرهنگی نسبت به ارائه آموزش‌های موردنیاز دانشجویان اقدام کرد. به طور مثال این سازمان با برگزاری مناظرات دانشجویی به دنبال تربیت نیروی مطلوب آموزشی کشور باقدرت استدلال‌پذیری و داشتن روحیه است. جهاد دانشگاهی با تشکیل گروه‌های دانشجویی ۴ نفره برای این مسابقات به دنبال تقویت روحیه فعالیت گروهی است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: جهاد دانشگاهی باتکیه‌بر رویکرد مسئله‌محوری موضوعات دیگری را نیز پیگیری کرده است، به طور مثال سازمان این سازمان با رصد فضای فرهنگی کشور، متوجه ضعف در بحث نشر و تولید مکتوب شد و اقداماتی در این‌خصوص انجام داد این فعالیت‌های فرهنگی در نهایت تبدیل به یک ساختار با عنوان سازمان ترویج مطالعات و نشر شد. در دانشگاه باید کارهای جمعی دانشجویی شکل بگیرد، در همین راستا ابتدا کانون‌های دانشجویی شکل گرفت و با توجه به‌ضرورت کارهای تشکیلاتی سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی تأسیس شد.
وی گفت: در جهاد دانشگاهی فعالیت‌های مربوط به افکارسنجی و رصد توسط سازمان ایسپا صورت می‌گیرد، ساختار جامع و تشکیلاتی منسجم از ویژگی‌های فعالیت جهاد دانشگاهی است.
انتهای پیام