رهاسازی آب زاینده رود باید در دو نوبت صورت گیرد

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به باز شدن آب زاینده‌رود در تاریخ ۱۲ بهمن اظهار داشت: بر اساس بارندگی‌ها و برف‌های بالادست پیش‌بینی شده که ذخایر آبی به نسبت گذشته شرایط بهتری خواهد داشت و این تصمیم قطعاً با ملاحظاتی اتخاذ شده که از خط قرمز ذخیره حداقلی آب شرب […]

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به باز شدن آب زاینده‌رود در تاریخ ۱۲ بهمن اظهار داشت: بر اساس بارندگی‌ها و برف‌های بالادست پیش‌بینی شده که ذخایر آبی به نسبت گذشته شرایط بهتری خواهد داشت و این تصمیم قطعاً با ملاحظاتی اتخاذ شده که از خط قرمز ذخیره حداقلی آب شرب عبور نکند.

وی ادامه داد: برای کشت پاییزه کشاورزان شرق که مانند گذشته به تأخیر افتاد، اکنون با رهاسازی آب در این ده روز انجام می‌شود اما نکته مهم این است که باید این رها سازی در دو نوبت باشد تا برای آنها مثمر ثمر واقع شود.

پیگیری دادستانی برای توقف طرح بن بروجن

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخصیص انتقال آب به بن‌بروجن، گفت: متأسفانه اعتباری هم برای آن در سال آینده حتی با افزایش آن در نظر گرفته شده اما پیگیری دادستانی برای توقف آن تا مشخص شدن منابع آبی آن همچنان پابرجاست.

وی خاطر نشان کرد: طبق مصوبات شورای عالی آب هیچ بارگذاری جدیدی بر زاینده‌رود نباید اتفاق بیافتد مگر اینکه منابع آبی آن مشخص شود، بنابراین باید برای اجرای این پروژه وزارت نیرو و دولت جوابی برای چگونگی تأمین منابع آبی آن داشته باشند.

تکلیف بهشت‌آباد و تونل سوم مشخص نیست

فولادگر با بیان اینکه اگر بن بروجن اجرا شود قطعاً با مرگ زاینده‌رود همراه خواهد بود، گفت: مگر اینکه تونل سوم تا دو سال آینده بهره‌برداری شود و بر اساس آن بن بروجن را در جدول منابع و و مصارف آبی زاینده رود تعریف کرد.

وی خاطر نشان کرد: اما با توجه به وضعیت فعلی که تکلیف بهشت آباد و تونل سوم مشخص نیست این پروژه بن بروجن به معنای این است که این مقدار آب شرب استان اصفهان هم به انحطاط و نابودی برود.

منبع : خبرگزاری مهر