روایتی از تشییع سردار پر افتخار اسلام در خاستگاه انقلاب

سردبیر پرس، گروه استان‌ها – مهدی بخشی سورکی: ۱۶ دی ماه سال ۱۳۹۸، روزی که اعلام شد پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و فرماندهان جبهه مقاومت پس از تشییع در تهران، در شهر کریمه اهل بیت (ع) هم تشییع خواهد شد از روزهای حماسی و تاریخی شهر مقدس قم است که هیچ گاه فراموش نمی‌شود. […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها – مهدی بخشی سورکی: ۱۶ دی ماه سال ۱۳۹۸، روزی که اعلام شد پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و فرماندهان جبهه مقاومت پس از تشییع در تهران، در شهر کریمه اهل بیت (ع) هم تشییع خواهد شد از روزهای حماسی و تاریخی شهر مقدس قم است که هیچ گاه فراموش نمی‌شود.
ساعت تشییع در شهر قم را ۱۴ اعلام کرده بودند؛ اما تا ساعت ۱۵ پیکرهای مطهر شهدا هنوز به میدان آزادی تهران هم نرسیده بود و خیل جمعیت در تهران انتقال پیکرهای مطهر به قم را با تأخیر چند ساعته مواجه کرده بود.
در ابتدا اعلام شده بود که پیکرهای مطهر از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع خواهد شد، اما پیش بینی حضور گسترده مردم موجب شد تا شورای تأمین استان قم تصمیم بر تغییر مسیر تشییع بگیرد و بلوار پیامبر اعظم جایگزین شود.
حوالی ساعت ۵ عصر بود که بالگرد حامل پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و فرماندهان جبهه مقاومت در قم و در محل سپاه علی بن ابی طالب (ع) بر زمین نشست.

جمعی از خانواده‌های معظم شهدا که در رأس آنان مادر شهیدان مهدی و مجید زین الدین قرار داشت، با گل‌های نرگس که به دست داشتند به استقبال شهدا آمدند.
پیکرهای مطهر بلافاصله به حرم مطهر حضرت معصومه (س) انتقال داده شدند؛ تا برای آخرین بار گرد مضجع شریف بانوی کرامت طواف داده شوند.
حاج قاسم دقیقاً سه روز قبل از شهادتش به قم سفر کرده بود و حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) را زیارت کرد.
در مسجد بالاسر مراسم ویژه ای تدارک دیده شد، تقریباً همه مراجع عظام تقلید، علما و بزرگان حوزه علمیه در این محل حضور پیدا کرده بودند تا با سردار دل‌ها وداع کرده و پیکرهای شهدا را برای تشییع بدرقه کنند.

حاج قاسم هفته‌های قبل تر به دیدار مراجع آمده بوده اما با یک درخواست متفاوت، سردار از مراجع خواست تا بر روی کفنش امضا کنند و شهادت دهند که او انسان خوبی است.
مراسم وداع در حرم مطهر حضرت معصومه (س) که به اتمام رسید، پیکرهای مطهر برای حضور در جمع تشییع کنندگان آماده شد.
نه تنها مردم انقلابی و ولایی قم، بلکه از شهرهای دور و نزدیک برای تشییع سردار دل‌ها در بلوار پیامبر اعظم قم حضور یافته بودند تا سال‌ها مجاهدت این مرد بزرگ و خستگی ناپذیر قدرشناسی کنند.
جمعیت از ساعت ۱۲ ظهر در ابتدای بلوار پیامبر اعظم تجمع کرده و منتظر ورود پیکرهای مطهر بودند، اما حوالی ساعت ۱۸:۳۰ بود که خودروی حامل پیکرهای مطهر وارد بلوار پیامبر اعظم شد.

جمعیت آنقدر متراکم و بهم فشرده بود که در هیچ کجای منطقه، جای خالی دیده نمی‌شود و تاریخ قم شاید تا آن روز این سیل جمعیت را به خود ندیده بوده بود.
ازدحام دلدادگان سردار دل‌ها آنقدر زیاد بود که نه تنها خودروی حامل پیکرهای مطهر در بسیاری از مواقع متوقف می‌شد، بلکه حتی به عقب هم حرکت می‌کرد.
تشییع کنندگان از زن و مرد و پیر و جوان اشک ریزان با بغض‌های که دیگر شکفته بود از این داغ سنگین، ساعت‌ها به نظاره پیکرهای مطهر نشستند و با آنان قدم به قدم همراهی کردند.

آن روز همه آمده بودند، طلاب خارجی از ملیت‌های مختلف نیز خودشان را به بلوار پیامبر اعظم رساندند و بر سر و سینه زنان به رسم خودشان برای سردار عزاداری می‌کردند.
در جای جای بلوار پیامبر اعظم عکس حاج قاسم بود و ابومهدی، بوی اسپند بود و فریاد انتقام خواهی.
صدا طبل و دمام از گوشه و کنار بلواری که منتهی به مسجد مقدس جمکران این میعادگاه منتظران ظهور می‌شود، به گوش می‌رسید و فریادهای «هیأت منه الذله».

ده‌ها نفر از فرماندهان سپاه بر روی خودروی حامل پیکرهای مطهر ایستاده و نشسته بودند تا وسایلی که تشییع کنندگان برای تبرک به پیکرهای مطهر به آنان می‌دهند را متبرک کرده و به آنان بازگردانند.
امواج خروشان اقیانوس دلدادگان سردار پرافتخار اسلام، گرد پیکرش می‌چرخید و این فریادهای انتقام انتقام بود که از هویدای دل‌ها به آسمان پرواز می‌کرد.
جمعیت تا چشم می‌کرد در بلوار ۷ کیلومتری پیامبر اعظم دیده می‌شد و به حق این یک رفراندوم میلیونی برای جمهوری اسلامی و آرمان‌هایش بود که امثال سردار سلیمانی برای استوار ماندن این شجره طیبه جان خود را فدا کردند.

بسیاری از آنانی که برای بدرقه سردار دل‌ها آمده بودند شاید تا آن روز حتی یک بار هم حاج قاسم را از نزدیک ندیده بودند، اما این اخلاص بزرگترین فرمانده مبارزه با تروریسم آنچنان در قلب و دل شأن جا گرفته بود که گویی عزیزترین فرد زندگی شأن را از دست داده بودند.
با آغاز مراسم تشییع لحظه به لحظه بر شمار تشییع کنندگان افزوده می‌شد و هر کسی تلاش می‌کرد تا بخش‌هایی از این مراسم را با موبایل خود ثبت و ضبط کنند تا بماند برای یادگار اما به حق که هیچ دوربینی نمی‌توانست این حجم عاشقی را به تصویر بکشد.

مراسم تشییع سردار سلیمانی و فرماندهان جبهه مقاومت که در بین آنان سرهنگ پاسدار شهید شهروز مظفری نیا سر تیم حفاظت سردار سلیمانی اهل قم بود، پس از چند ساعت حوالی ساعت ۱۰ شب به میدان سلام مسجد مقدس جمکران رسید و از آنجا برای انتقال به شهر کرمان و گلزار شهدای این شهر به سمت تهران حرکت کرد.
مسجد مقدس جمکران به عنوان پایگاه بزرگ مهدویت بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی مبادرت به اهتزاز پرچم سرخ «یالثارات الحسین (ع)» کرد که پیغام انتقام‌خواهی را به مستکبران جهان و آنان که در به شهادت رساندند سردار دل‌ها نقش داشتند مخابره کرد.

منبع : مهر نیوز