سمن‌ها یاریگر طرح‌های محرومیت‌زدایی در آذربایجان‌غربی باشند

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محمدصادق معتمدیان پنجشنبه شب در جمع اعضای سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد منتخب آذربایجان غربی افزود: امروز، یکی از مهمترین معضلات در کلانشهرها به ویژه شهر ارومیه، حاشیه نشینی است که ده‌ها معضل را نیز به دنبال دارد که برای جلوگیری از اثرات این مشکل شهری، طرح شنبه‌های محرومیت زدایی، […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محمدصادق معتمدیان پنجشنبه شب در جمع اعضای سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد منتخب آذربایجان غربی افزود: امروز، یکی از مهمترین معضلات در کلانشهرها به ویژه شهر ارومیه، حاشیه نشینی است که ده‌ها معضل را نیز به دنبال دارد که برای جلوگیری از اثرات این مشکل شهری، طرح شنبه‌های محرومیت زدایی، برنامه ریزی و اجرا شد.
وی با اشاره به اینکه محرومیت زدایی از اولویت‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود، اضافه کرد: در قالب طرح شنبه‌های محرومیت زدایی در صدد هستیم تا عقب افتادگی‌ها در مناطق کم برخوردار شهر ارومیه و استان را شناسایی کرده و با تلاشی همه جانبه و تعامل همه دستگاه‌ها، آنها را جبران کنیم.
معتمدیان اظهار کرد: در اقدام اولیه ای که در این خصوص انجام شد، مناطق رشادت، لاله، سالار و دین پرست به عنوان منطقه هدف برگزیده شده و طی فقط چند هفته، نقصان‌های مهمی از این منطقه رفع شده و موضوع آب آشامیدنی این مناطق هم به زودی رفع می‌شود و علاوه برآن، در حوزه فاضلاب هم کارهای بسیار مهمی برای رفع مشکل مردم و خانواده‌های حاضر در این مناطق اجرایی شده است.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه پس از آن هم مناطقی نظیر کشتارگاه و دیگر مناطق در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: این موارد، اقدامات سخت افزاری برای بهبود وضعیت این منطقه بوده ولی در کنار آن، باید اقدامات نرم افزاری نظیر آموزش‌های مختلف، اجرای طرح‌های اشتغال زا و محرومیت زدا، اجرای طرح‌های مشاغل خانگی و خرد در دستور کار باشد که در این خصوص، نقش سازمان‌های مردم نهاد بسیار مؤثر است.
معتمدیان دیگر برنامه ریزی صورت گرفته در راستای محرومیت زدایی در آذربایجان غربی را توجه به بهبود وضعیت فضای آموزشی استان، شهر ارومیه و به ویژه مناطق محروم این شهر عنوان کرد و گفت: در این باره نیز نیازمند نهضت ملی هستیم که استفاده از همراهی و همکاری خیّران و سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
وی، ایجاد زمینه برای مهاجرت معکوس به روستاها را از دیگر رویکردهای دولت سیزدهم و مدیریت ارشد آذربایجان غربی دانست و افزود: در این باره نیز سعی داریم با رفع مشکل مسکن و اشتغال جوانان، خانواده‌ها را به سمت روستاها و ایجاد مهاجرت معکوس سوق دهیم تا بسیاری از مشکلات با این اقدام رفع شود.
معتمدیان بر توجه ویژه در آذربایجان غربی به حوزه سیاسی و به ویژه اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: به همین منظور، معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی به ۲ معاونت امنیتی انتظامی و سیاسی اجتماعی تفکیک شد تا یک معاونت مستقل در حوزه‌های مهم فرهنگی و اجتماعی با همه توان وارد شود و اقدامات لازم را مدیریت کند.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: این تغییر ساختار می‌تواند موجب تمرکز بیشتر به حوزه اجتماعی شده و عقب افتادگی‌ها را جبران کند.
معتمدیان افزود: البته تغییری هم در ساختار اداره کل فرهنگی و اجتماعی استانداری داده شده و معاونت فرهنگی به این بخش اضافه شد تا بیشترین تمرکز لازم به حوزه فرهنگ صورت گیرد؛ امری که در گذشته وجود نداشت.
وی با تاکید بر اینکه دولت امکانات محدودی برای اجرایی کردن برنامه‌ها دارد، اضافه کرد: در راستای کمک به دولت، سمن‌ها می‌توانند بدون واسطه آگاهی‌های لازم را در خصوص مشکلات و مطالبات مردم ایجاد کرده و در مساله شناسی و تدوین راهکارها از ظرفیت آنها استفاده شود.
معتمدیان به موضوع دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این خصوص نیز پروژه‌های سخت افزاری به سرانجام خواهد رسید ولی تمرکز لازم باید بر روی موارد نرم افزاری و کاهش مصرف آب در بخش‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی باشد.
استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: در بخش کشاورزی با همراهی سمن‌های فعال در این بخش باید به سمت کاهش مصرف و البته تغییر الگوی کشت به سمت اقلام کم آب بر حرکت کنیم که در اقدامات آموزشی و ترویجی این بخش، سمن‌ها اثرگذاری بسیار زیادی خواهند داشت.
معتمدیان همچنین توسعه گردشگری، توجه به جایگاه استان در این بخش و فعال کردن زمینه‌های لازم برای استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها، توجه به بخش حمل و نقل به ویژه در حوزه هوایی و ریلی و کاهش هزینه‌های مردم استان با استفاده از حمل و نقل ریلی بار به استان، توجه ویژه به ظرفیت‌های مرزی و جذب مسافر از این طریق و همچنین توجه به بهبود سخت افزاری مرزها در کنار بهبود مرز تمرچین به عنوان یکی از مبادی خروجی از کشور به سمت عتبات عالیات و زیارت اربعین را از موارد مورد توجه مدیریت ارشد آذربایجان غربی دانست و تاکید کرد: سمن‌ها در همه این زمینه‌ها می‌توانند یاریگر مدیران باشند.
در این جلسه مدیران سازمان‌های مردم نهاد بخش‌های مختلف به بیان نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.
توجه ویژه به سمن‌های حوزه هنر، همکاری استانداری آذربایجان غربی برای برگزاری هفته فرهنگی استان در تهران، توجه به فعالان سازمان‌های مردم نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ویژه فعالان در مناطق محروم و کم برخوردار شهر، توجه ویژه به سازمان‌های مردم نهاد حوزه مبارزه و مقابله با اعتیاد و مبارزه مستمر با این بلای خانمان سوز، توجه ویژه به خیران عرصه سلامت استان و رفع مشکلات در راستای اجرای هرچه بهتر طرح‌های این بخش به ویژه رفع مشکل مالیات بر ارزش افزوده ساخت و سازها و تجهیزات استفاده شده در مراکز خیرساز، توجه به همه سازمان‌های مردم نهاد به ویژه درحوزه کمک‌های اعتباری، ساماندهی و پالایش سمن‌های فعال، نیمه فعال، راکد و غیرفعال و همچنین توجه به بخش گردشگری و استفاده از ظرفیت سمن‌ها در این بخش از جمله مواردی بود که نمایندگان تشکل‌های غیردولتی در این جلسه مطرح کردند.

منبع : مهر نیوز