شعر فارسی آیینه تمام نمای فرهنگ ایرانی است

به گزارش سردبیر پرس به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان، کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان در چارچوب مجموعه برنامه‌های «یک ماه با ادبیات معاصر ایران در ارمنستان» میزبان جمعی از اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان زبان و ادبیات فارسی بود که در نشستی با عنوان «نیما خوانی بررسی تحولات شعر معاصر فارسی» گردهم آمده […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان، کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان در چارچوب مجموعه برنامه‌های «یک ماه با ادبیات معاصر ایران در ارمنستان» میزبان جمعی از اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان زبان و ادبیات فارسی بود که در نشستی با عنوان «نیما خوانی بررسی تحولات شعر معاصر فارسی» گردهم آمده بودند.
وارطان وسکانیان رئیس کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان در آغاز این نشست با ارج نهادن به ابتکار رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان و برگزاری مجموعه برنامه‌هایی در قالب یک ماه با ادبیات معاصر ایران، شعر فارسی را آئینه تمام نمای فرهنگ ایرانی دانست.
وی تعمیق شناخت شعر فارسی و مراحل تحول و تکامل آن را لازمه هر ایرانشناسی خواند که در جستجوی شناخت دقیق و عمیق این کشور با فرهنگ و ادبیاتی با این سطح از غناست.
وسکانیان روابط دو کشور دوست و همسایه را در همه ابعاد گسترده و رو به ارتقاء توصیف و نقش همکاری‌های فرهنگی و ادبی ایران و ارمنستان را در تحکیم این مناسبات مهم و شایان توجه قلمداد کرد.
سید حسین طباطبایی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان ضمن معرفی برنامه‌هایی که در قالب یک ماه با ادبیات معاصر ایران در ارمنستان توسط رایزنی فرهنگی و با مشارکت نهادهای علمی، فرهنگی و هنری ارمنستان برگزار شده و طی روزهای آینده خواهد شد، هدف اصلی تعریف این این سری برنامه‌ها را گسترش شناخت جامعه علمی، فرهنگی و ادبی ارمنستان با دستاوردهای ایران امروز در عرصه شعر و ادبیات دانست و ابراز امیدواری کرد این برنامه به سنتی سالانه در ارمنستان تبدیل شود.
وی با بیان تعاریفی که از شعر در ادبیات فارسی از آغاز سرایش قطعات منظوم در قرن یازدهم میلادی تاکنون شده است پرداخت و زمینه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی شکل گیری شعر نو فارسی و گونه‌های مختلف آن را برشمرد.
گارنیک گئورگیان، استاد ادبیات کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان با تشکر از رایزنی فرهنگی به سبب توجه و اهتمام به ترویج ادبیات فارسی اعم از کلاسیک و معاصر در ارمنستان، ادبیات معاصر فارسی را واجد ظرفیت‌های پُرشماری برای شناخت عمیق تر از فرهنگ ایران امروز دانست و ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه‌هایی از این دست زمینه برای آشنایی بیشتر دانشجویان و پژوهشگران ارمنی با آثار معاصر ایرانی در حوزه شعر و داستان فراهم شود.
در ادامه این برنامه، شماری از دانشجویان سال سوم ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان به ارائه مطالب خود در خصوص پیشگامان شعر نو فارسی پرداختند. این نشست با شعرخوانی دانشجویان از اشعار شاعران معاصر ایرانی پایان یافت.

منبع : مهر نیوز