صنایع هرمزگان سرمایه‌گذاری راهبردی در زمینه توسعه اکوسیستم فناورانه استان داشته باشند

سردبیر پرس/هرمزگان رییس جهاد دانشگاهی استان هرمزگان گفت: سرمایه‌گذاری راهبردی صنعت در زمینه توسعه اکوسیستم فناورانه استان در نهایت افزایش مزیت رقابتی محصولات صنعتی در بازارهای جهانی را به دنبال خواهد داشت. محمد دل‌پسند در آئین افتتاحیه رویداد تانا (توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان) در حاشیه نمایشگاه دانش بنیان هرمزگان، تصریح کرد: درخصوص […]

سردبیر پرس/هرمزگان رییس جهاد دانشگاهی استان هرمزگان گفت: سرمایه‌گذاری راهبردی صنعت در زمینه توسعه اکوسیستم فناورانه استان در نهایت افزایش مزیت رقابتی محصولات صنعتی در بازارهای جهانی را به دنبال خواهد داشت.
محمد دل‌پسند در آئین افتتاحیه رویداد تانا (توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان) در حاشیه نمایشگاه دانش بنیان هرمزگان، تصریح کرد: درخصوص چالش های ارتباطی دانشگاه با صنعت  و افزایش ارتباط صنعت با دانشگاه ها و مجموعه های دانش بنیان و فناور  بسیار سخن گفته شده است و ما در نهاد دانشگاه اگر بخواهیم به این موضوع عمیق وارد شویم باید بتوانیم توان حل مسأله خود را به خدمت صنعت در آوریم تا صنعت هم به شکل متقابل بتواند نیازهای حمایتی دانشگاه را تامین کند اما در این میان چالش هایی وجود دارد.

وی بیان کرد: در واقع، آن چه بیش و پیش از هرچیزی باید بدان توجه کردن این است که آیا اساسا نهاد آموزش در کشور ما آن توان مسأله‌ای که ما به دنبالش هستیم را می تواند ارایه دهد یا خیر؟! و اگر به طور کلی، نهاد آموزش در کشور ما  نتواند قدرت حل مسأله را به عنوان خروجی مورد انتظار جامعه، از خود نشان دهد، آیا با کژکارکردی مواجه نیست؟

دل‌پسند خاطرنشان کرد: بخشی از این امر به فرهنگ عمومی باز می‌گردد و این که نهاد آموزش در کشور ما برنامه ریزی جدی برای آموزش مهارت‌های حل مسأله، تفکر خلاق و کار گروهی را از سطوح پایه تا عالی مثل کودکستان و پیش دبستانی تا دانشگاه، در برنامه ریزی های درسی خود قرارنداده و نهادینه نکرده است و تا زمانی که شما نتوانید این مهارت‌ها را منتقل کنید، طبیعی است که نظام آموزشی شما با اختلال روبرو خواهد شد و برونداد آن نمی‌تواند رضایت جامعه و از جمله صنعت را برآورده کند.

رییس جهاد دانشگاهی استان هرمزگان با اشاره چالش های توسعه صنعتی کشور در شرایط تحریمی افزود: به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران اقتصادی و اجتماعی، اگر کشوری دو تا سه سال متوالی با رشد اقتصادی منفی روبرو باشد بی شک در آن کشور یک اتفاق خشن اجتماعی مثل انقلاب یا کودتا یا جنبش‌های واژگونگر دولت ها  در آن روی می‌دهد اما می بینم که علی رغم این که کشور ما بیش از یک دهه است که گرفتار شرایط شدید تحریم های ظالمانه ایست که نظیر آن در سده اخیر در جهان مشاهده نشده اما بازهم نظام سیاسی آن سرپاست و حرکت توسعه اقتصادی صنعتی آن به شکل کجدار و مریز ادامه پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: همین امر نشان می‌دهد که این اقتصاد و این جامعه از یک ظرفیت و توان درونزا برخوردار است که علاوه بر آنکه به راحتی تحریم پذیر نیست بلکه با رفع فشارهای وارده چه بسا بتواند گام‌های بلندتری هم در جهت توسعه اقتصادی و صنعتی خود بردارد.

دل‌پسند خاطرنشان کرد: البته نمی توان کتمان کرد که بخشی از این فشارها ناشی از تلاش و دسیسه برخی رقبای منطقه ای می تواند باشد چرا که می‌دانند اگر کشور ما اجازه پیدا کند، براساس برنامه ریزی صحیح و توان درونزای اجتماعی، حرکت نظامند خود را به شکل طبیعی وبا سرعت مطمئن طی کند، چه بسا بازارهای منطقه ای را از چنگ بسیاری از کشورها خارج می کند.

وی به رشد قابل قبول توسعه صنعتی استان اشاره کرد و گفت: وقتی صنعت را در یک منطقه شکل می‌دهید باید به نیازهای زیست اجتماعی شهروندان آن شهر صنعتی توجه و آن را تامین کنید. باید همه مولفه هایی که می‌تواند انسجام اجتماعی در شهرهای صنعتی نیاز دارد را ایجاد و به آن فکر کنید و نمی شود فقط به محصول نهایی صنعت که کالاست توجه کنیم و انسان را فراموش کرده و فقط او را در خدمت تولید کالا قلمداد کنیم، بلکه در این شهرهای صنعتی باید انسان را به عنوان محور و غایت توسعه به شمار آورد و شرایط زیست آرمانی و تکامل و توسعه انسانی را در یک بستر قابل قبول برای او فراهم آورد.

رییس جهاد دانشگاهی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: از همینجاست که نقش و کارکرد اجتماعی دانشگاه در خدمت صنعت قرار می گیرد. همان دانشگاهی که قرار است حل مسأله کند و در کنار صنعت به عنوان بازوی انتقال فناوری و حتی نوآوری در فناوری، شرایط زیست اجتماعی بهینه را برای جامعه جوار صنعت طراحی و فراهم کند.

دل‌سپند افزود: صنایع ما این آگاهی را دارند که برای آنها مقرون به صرفه‌تر است که نیازهای فناورانه خود را از جامعه پیرامونی و از محیطی که در آن مستقر هستند، تامین کنند، اما برای این که این تبادل و تعامل سازنده شکل بگیرد باید نهاد دانشگاه هم به ظرفیت غایی خود در خدمت‌رسانی به نهاد صنعت دست پیدا کند و این ارتباط سازنده زمانی شکل می‌گیرد که صنعت هم خود را پشتیبان توسعه و شکوفایی علمی تحقیقاتی و فناورانه نهاد دانشگاه و پژوهش در محیط پیرامونی بداند. صنایع هرمزگان سرمایه‌گذاری راهبردی در زمینه توسعه اکوسیستم فناورانه استان داشته باشند.

رییس جهاد دانشگاهی استان هرمزگان بیان کرد: سرمایه‌گذاری راهبردی صنعت در زمینه توسعه اکوسیستم فناورانه استان در نهایت افزایش مزیت رقابتی محصولات صنعتی در بازارهای جهانی را به دنبال خواهد داشت.

رییس جهاد دانشگاهی هرمزگان در پایان با ارایه یک پیشنهاد به صنایع استان هرمزگان گفت: ارتباط ارگانیک صنعت و دانشگاه در هرمزگان وقتی شکل می گیرد که صنعت به عنوان بهره مند غایی خدمات دانشگاه، یک سرمایه گذاری حداقل  ۱۰ ساله روی توسعه نهاد پژوهش و فناوری در استان انجام دهد و به عنوان پشتیبان دانشگاه با یک تقسیم کار استانی زیر نظر نهاد حاکمیتی، پروسه ارتقا جایگاه تحقیقات و نوآوری فناورانه و حمایت از زیست بوم نوآوری و اکوسیستم فناوری های دانش بنیان را در استان هرمزگان حمایت کند، به امید  روزی که سایه تحریم ها از فراز کشور دور شود و صنعت ملی ما این بار با قدرت حاصل از  مزیت بی نظیر همگرایی زیست بوم ایرانی و نوآوری در فناوری های کاربردی در صنعت وارد فضای رقابتی بازارهای جهانی شود.

انتهای پیام