عمق محرومیت با ۳۶۰ کیلومتر جاده خاکی/سرِ «تاج امیر» بی‌کلاه ماند!

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: با توجه به اینکه در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان لرستان فرصت دیدار حضوری با مردم همه شهرستان‌های استان فراهم نخواهد شد خبرنگاران سردبیر پرس در شهرستان‌های مختلف به میان مردم رفته‌اند و تریبون این رسانه را برای انتقال مسائل، مشکلات و مطالبات خود در اختیار آن‌ها گذاشته‌اند. ویدئوی امروز […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: با توجه به اینکه در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان لرستان فرصت دیدار حضوری با مردم همه شهرستان‌های استان فراهم نخواهد شد خبرنگاران سردبیر پرس در شهرستان‌های مختلف به میان مردم رفته‌اند و تریبون این رسانه را برای انتقال مسائل، مشکلات و مطالبات خود در اختیار آن‌ها گذاشته‌اند.
ویدئوی امروز مربوط به مطالبات مردم شهرستان دلفان در استان لرستان است، شهرستان دلفان یکی از شهرستان‌های لرستان است و مرکز آن شهر نورآباد است که در میان رشته کوه‌های زاگرس و در شمال غربی استان لرستان، هم جوار با استان‌های همدان و کرمانشاه واقع شده است، این شهرستان از شمال به شهرستان نهاوند، از غرب به «صحنه» و هرسین، از جنوب به کوهدشت و چگنی و از شرق به شهرستان سلسله محدود است.
در این ویدئو مردم شهرستان دلفان عمده مشکلات خود را در حوزه‌های بیکاری، طرح‌های نیمه تمام، پروژه‌های سد سازی نیمه تمام، تخصیص آب، طرح‌های صنعتی، کشاورزی، دامپروری و… اعلام کردند.
شهرستان دلفان در شمال غربی استان لرستان و در همسایگی استان‌های کرمانشاه و همدان قرار گرفته است، این شهرستان با دو هزار و ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارای سه شهر، ۱۰ دهستان، سه بخش و ۵۳۱ روستا است که از این تعداد ۴۴۶ روستا دارای سکنه و مابقی یا فصلی و یا به دلیل نبود امکانات خالی از سکنه شده است.
اقدامات نظام مقدس جمهوری اسلامی در این شهرستان طی چهار دهه اخیر بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است اما عمق محرومیت و پراکندگی روستاهای این شهرستان و نبود مدیران توانمند موجب کمرنگ جلوه داده شدن این خدمات در بسیاری از نقاط شهرستان شده است.
وجود بالای ۳۶۰ کیلومتر جاده خاکی در روستاهای دلفان
راه به عنوان زیربنای توسعه در هر منطقه متأسفانه در شهرستان کمتر توسعه یافته دلفان نمودی ندارد به طوری که در حال حاضر ۳۶۰ کیلومتر جاده خاکی و مال رو در این شهرستان وجود دارد و این امر مشکلات فراوانی را برای اهالی مناطق روستایی دلفان به وجود آورده است و موجب مهاجرت بسیار بالای ساکنان روستاهای محروم به شهر و تخلیه روستاها شده است.
یحیی ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس با انتقاد از وضعیت راه‌های شهرستان‌های دلفان گفت: متأسفانه در رابطه با عدم احداث جاده‌های روستایی شهرستان دلفان یک ظلم مضاعف صورت گرفته است.
وی گفت: با وجود گذشت ۴۲ سال بعد از پیروزی انقلاب، بالای ۳۶۰ کیلومتر جاده خاکی در روستاهای شهرستان دلفان وجود دارد.
سر بی‌کلاه «تاج امیر»!
در حوزه سدسازی هم این شهرستان وضعیت مناسبی ندارد؛ زمستان سال ۹۱ که با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان کلنگ ساخت سد «تاج امیر» به زمین زده شد می‌توانست تاریخی به‌یادماندنی برای کشاورزان منطقه تحت پوشش این سد باشد، اما توقف چندساله این طرح آن‌ها را مأیوس و ناامید کرد.
یحیی ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه سد تاج امیر اظهار داشت: مطالعات این سد تقریباً از سال ۸۵ شروع‌شده بود و با حضور قرارگاه خاتم یک مقداری کار پیش رفته بود اما در سال ۹۶ تقریباً این پروژه به مرحله ختم پیمان رسید و با پیگیری‌ها توانستیم آن را فعال کنیم.
ابراهیمی با بیان اینکه بالاخره دوستان قرارگاه خاتم پای‌کار آمدند، تصریح کرد: ۳۵ میلیارد تومان طلب قرارگاه از دولت بود، تلاش کردیم تا طلب قرارگاه پرداخت و یک مقداری از آن‌هم تهاتر شود و درنهایت از محل‌های توازن، جهش تولید، سفر آقای نوبخت و… بالغ‌بر ۱۱۰ میلیارد برای پروژه سد تاج امیر تأمین اعتبار کردیم.
وی یادآور شد: الآن هم از اعتبارات مناطق محروم ۲۸ میلیارد برای شبکه یک و دو این سد اختصاص داده‌ایم تا ۱۳۰۰ هکتار از اراضی نورآباد تحت آبیاری قرار بگیرد.
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در آخرین اظهارنظر خود وعده آبگیری سد تا پایان دولت روحانی رو داده بود که این وعده محقق نشد.
دغدغه جدی «زنان کار» در دلفان
در پایان سال ۹۹ لرستان در لیست استان‌های کشور بازهم رتبه نخست نرخ بیکاری را به خود اختصاص داد تا با نرخ بیکاری ۱۵.۲ درصد به همراه چهارمحال و بختیاری در صدر جدول نرخ بیکاری قرار بگیرد. هرچند این آمار در سال ۱۴۰۰ رو به بهبود رفته است اما همچنان این استان در فهرست استان‌های با نرخ بالای بیکاری قرار دارد.
در این میان یکی از شهرستان‌هایی که نرخ بیکاری و فقر در آن نسبت به سایر شهرستان‌ها بالاتر است، شهرستان دلفان است به طوری که «یحیی ابراهیمی» نماینده مردم این شهرستان در مجلس در این رابطه اظهار داشت: لرستان با وجود منابع سرشار، اما جزو استان‌های با نرخ بیکاری بالای است.
وی، افزود: مسئولان کشور و لرستان باید توجه ویژه ای به استان داشته باشند.
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی، به موضوع زنان کار در دلفان نیز اشاره کرد و گفت: با وجود منابع زیاد، وجود زنان کار در دلفان یک دغدغه جدی است.
ابراهیمی، گفت: در حالی که ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و بارها مقام معظم رهبری بر رفع محرومیت تاکید کردند، وجود فقر شایسته این مردم نیست.
وی، افزود: باید زنان کار در دلفان شناسایی و برای آنها شغل پایدار و آبرومند ایجاد کنیم.
افتتاح گاوداری ۶ هزار راسی در هاله‌ای از ابهام
یکی دیگر از مطالبات مردم شهرستان دلفان توجه دولت و دستگاه‌های متولی به حوزه دامپروری و کشاورزی این شهرستان است که متأسفانه تا کنون این حوزه که می‌تواند منجر به رونق اقتصادی و همچنین ایجاد اشتغال در شهرستان شود مورد غفلت نهادها و دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته است.
به طور مثال یکی از طرح‌های نیمه تمام دلفان، احداث گاوداری شش هزار راسی این شهرستان بوده که تا کنون عملیات احداث آن تکمیل نشده است، ۲۴ اسفندماه سال ۹۷ بود که با حضور محمد شریعتمداری وزیر کار عملیات اجرایی گاوداری ۶ هزار رأسی شهرستان دلفان آغاز شد؛ پروژه‌ای که پیش از این بارها کلنگ زنی شده بود.
این پروژه در زمینی به مساحت ۵۳ هکتار و با ظرفیت ۶ هزار رأس شامل سه هزار رأس دام مولد و سه هزار رأس دام غیرمولد قرار بوده اجرایی شود که همچنان عملیاتی شدن این پروژه در هاله‌ای از ابهام است.
درمنان، فرماندار شهرستان دلفان در آخرین اظهار نظر خود در رابطه با این پروژه وعده افتتاح آن را برای پایان سال ۱۴۰۰ داده و گفته است: برای اجرای این طرح تا کنون ۶۷ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل و خرید دام نیز ۱۲۰ میلیارد پیش بینی شده است.
همچنین در آستانه سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان لرستان سردبیر پرس در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم خواهد کرد.
در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار خواهد گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.
برای پیگیری گزارش‌های مهر لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی سردبیر پرس قرار داده خواهد شد و مخاطبان این رسانه می‌توانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند.

منبع : مهر نیوز