عملیات ساخت اولین مدرسه اوتیسم در کردستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، مراسم کلنگ زنی اولین مدرسه ۱۰ کلاسه خیر ساز اوتیسم، صبح یکشنبه با حضور استاندار، فرماندار، مدیر کل آموزش و پرورش، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان و جمعی از مسئولین استانی در شهرک اندیشه سنندج برگزار و عملیات احداث این پروژه آموزشی با کلنگ زنی آغاز شد. طالب محمدی […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، مراسم کلنگ زنی اولین مدرسه ۱۰ کلاسه خیر ساز اوتیسم، صبح یکشنبه با حضور استاندار، فرماندار، مدیر کل آموزش و پرورش، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان و جمعی از مسئولین استانی در شهرک اندیشه سنندج برگزار و عملیات احداث این پروژه آموزشی با کلنگ زنی آغاز شد.
طالب محمدی رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در این مراسم گفت: این مدرسه خیرساز در ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع دارای ۱۰ کلاس درس، اتاق‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، شن درمانی و فضای‌های مناسب فعالیت‌های هنری و ورزشی به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه هزینه ساخت مدارس اوتیسم ۱۰ برابر مدارس عادی است، تصریح کرد: از مسئولان و خیرین انتظار می‌رود که همواره دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را مورد توجه و حمایت خود قرار بدهند.
محمدی با اشاره به اینکه ۱۲۰ دانش‌آموز اوتیسم در استان داریم، گفت: دانش‌آموزان اوتیسم نیاز به امکانات بیشتری دارند و باید در هر کلاس حداکثر ۳ نفر حضور داشته باشند.
وی گفت: در مدارس با نیازهای ویژه ۱۰ شهرستان در سطح استان به ۱۲۰ دانش‌آموز دارای اختلال طیف اوتیسم خدمات آموزشی، پرورشی و حمایتی ارائه می‌شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان عنوان کرد: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در کنار درمان دارویی از آموزش و پرورش استثنایی درمان‌های غیردارویی مانند کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی و بازی درمانی، ماساژ درمانی را نیز باید دریافت کنند.
محمدی تصریح کرد: با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودک که از سنین زیر ۳ سال آغاز می‌شود می‌توان از برنامه‌های درمانی مؤثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه اوتیسم درمان قطعی ندارد و بخش اعظم درمان در اجتماع و در رفع ضعف مهارت‌های اجتماعی است، افزود: کودکان اتستیک به مداخلات کمکی و آموزش‌های زود هنگام نیاز دارند.
محمدی اضافه کرد: میزان شیوع این بیماری یک در صد است و ابتلاء به آن در پسران ۴ برابر دختران است، ژنتیک مهمترین عامل در ابتلاء به آن بوده و در واقع ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی درمان شناسایی نشوند.
وی گفت: به‌منظور تشخیص زود هنگام این اختلال، علائم و نشانه‌های هشداردهنده زیادی وجود دارد، اما به‌طور معمول اختلالات حول مهارت‌های اجتماعی، مشکل گفتار و زبان، مشکلات ارتباطی غیرکلامی و رفتارهای انعطاف‌ناپذیر است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه آمار ۱۳ نفری دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ به ۱۲۰ نفر در سال تحصیلی جاری افزایش یافته است، گفت: اوتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.
محمدی افزود: اگر در سنین پایین به فکر درمان این اختلال نباشیم، در سنین بالاتر هزینه‌های زیادی به دولت، جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

منبع : مهر نیوز