فعالیت‌های شرورانه «سیا» در قبال پکن بر ملا شد

به گزارش سردبیر پرس، روزنامه تهران تایمز در سر مقاله امروز خود به بررسی فعالیت‌های بدخواهانه و جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در کشور چین پرداخت. تهران تایمز در این باره نوشت که اخیراً «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق ایالات متحده در مقاله‌ای که در نشریه آمریکایی «نشنال این ترست» منتشر کرد، «شی جینپینگ» […]

به گزارش سردبیر پرس، روزنامه تهران تایمز در سر مقاله امروز خود به بررسی فعالیت‌های بدخواهانه و جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در کشور چین پرداخت.
تهران تایمز در این باره نوشت که اخیراً «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق ایالات متحده در مقاله‌ای که در نشریه آمریکایی «نشنال این ترست» منتشر کرد، «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین را متهم به این مسئله کرد که وی «جاه طلبی لجام گسیخته» برای شکل دادن به نظم جهانی موجود در قالب یک سیستم حکومت جهانی تحت کنترل چین کمونیست از طریق آنچه پیش بینی برتری آتی این کشور در همه اشکال قدرت بین‌المللی شده است»، دارد.
وی در ادامه نوشت: بنابراین، چین بزرگترین تهدیدی است که آمریکا در دوران مدرن با آن مواجه شده است، به این دلیل که هر کشور دیگری که با ایالات متحده رقابت کرده است، قدرت اقتصادی یا جمعیت نسبی چین را در اختیار نداشته است.
تهران تایمز در ادامه می‌نویسد که ایالات متحده به دنبال استفاده از تمام توان خود برای مقابله با چین است. اما کمتر کسی از راه‌های زیادی که واشنگتن برای «ایجاد هرج و مرج و ویرانی» در سراسر چین استفاده می‌کند، خبر دارد.
روزنامه مذکور می‌گوید که سازمان سیا برای بی‌ثبات کردن چین و منحرف کردن ابتکار طرح «یک جاده و یک کمربند»، به یک طرح چندلایه و چند جانبه متوسل شده است.
لازم به ذکر است که پیشتر در مقاله‌ای که درباره جاسوسان آمریکایی تحت عنوان «نزار زکا: تنها یک مهره برای آمریکا» منتشر شد، به جاسوسان دیگری از جمله «عماد زوبری» نیز اشاره شده بود.
وی جاسوسی آمریکایی است که از پوشش تجاری خود برای نزدیک شدن به رهبران جهانی و نخبگان تجاری بین‌المللی جهت جاسوسی برای ایالات متحده استفاده کرد و پس از بیش از یک دهه جاسوسی برای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، در فوریه سال گذشته به ۱۲ سال زندان به دلیل اتهاماتی ادعایی مانند فرار مالیاتی و تخلفات مالی، محکوم شد.
تهران تایمز در همین رابطه دریافته است که زوبری در جاسوسی برای سیا در چین نقشی اساسی و پررنگ ایفا کرده است. او تحت نظارت یک افسر عالی رتبه سیا به نام «راب کی» (Rob Kee) که رئیس سابق بخش افغانستان، رئیس میز خاور نزدیک و رئیس ایستگاه منطقه غرب در «لانگ بیچ» (Long Beach) است، فعالیت می‌کرد.
سیا به زوبری دستور داد تا فعالیت‌های مختلفی از نزدیک شدن به برخی افراد قدرتمند در کنگره گرفته تا برقراری تماس با رهبران مسلمان اقلیت مسلمان چین و همچنین اعضای حزب کمونیست چین انجام دهد و وی در این رابطه به تعدادی از نمایندگان کنگره از جمله سناتور «لیندسی گراهام» نزدیک شد. دلیل اصلی این امر استفاده از این افراد برای اهداف تبلیغاتی و رسانه‌ای بود. زوبری موفق شد از گراهام برای چنین اهدافی استفاده کند.
دلیل دیگر نیز اعمال فشار جهت فرمان کنگره برای مقابله با چین به عنوان یک کشور و طرح یک جاده یک کمربند بود.
مأموریت زوبری برضد چین همچنین شامل تحریک چینی‌های ساکن در کشورهای عربی مسلمان خلیج فارس، شمال آفریقا و افغانستان بود.
سیا تشخیص داد که یکی از راه‌های منحرف کردن طرح یک جاده یک کمربند، به کارگیری هیاهو و تبلیغات رسانه‌ای برای سو استفاده از بازداشت مسلمانان چینی از طریق رسانه‌ها در آمریکا و فراتر از آن است. علت این امر این بود که پروژه یاد شده در چندین کشور از ۵۹ کشور مسلمان اجرا می‌شود.
زوبری در اجرای این استراتژی نقش اساسی داشت. به دستور کی، او به چین سفر و برای پیدا کردن رهبران مسلمان، از مساجد چندین شهر چین بازدید کرد.
وی با استفاده از ارتباطات خود در سازمان همکاری خلیج فارس (GCC) و شرکت‌های تولید کننده غذای حلال در ترکیه که مسلمانان چینی از مشتریانشان هستند، توانست به خوبی با مسلمانان چینی ارتباط بگیرد.
زوبری مکان‌ها، عکس‌ها و نام رهبران مسلمانان «اویغور»، «هوی»، مسلمانان «شیدائوتانگ» و مسلمانان «ییهوانی» و همچنین مساجد بزرگ در مناطق شانگهای، پکن، شنژن، نانجینگ، نینگشیا، گانسو، و چینگهای را جمع آوری کرد و تمام این اطلاعات را برای کی فرستاد.
او همچنین از حساب‌های بانکی خود به افرادی که برای وی در چین کار می‌کردند پول پرداخت می‌کرد و در این باره به او دستور داده بودند که به آنها نگوید که این پول‌ها از طرف سیا به آنها پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر، سیا مایل نبود این افراد بدانند که مورد سو استفاده این سازمان قرار گرفته‌اند.
زوبری با تمام اطلاعاتی که از چین جمع آوری کرده بود به لانگ بیچ بازگشت و برای بررسی اطلاعات با کارشناسان سیا در حوزه چین ملاقات کرد. در «لنگلی» (Langley) (مقر اصلی سیا در ایالت ویرجینیا)، او به طور کامل درباره فعالیت‌های جاسوسی خود در چین صحبت کرد. وی همچنین اطلاعاتی را در اختیار سیا قرار داد که نه تنها مربوط به مسلمانان چین بود، بلکه مربوط به اعضای حزب کمونیست چین بود که وی در آوردنشان به آمریکا، به ویژه به «لاس وگاس»، کمک کرده بود.
سوال این است که همه این کارها برای چه بود؟ خود زوبری به این سوال پاسخ داد. وی گفت که هدف این اقدامات ایجاد هرج و مرج و ویرانی در سراسر چین است.
زوبری به صراحت گفت که سیا به دنبال تکرار و گسترش فتنه انگیزی خود در هنگ کنگ به سایر نقاط چین است. به گفته زوبری، سیا هنگ کنگ را بی ثبات کرد تا اقتدار پکن در این شهر را تضعیف کند.
این مسئله جدیدی در قبال اقدامات سیا نیست چرا که این سازمان مدت‌هاست که درگیر فعالیت‌های شرورانه در سراسر جهان است.
در ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان نیز بسیاری از ناظران انگشت اتهام را متوجه آمریکا کردند که به دلیل مرزهای طولانی این کشور با روسیه، آن را زیر نظر گرفته است. این مسئله در نشست خصوصی اخیر ژنرال «فرانک مکنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سنتکام» (CENTCOM) که به زودی با فردی دیگر جایگزین می‌شود، مطرح شده است.
مکنزی در این باره گفت: وقتی در قزاقستان تجارت می‌کنید، باید بدانید که مرز زمینی این کشور با روسیه به اندازه مرز ما با کانادا است. بنابراین، جغرافیا هنگام سر و کار داشتن با کشورهای آسیای مرکزی، مسئله‌ای سرنوشت ساز است.