قیمت گذاری دستوری با تولید زیانده شیرخشک؛ ۱۴۰۳،سال سخت تولیدکنندگان شیرخشک

بازار؛ گروه صنعت: تولیدکنندگان شیرخشک نوزادان کشور هنوز از هزار توی مشکلاتی که از اواخر سال ۱۴۰۱ ایجاد شده بود به سلامت خارج نشده اند و همچنان در گیر و دار تامین نقدینگی مانده اند. تولیدی که قبل از شروع زمزمه تغییر نرخ ارز شیرخشک از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و […]

بازار؛ گروه صنعت: تولیدکنندگان شیرخشک نوزادان کشور هنوز از هزار توی مشکلاتی که از اواخر سال ۱۴۰۱ ایجاد شده بود به سلامت خارج نشده اند و همچنان در گیر و دار تامین نقدینگی مانده اند. تولیدی که قبل از شروع زمزمه تغییر نرخ ارز شیرخشک از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نه تنها نیاز داخلی را برطرف می کرد بلکه با توجه به تولید فراتر از نیاز کشور، تولیدکنندگان آن درصدد دریافت مجوز برای صادرات بودند.
اما چندین ماه منتظر نگه داشتن تولیدکنندگان برای ارائه ارز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید باعث شد ابتدا بعضی از خطوط تولید با چالش مواجه شوند و سپس این مشکل زنجیره ای به شرکت های پخش و از آنجا به داروخانه ها و مردم برسد. اتفاقی که منجر به بروز کمبود شیرخشک در بازار کشور شد و نتیجه ای جز واردات فوریتی در بر نداشت. ارز هایی که قرار بود صرف تولید به صرفه شود و سر از واردات برای تامین نیاز فوری مردم شد.
حالا ارز شیرخشک بالاخره اصلاح شده و مبدا آن ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفته و به نظر می رسد نباید چالشی برای تامین ارز و تامین مواد اولیه وجود داشته باشد اما اگر مشکلات داروخانه ها را در این بخش فاکتور بگیریم باید بگوییم که همچنان چرخ تولید شیرخشک به حرکت دورانی قبل خود نرسیده و به سختی تولید پیش می رود؛ چرا که تولیدکنندگان از یک سو با قیمت گذاری به نظر ناعادلانه و به دور از سود دهی مواجه هستند و از سویی دیگر به دلیل افزایش هفت برابری نرخ ارز باید نقدینگی بیشتری برای ادامه حیات در اختیار داشته باشند. نقدینگی ای که هر طور طی این چند ماه تلاش کرده اند نتوانسته اند فراهم کنند و تولید شیرخشک این غذای نوزادان در شرایطی که دسترسی به شیرمادر دشوار است لنگ مانده است.

ناتوانی تولیدکنندگان شیرخشک با قیمت های جدید
در رابطه با چالش هایی که تولیدکنندگان شیرخشک نوزادان با آن مواجه هستند و اینکه چطور باید از این دست انداز نه چندان معمولی عبور کرد تا نیاز بازار رفع شود هانی تحویل زاده رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک به بازار گفت: برای اینکه کمبود ایجاد نشود باید بتوانیم همان حجم مواد اولیه سال گذشته را خریداری کنیم و الان چون نرخ ارز ترجیحی از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و هفت برابر افزایش یافته است، قدرت خرید ارز به اندازه قبل نداریم.

پیشنهاد مان به بانک مرکزی این است که برای خرید ارز زمان دهند و همان اول با ما تسویه نکنند

وی با اشاره به شیوه هایی که می شود منابع ارزی مورد نیاز برای ادامه تولید شیرخشک نوزادان را تامین کرد افزود: بنابراین پیشنهاد مان به بانک مرکزی این است که برای خرید ارز زمان دهند و همان اول با ما تسویه نکنند و متاسفانه در این باره هنوز هیچ جوابی نشنیده ایم.
تحویل زاده ادامه داد: چون مسئولان بانک مرکزی جواب نداده اند، ما هم بلاتکلیف مانده ایم و این باعث شده نقدینگی ای که در اختیار داریم کفاف خرید ماده اولیه مورد نیازمان را ندهد و با چالش شدیدی در این حوزه مواجه شویم و نتوانیم به اندازه کافی تولید کنیم.
این تولیدکننده شیرخشک نوزادان تاکید کرد: از طرفی نیز با قیمت گذاری جدید، تولید شیرخشک زیان ده شده است؛ به طوری که از آخر آبان ماه و اول آذر ماه سال گذشته که تولید می کنیم با قیمت های زیان ده تولید و محصول ارائه می دهیم. بنابراین با این شرایط نمی توانیم نقدینگی مورد نیازمان را از بازار تامین کنیم و این ها باعث می شود سال ۱۴۰۳ برای تولیدکنندگان شیرخشک سال سختی باشد.

هشت ماه فرصت بانک مرکزی تولید شیرخشک را اصلاح می کند
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک در پاسخ به این سوال که آیا زیان دهی تولید شیرخشک به این دلیل است که به سود دهی نمی رسند و یا اینکه هزینه های تولید از قیمت های دستوری اعلام شده بالاتر است؟ گفت: نه متاسفانه نه تنها تولید شیرخشک سود ده نیست بلکه حتی هزینه های تولید را هم پوشش نمی دهد.

مسئولان یکبار وعده دادند بهمن ماه قیمت ها را اصلاح کنند اما بهمن ماه و اسفندماه آمد و رفت اما خبری از اصلاح نشد و به بهانه های مختلف بررسی قیمت و غیره این امر مهم را به تعویق انداختند

وی با اشاره به وعده هایی که مسئولان برای اصلاح و بهبود وضعیت قیمت گذاری داده اند اضافه کرد: البته این نکته را هم باید متذکر شوم که مسئولان یکبار وعده دادند بهمن ماه قیمت ها را اصلاح کنند اما بهمن ماه و اسفندماه آمد و رفت اما خبری از اصلاح نشد و به بهانه های مختلف بررسی قیمت و غیره این امر مهم را به تعویق انداختند.
تحویل زاده با اشاره به اینکه از طرفی نیز برای تامین نقدینگی و برای خرید و تامین مواد اولیه با چالش مواجه هستیم اضافه کرد: از آن طرف نیز برای پرداخت ما به تفاوت محموله هایی که می آید به مشکل بر خورده ایم؛ چرا که بانک مرکزی اعلام کرده هر محموله ای که وارد می شود اگر از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی خریده شده باشد باید ما به تفاوت آن با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ را ۲ ماه بعد از اینکه کالا از گمرک ترخیص می شود بپردازید. بنابراین این رویه بانک مرکزی نیز برای ما مشکل ایجاد کرده است.
این تولیدکننده شیرخشک نوزادان ادامه داد: به طور کلی این قوانین بانک مرکزی باعث می شود که نقدینگی شرکت ها صرف پرداخت ما به تفاوت شود و به هیچ عنوان نتوانیم ماده اولیه خریداری کنیم. بنابراین برای رفع این معضل از یک طرف هشت ماه تنفس برای خرید ارزی که برای خرید ماده اولیه مورد مصرف قرار می گیرد می خواهیم که برای پرداخت ما به تفاوت نیز زمان پیدا کنیم که بتوانیم نقدینگی را از بازار جمع کنیم و به بانک مرکزی پرداخت انجام دهیم.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک تاکید کرد: اگر فقط هشت ماه به ما تنفس دهند می توانیم تولید شیرخشک را به روال معمول خود باز گردانیم و بازار را تامین کنیم. با این حال متاسفانه باید بگویم که با رویه فعلی بانک مرکزی ارز هایی که به ما داده اند بعضا باطل شده است؛ ‌ چرا که نتوانستیم خرید انجام دهیم و نقدینگی لازم را نداشتیم و ارز باطل شده است.