نیازمند طرح‌های جسور و خلاق هستیم/ رسیدن به تاثیر فرشچیان

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، یکی از موضوعاتی که در هنرهای تجسمی کاربردی اهمیت دارد، استفاده از این هنرها در مصارف روزانه آدمی است. هنرهای تجسمی از این حیث خیلی پرکاربرد است؛ از جلوه‌های بصری و زیبایی شناسی در نگاه مخاطبان و بسته‌بندی محصولات خوراکی و پوشاک گرفته تا طراحی لباس، معماری و هنرهای تزیینی، […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، یکی از موضوعاتی که در هنرهای تجسمی کاربردی اهمیت دارد، استفاده از این هنرها در مصارف روزانه آدمی است. هنرهای تجسمی از این حیث خیلی پرکاربرد است؛ از جلوه‌های بصری و زیبایی شناسی در نگاه مخاطبان و بسته‌بندی محصولات خوراکی و پوشاک گرفته تا طراحی لباس، معماری و هنرهای تزیینی، همگی هنرهای تجسمی هستند که هر هنرمند به فراخور هنری که دارد، از آن‌ها بهره می‌گیرد. از جمله موضوعات مهم در این عرصه توجه هنرمندان هنرهای کاربری و تزیینی و طراحان لباس به این است که چه میزان در آفرینش‌های هنری خود به فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی توجه و علاقه نشان می‌دهند، چرا که گاهی این موضوع مغفول واقع می‌شود. در همین زمینه با ریحانه هدایتی هنرمند طراح و نگارگر درباره مهجوریت نقش مایه‌ها و عناصر ملی، بومی و اسلامی در طرح‌های هنرمندان گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید.
هدایتی درباره دلایل کم‌رنگ بودن عناصر ملی و اسلامی در عرصه هنرهای کاربردی و تزیینی به خبرنگار سردبیر پرس گفت: علاقه بسیاری به نمادهای ایرانی و استفاده از آن‌ها در طرح‌هایم دارم البته نه طرح‌های اسلیمی که معروف‌ترین آن‌ها بته‌جقه است. درست است که این نماد اسلیمی یکی از نمادهای پرتکرار و پراستفاده در انواع هنرهای کاربردی و تزیینی ایرانی است که قدمت و تاریخچه‌ بسیار کهنی دارد اما عرصه طراحی تزیینات و لباس، نیازمند طرح‌های جسورانه و خلاقانه‌تر ایرانی است. در عین حال، یک طراح لباس باید آشنایی عمیقی با نقاشی و طراحی داشته باشد، چراکه هنرهای تجسمی به لحاظ دنیای پر نقش و نگار خود، می‌تواند صنعت پوشاک ما را دگرگون کند.
وی با مهم دانستن نقش ایده‌های خلاقانه برای سبک هنری توضیح داد: برای نمونه در دنیای مُد و لباس، سبک (استایل) هنری یک نماد است؛ نمادی از خلاقیت و نوآوری که به طور صریح از مرزهای مدگرایی عبور می‌کند. این استایل دارای یک جوهره صریح بیانی‌ است که شما را به عمق هنر و خلاقیت می‌برد و شاکله آن مبتنی بر رویاپردازی و خلاقیت است. ایده‌های خلاقانه در استایل هنری، این امکان را به طراح می‌دهد تا از مرزهای سنتی و تکراری مد بیرون رفته و با بهره گیری از عناصر بصری متفاوت، به جست‌وجویی هنرمندانه و خلاقانه بپردازد. این‌جاست که طراح، با ترکیب‌ها و فرم‌های خاص و طرح‌های نوآورانه می‌تواند به بیانی شخصی و منحصر به فرد از هنر برسد.
هدایتی با بیان این‌که همواره در طراحی‌های خود تلاش می‌کند با بهره گیری از عناصر بصری متفاوت به جست‌وجویی هنرمندانه و خلاقانه بپردازد، گفت: در طراحی اکسسوری و لباس تلاش می‌کنم آثاری متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی طراحی کنم؛ نباید فراموش کنیم که استفاده از نشانه‌ها و عناصر مبتنی بر اصالت‌های فرهنگی و میراث تمدنی و بشری در هنرهای کاربردی و طراحی لباس به شکلی کاملاً هنرمندانه، می‌تواند به غنا و ماندگاری این رشته کمک شایانی کند. شخصاً علاقه بسیاری دارم اصالت ایرانی را در کارهایم حفظ کنم.
این هنرمند طراح درباره دیدگاهش به مقوله طراحی بیان کرد: از یک سو به ریشه‌ها و داشته‌های خودمان متکی هستم و از سوی دیگر نگاهی به تاریخ هنر دارم و سبک سوررئال را دنبال می‌کنم. در این میان نیاز بازار و شرایط حاکم بر هنرهای کاربردی و لباس نیز در اتخاذ رویکردهای من تأثیر دارد. من نقاشی روی پارچه انجام می‌دهم و اگر لازم باشد نقاشی روی بوم نیز انجام می‌دهم و آن‌ها را به عنوان کلاژ روی لباس یا هر چیز دیگر حتی گل مصنوعی، متصل می‌کنم. جالب است بدانید که در مجموعه قبلی‌ام از نقاشی‌های استاد محمود فرشچیان استفاده کرده بودم.
هدایتی در پایان گفت: استاد فرشچیان نه تنها در دیده شدن نقاشی ایرانی در جهان، که در روند احیا و رشد هنرهای کاربردی ایرانی نیز بسیار تاثیرگذار بوده است و با تلفیق عناصر سنتی و مدرن، ترکیبات منحصر به فردی را خلق کرده است که بسیاری از آن‌ها را می‌توان در طراحی لباس به کار گرفت.

منبع : مهر نیوز