هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک در شیراز آغاز شد

مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و دبیر علمی این همایش در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس گفت: ازجمله اتفاقات ارزشمند در این همایش، حضور و سخنرانی اساتید بنام دانشگاه‌های مختلف کشور و حضور یکی از صاحب‌نظران برجسته‌ی مطالعات کودک در جهان، خانم پروفسور کارین موریس است. در پیام تصویری که از خانم «کارین […]

مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و دبیر علمی این همایش در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس گفت: ازجمله اتفاقات ارزشمند در این همایش، حضور و سخنرانی اساتید بنام دانشگاه‌های مختلف کشور و حضور یکی از صاحب‌نظران برجسته‌ی مطالعات کودک در جهان، خانم پروفسور کارین موریس است.
در پیام تصویری که از خانم «کارین موریس» در این همایش پخش شد، وی اظهار داشت: چیزی جز بدن‌های به هم پاسخگو و گشوده وقتی کودک پساانسانی با کتاب‌های تصویری ملاقات می‌کند به علایق من نزدیک نیست.
استاد دانشگاه فنلاند و دانشگاه کیپ تاون در آفریقای جنوبی با طرح این پرسش که ادبیات کودک برای چه کسی است؟ و برای کار با کودک چه تصوری در این مفهوم نهفته است؟ عنوان کرد: من با استفاده از پژوهش‌هایم بر اساس کتاب‌های تصویری به این موضوع اشاره کردم.
وی با بیان اینکه کتاب‌های تصویری اجسامی سیاسی هستند و نباید یک شیء تلقی شوند، به انتقاد از شرایط حاکم بر صنعت نشر پرداخت و ادامه داد: از این رهگذر در پی این نیز هستم که نمایان سازم کارگران در این سیستم چه شرایطی را تجربه می‌کنند و کارگران صنعت نشر با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند.
موریس سپس در ۴ بخش سخنرانی خود را ارائه کرد و به تبیین نقش زمان خطی در رشد کودک اشاره کرد.
این پژوهشگر ادبیات کودک، کودک را شهروند صاحب حق عنوان کرد که نیاز به محافظت دارد و تعاریفی که از کودکی ارائه می‌شوند، هنجار آفرین هستند.
وی افزود: کودک پساانسان به رنگ خاکستری تایپ می‌شود؛ کودکی است که در جهان یا قسمتی از جهان نیست بلکه با جهان است. کودک به سیستمی پیچیده بسته و در آن هم‌آمیخته است. پسا انسان‌گرایی تفکری را که منحصر به ذهن باشد نمی‌پذیرد و معلم‌ها، پژوهشگران و والدین را به حضور اکنون پرتراکم دعوت می‌کند.وی در این نشست به نمونه‌هایی از کتاب‌های تصویری پرداخت و پسا انسان‌گرایی از منظر ادبیات کودک را مورد اشاره قرار داد.
دکتر موریس در مراسم افتتاحیه همایش، درخصوص «بررسی ویژگی‌های کودک با توجه به پارادایم پساانسان‌گرایی» سخنرانی کرد و اظهار داشت: خیلی وقت‌ها ما کتاب‌ها را انتخاب نمی‌کنیم بلکه کتاب‌ها مارا انتخاب می‌کنند که با ما سخن بگویند.
وی تاکید کرد: زمان آن گذشته که انسان خودش را محور بداند باید کودکی تربیت کنیم که علاوه برامکان گفتگو با همسالان، بستر امکان گفتگو و درک طبیعت هم برای او فراهم باشد و بتواند نگاه بازتروگسوده تر نسبت به خود و جهان پیرامون خود داشته باشد.
سعید حسام پور از سخنرانی‌های متعدد پژوهشگران صاحبنظر در ادبیات کودک در این همایش خبر داد و گفت: بعد از این سخنرانی جالب توجه، دکتر نجومیان مباحث را تکمیل کرده و ابراز داشت پسا انسان گرایی کلید شناخت ادبیات کودک است. فضای متنوعی که در ادبیات کودک مواجه هستیم همان رسمیت بخشیدن به پسا انسان گرایی است.
در ادامه حمیرضا شاه ابادی به صورت ویژه درباره آینده نشرکتاب کودک مباحث خود را ارائه داد. وی با تاکید بر گستره تأثیر فضای مجازی در زندگی امروزه گفت: امروزه فضای مجازی و دنیای دیجیتال بخشی از زندگی کودک و به طور کلی انسان شده است بنابراین ما هم باید از طریق همین فضا کتابهای جذاب‌تری تولید کنیم که در این شرایط جدید زمینه قهر کودک با کتاب رقم نخورد.
علی اصغر سیدآبادی از دیگر چهره‌های مطرح پژوهشی در زمینه ادبیات کودک بود که درباره ترسیم انسان در عصردیجیتال مطالب جالب توجهی مطرح کرد.
حسین شیخ الاسلامی از دیگر چهره‌های مطرح این عرصه در روز اول این همایش درباره ادبیات کودک در عصرپسادیجیتال سخنرانی کرد و دکترایزدپناه درباره کتاب‌های تصویری و پساانسان‌گرایی توضیح داد.
به گزارش مهر، این همایش ملی فردا با دونشست ویژه و پنج سخنران با موضوعاتی از جمله عصرهای اساطیری، افول نقد مطبوعاتی ادبیات کودک، بررسی انتقادی آثار پیشگامان ادبیات علمی و تخیلی در ایران، بررسی تطبیقی خودآگاهی زیست محیطی و رابطه انسان و غیرانسان در آثار قرنطینه با رویکرد پساانسان گرایانه، تجربه بدن مندی در بلوغ دختران در رمان نوجوان و عاملیت پسران در رمان نوجوان و بررسی کرونا در شعر کودک و نوجوان ادامه می‌یابد.

منبع : مهر نیوز