پسماند درخت موز ۲۵ درصد جیره غذایی دام را غنی‌سازی می‌کند

به گزارش سردبیر پرس، ابوالفضل رئوفی، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی گفت: دستیابی به خودکفایی نسبی در محصولات کشاورزی توأم با توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست، مستلزم مدیریت پسماندها در این حوزه است و در این رابطه با توجه به سهم بالای بخش انرژی در هزینه‌ها […]

به گزارش سردبیر پرس، ابوالفضل رئوفی، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی گفت: دستیابی به خودکفایی نسبی در محصولات کشاورزی توأم با توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست، مستلزم مدیریت پسماندها در این حوزه است و در این رابطه با توجه به سهم بالای بخش انرژی در هزینه‌ها و پتانسیل بالای این مهم در برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، استفاده از سوخت‌های زیستی، تولید بیوگاز و … نیز در سرلوحه برنامه‌های این دفتر قرار دارد.
وی اظهار کرد: مدیریت پسماندها بر پایه چهار اصل کاهش ضایعات، استفاده دوباره از ضایعات، بازیافت و احیای انرژی‌های مصرف شده است و در این زمینه باید در بخش کشاورزی، برنامه‌ریزی و اقدام شود.
وی با اشاره به این که در استان خوزستان ۵ میلیون و ۲۳۶ هزار تن پسماند کشاورزی در سال تولید می‌شود، تصریح کرد: سرشاخه‌های نیشکر حدود ۲.۵ میلیون تن از این پسماندها را تشکیل می‌دهد و می‌توان با مدیریت و بهره‌گیری از فناوری‌های روز، آن را به خوراک دام و کمپوست تبدیل کرد.
رئوفی ادامه داد: با مدیریت و فرآوری این میزان پسماند نیشکر، خوراک ۱۵۰ هزار دام سنگین تأمین و ۱.۵ میلیون لیتر شیر در سال تولید می‌شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: علاوه بر این، با مدیریت پسماند و جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاه نیشکر می‌توان عوارض زیست‌محیطی را کاهش داد.
مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی، درباره استفاده از پسماند شکمبه دام‌های سنگین اذعان کرد: سالانه نزدیک به ۹۰ هزار تن محتویات شکمبه دام‌های سنگین ناشی از ذبح در کشتارگاه‌های کشور حاصل می‌شود که حدود ۴۰ درصد آن پس از انجام فرآیندهای لازم قابلیت تبدیل به خوراک دام را دارد.
وی ادامه داد: شکمبه دام‌های سنگین پس از انجام فرآیندهای تلفیقی بیوشیمیایی برای کاهش و حذف مخاطرات مربوطه و افزودن مکمل‌ها، به محصولی با قابلیت هضم و جذب بالا برای مصارف دام‌های دیگر تبدیل می‌شود.
ضایعات در بخش گیاهان
رئوفی درباره ضایعات موز نیز گفت: ۸۰ درصد گیاه موز را پسماند تشکیل می‌دهد و بالغ بر نیم میلیون تن در سال پسماند و دورریز ناشی از هرس شاخ و برگ درختان موز را در استان سیستان و بلوچستان داریم.
وی افزود: شاخ و برگ و پسماند درختان موز سرشار از منابع پتاسیم و منیزیم است که می‌تواند ۲۵ درصد جیره غذایی دام را غنی‌سازی کند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای استفاده از پسماند و ضایعات در حوزه سرشاخه‌های نیشکر، گیاه موز، هسته خرما و شکمبه دام‌های سنگین ذبح شده در کشتارگاه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان وارد مذاکره شده‌ایم و قرار است پس از انجام و تکمیل مراحل آنالیزها و تدوین شیوه‌نامه، دستورالعمل و استانداردهای مورد نیاز، امسال پایلوت‌هایی در این حوزه‌ها به اجرا درآید.
مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی درباره پسماند دامداری‌های محدوده فرودگاه امام (ره) نیز تصریح کرد: برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی، رفع بوی نامطبوع و تولید کمپوست از پسماند دامداری‌های محدوده فرودگاه امام (ره)، هماهنگی‌هایی را با معاونت دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام داده‌ایم و از انتهای سال گذشته کار آغاز شده است.
وی در همین حال گفت: در کنار برنامه‌های مدیریت پسماند، کاهش مصرف پلاستیک‌های غیر زیست تجدیدپذیر در اراضی کشاورزی نیز در دستور کار است.