پشم دام عشایر خراسان جنوبی خرید توافقی می‌شود

مهدی عصمتی‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به شروع زمان پشم‌چینی بهاره دام عشایر خراسان جنوبی افزود: اتحادیه عشایر استان به همراه ۱۰ تعاونی در سال جاری خرید توافقی پشم دام عشایر را برعهده دارند. وی قیمت پایه برای هر کیلوگرم پشم سفید را ۱۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ […]

مهدی عصمتی‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به شروع زمان پشم‌چینی بهاره دام عشایر خراسان جنوبی افزود: اتحادیه عشایر استان به همراه ۱۰ تعاونی در سال جاری خرید توافقی پشم دام عشایر را برعهده دارند.
وی قیمت پایه برای هر کیلوگرم پشم سفید را ۱۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ تعیین شده پشم براساس کیفیت محصول و با توافق دوطرف انجام می‌شود که با توجه به کیفیت متنوع انواع مختلف محصول این قیمت نیز افزایش می‌یابد.
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه فروش پشم با قیمت مناسب درآمد خوبی را عاید عشایر می‌کند افزود: امسال هم مانند سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم برای حذف واسطه‌ها، تعاونی‌های عشایری دارای مجوز، پشم را با قیمت توافقی خریداری کنند تا با این اقدام عشایر به سود واقعی محصول خود برسند.
وی عنوان کرد: سال گذشته ۸۰۰ تن کرک، مو و پشم توسط عشایر خراسان جنوبی تولید شد که با توجه به خشکسالی امسال و کاهش تعداد دام عشایر و نیز کاهش تعداد چین پشم، این مقدار کاهش خواهد داشت.
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: پشم‌چینی دام‌های عشایر در فصول بهار و پاییز انجام می‌شود که بیشترین برداشت پشم دام عشایر مربوط به فصل بهار است.
وی همچنین گفت: با پیگیری مدیریت استان از سازمان امور عشایر و اتحادیه عشایری کشور، امسال ۹ میلیارد تومان تسهیلات برای تامین نهاده‌های دامی عشایر استان خراسان جنوبی اختصاص یافته است.
عصمتی‌پور افزود: به همراه نمایندگان استان در مرکز کشور مشکلات عشایر را با توجه به شرایط خشکسالی پیگیری کردیم که رییس سازمان امور عشایر ایران ۶ میلیارد تومان تسهیلات چهار درصد پنج ساله را برای تامین علوفه دام عشایر اختصاص داد که این تسهیلات ابلاغ و توزیع شهرستانی آن انجام شده است.
وی گفت: همچنین در سفر رییس اتحادیه عشایری کشور به خراسان جنوبی سه میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ۲ درصد با بازپرداخت ۶ ماهه برای خرید علوفه دام عشایر اختصاص یافت که توزیع شهرستانی آن در حال انجام است.
عشایر خراسان جنوبی بیش از یک میلیون و ۶۶ هزار راس دام سبک و سنگین را در اختیار دارند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین هستند.
عشایر قبل از پشم‌چینی، گوسفندان را در یک رودخانه می‌شویند تا پشم گوسفندان تمیز شود و پس از خشک شدن آنها، پشم‌چینی به صورت گروهی آغاز می‌شود.
پشم یکی از مواد اصلی و اولیه در صنایع نساجی و تهیه پوشاک است و علاوه بر نساجی و قالیبافی در زمینه‌های بافندگی گلیم، جاجیم و توبره نیز پرکاربرد بوده و صادرات خوبی هم دارد.