چین بودجه نظامی خود را ۶.۸ درصد افزایش می‌دهد

به گزارش سردبیر پرس به نقل از شینهوا، در گزارش ملی بودجه چین آمده است که پکن در سال آینده ۱.۳۵ تریلیون یوان معادل ۲۱۰ میلیارد دلار در صنعت دفاعی خود هزینه خواهد کرد که این مبلغ حکایت از رشد ۶.۸ درصدی بودجه نظامی این کشور دارد. این بودجه در مقایسه با هزینه دفاعی چین […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از شینهوا، در گزارش ملی بودجه چین آمده است که پکن در سال آینده ۱.۳۵ تریلیون یوان معادل ۲۱۰ میلیارد دلار در صنعت دفاعی خود هزینه خواهد کرد که این مبلغ حکایت از رشد ۶.۸ درصدی بودجه نظامی این کشور دارد.
این بودجه در مقایسه با هزینه دفاعی چین در سال گذشته که بالغ بر ۱.۳ تریلیون دلار معادل ۱۸۰ میلیارد می‌شد، رشدی قابل ملاحظه را نشان می‌دهد.
در همین رابطه نخست‌وزیر چین در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه کنگره خلق چین گفت که دولت او «تفکر رئیس جمهوری، شی جینپینگ را در مورد تقویت نیروهای مسلح و استراتژی نظامی برای دوره جدید به طور کامل اجرا خواهد کرد».
ایالات متحده آمریکا که بودجه دفاعی‌اش در سال گذشته حدود ۹۳۴ میلیارد دلار بوده است از عدم شفافیت برنامه‌های دفاعی چین شکایت کرده و مدعی است که پکن قصد دارد برای این کشور در شرق آسیا چالش ایجاد کند. تنش در آب‌های دریای جنوبی چین در سال‌های اخیر به اختلافی مستمر میان واشنگتن و پکن تبدیل شده است.
چین به لحاظ هزینه دومین بودجه دفاعی جهان را پس از آمریکا دارا است. نیروی نظامی این کشور ۳ میلیون سرباز آماده به رزم دارد و به طور پیوسته بر شمار ناوهای هواپیمابر، زیردریایی‌های هسته‌ای و جنگنده‌های خود می‌افزاید.